Iranian Agriculture News Agency

مدیر حفظ نباتات جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری خبر داد

آماده‌باش برای مقابله با هجوم احتمالی ملخ ها

مدیر حفظ نباتات جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری گفت : هم‌اکنون کارشناسان و دست‌اندرکاران حوزه جهاد کشاورزی وحفظ نباتات استان با آمادگی ۱۰۰ درصدی در حال پایش، رصد و مراقبت از هجوم ملخ‌ها هستند.

آماده‌باش برای مقابله با هجوم احتمالی ملخ ها

به گزارش خبرنگار ایانا در استان چهارمحال و بختیاری، مدیر حفظ نباتات جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری با تاکید بر اینکه ملخ صحرایی از اواخر دهه ۶۰ تاکنون به استان هجوم نداشته است، افزود: ارتفاع بالای استان و محصور بودن در  کوه‌هایی مانند زردکوه مانعی بر هجوم ملخ صحرایی به استان است.

فرشید شبانی با اشاره به حمله ملخ‌های صحرایی به مناطق جنوبی کشور گفت: حمله این ملخ به استان‌های همجوار از جمله کهگیلویه و بویراحمد و خورستان یک زنگ هشدار برای استان است.

وی اظهار داشت: هم‌اکنون کارشناسان و دست‌اندرکاران حوزه جهاد کشاورزی  و حفظ نباتات استان با آمادگی ۱۰۰ درصدی در حال پایش، رصد و مراقبت از هجوم ملخ‌ها هستند.

مدیر حفظ نباتات جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری گفت: در راستای مبارزه با آفات و همچنین هجوم ملخ صحرایی و مبارزه با ملخ بومی استان نیز به مقداری  سم خریداری شده است که در صورت حمله ملخ صحرایی این میزان جوابگو نخواهد بود.

وی اظهار داشت: در استان یک نوع ملخ بومی شاخک بلند وجود دارد که سالانه برای مقابله با این ملخ یک هزار تا ۲ هزار هکتار از باغات و اراضی کشاورزی استان سم‌پاشی و طرح مبارزه اجرا می‌شود.  

به گفته وی، در سال‌های گذشته که هجوم ملخ صحرایی به استان را وجود داشت، فقط قسمت جنوبی شهرستان لردگان درگیر شد.

شبانی اظهار داشت: بالا بودن قیمت سم و کمبود اعتبار یکی از مشکلات جهادکشاورزی استان است به گونه‌ای که در صورت حمله ملخ‌ها به  ۳۰ هزار هکتار اراضی باغی و زراعی لردگان به ۳۰ هزا لیتر سم نیاز است که برای خرید این میزان سم ۱۵ میلیارد ریال اعتبار نیاز است.

وی، با اشاره به احتمال وقوع بارش‌های سیل‌آسا برای کشور افزود: پیش‌بینی می‌شود با این بارشها، میزان جمعیت ملخ‌های موجود کاسته شود.

شبانی، با تاکید بر اثرات مخرب سم‌ها برای مقابله با آفات و ملخ‌ها و بیماری‌ها افزود: در راستای کاهش خسارات زیست محیطی از سم‌های مورد تایید سازمان حفظ نباتات کشور استفاده می‌شود.

وی اظهار داشت: در صورت استفاده از سم برای مقابله با آفت، اطلاع‌رسانی و آگاه‌سازی کشاورزان، دامداران و زنبورداران و جوامع محلی با ارائه دوره‌های آموزشی و بسته‌های آموزشی در دستورکار قرار می‌گیرد.

مدیر حفظ نباتات جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری از همه کشاورزان، مردم، محیط‌بانان و سایر افراد درخواست کرد، در صورت دیدن کانون‌های آلوده به ملخ مسئولان جهادکشاورزی منطقه خود را در جریان قرار دهند.

به گفته وی، دامداران مراقب باشند دام‌های خود را به مناطقی که سمپاشی شده‌ است، ۵ روز تا یک هفته به این مناطق وارد نکنند.

شبانی گفت: زنبورداران نیز باید کندوهای خود را ۱۰ تا ۱۵ کیلومتر دورتر ازمناطق آلوده و سمپاشی شده مستقر کنند.

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید