Iranian Agriculture News Agency

معاون حفاظت و اموراراضی منابع طبیعی وآبخیزداری چهارمحال و بختیاری

واگذاری 35 هزارهکتارعرصه ملی برای اجرای طرح‌های کشاورزی

معاون حفاظت و امور اراضی منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری گفت: تاکنون ۳۵ هزار هکتار عرصه ملی برای اجرای طرح‌های کشاورزی شامل مجتمع‌های دامداری وگلخانه به مردم یا مرجع واگذاری زمین تخصیص داده شده است.

واگذاری 35 هزارهکتارعرصه ملی برای اجرای طرح‌های کشاورزی

به گزارش خبرنگار ایانا در استان چهارمحال وبختیاری، برمک اسلامی روز پنجشنبه در نشست بررسی دستاوردهای منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه یک میلیون و ۴۰۰ هزار هکتار از مساحت استان را مراتع و جنگل‌ها پوشش داده است و این میزان رقمی معادل ۸۶.۵ درصد از سطح استان چهارمحال و بختیاری را شامل می‌شود، افزود: تاکنون ۳۵ هزار هکتار عرصه ملی برای اجرای طرح‌های کشاورزی شامل مجتمع‌های دامداری و گلخانه به مردم یا مرجع واگذاری زمین تخصیص داده شده است.

به گفته وی،  ۲۱ هزار و ۳۰۰ هکتار نیز برای اجرای طرح‌های غیرکشاورزی تاکنون واگذار شده است.

وی افزود: ۱۳ هزار ۵۰۰ هکتار زمین ملی در قالب ماده ۶ قانون ساماندهی زمین مسکن و ماده ۱۰ قانون زمین شهری و ماده ۲۰ آیین‌نامه اجرایی آن به اداره کل راه و شهرسازی تحویل داده شده است و در قالب ماده ۳ قانون حفاظت و بهره‌برداری نیز تاکنون ۶ هزار و ۳۷۰ هکتار از اراضی ملی برای اجرای طرح‌های مدیریت منابع طبیعی اختصاص داده شده است.

اسلامی اظهار کرد: در قالب ماده ۴ قانون ساماندهی مسکن نیز یکهزار و ۱۳۳ هکتار زمین واگذار شده است.

وی، به فروش و اجاره اراضی ملی در قالب ماده ۳۴ قانون حفاظت و بهره‌برداری از دیگر برنامه‌ها اشاره کرد و گفت: ۷۶۷ هکتار زمین نیز در این قالب به متقاضیان واگذار شده است.

به گفته وی، ۳۵ هزار و ۲۹ هکتار از  اراضی ملی استان نیز برای اجرای طرح‌های کشاورزی شناسایی و استعدادیابی شده است.

۹۵ درصد عرصه‌های ملی استان چهارمحال وبختیاری سنددار شده است

معاون حفاظت و امور اراضی منابع  طبیعی و آبخیزداری چهارمحال وبختیاری گفت: تاکنون ۹۵.۶ درصد اراضی ملی استان معادل یک میلیون  و ۳۰۸ هزار و ۷۷۶ هکتار سنددار شده است.

اسلامی، میزان نقشه‌های حدنگاری شده اراضی ملی که منجر به اخذ سند تک برگی شده در استان را ۳۸۳ هزار و ۴۶۰ هکتار معادل ۲۰.۲درصد عنوان کرد و افزود: تاکنون ۶۶۰ هزار و ۷۵۷ هکتار معادل ۴۸ درصد عرصه‌های ملی نقشه حدنگار اراضی تهیه و به واحدهای ثبتی تحویل داده شد که به دلیل برخی مشکلات، صدور سند تکمیل نشده است.

به گفته وی، اجرای قانون حدنگاری و سند تک برگی برای سرعت بخشیدن به پاسخگوی به استعلام و  جلوگیری از زمین‌خواری ناشی از خلاء قانونی و خلاءهای که در نقشه‌های دستی وجود داشت، در دست اجراست.

وی اظهار داشت: در صورت تامین اعتبار لازم تا پایان برنامه ششم توسعه ۸۰ درصد مساحت استان حدنگاری خواهد شد.

اسلامی افزود: به منظور اجرای کامل این طرح، سال گذشته و امسال نیز از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی نیز بیش از ۱۱ میلیارد ریال اعتبار اختصاص داده شد.

وی، به اجرای حدنگاری در ۱۶۹ هزار هکتار عرصه جنگلی و مرتعی استان به خاطر وضعیت خاص و جلوگیری از زمین خواری احتمالی اشاره کرد و گفت: تا پایان سال ۱۶۹ هزار هکتار تحویل داده می‌شود.

مقابله با آفات در جنگل‌ها نیازمند تخصیص اعتبار از حوزه مدیریت بحران است

معاون حفاظت و امور اراضی منابع  طبیعی و آبخیزداری چهارمحال وبختیاری با اشاره به اهمیت مبارزه با آفات در جنگل‌های استان گفت: مقابله و مبارزه با آفت در جنگل‌های استان نیازمند تخصیص اعتبار از محل اعتبارات حوزه مدیریت بحران دارد.

وی افزود: آفت در جنگل‌ها به دلیل تغییر اقلیم، بهره‌برداری بی‌رویه از جنگل‌ها تشدید شده است.

اسلامی اظهار داشت: تاکنون ۲ گونه آفت با عنوان "آفت جوانه‌خوار بلوط" و پارسال نیز یک آفت جدید با نام "پروانه دولکه‌ای برگ‌خوار" در جنگل‌های استان شناسایی شد، که این آفت جدید در برخی از مناطق شهرستان لردگان بیشتر مشاهده شده است.

وی، با تاکید بر اینکه این حشرات در طبیعت به صورت طبیعی وجود داشته است، افزود: به دلیل دستکاری‌های انجام شده در طبیعت، تغییر اقلیم و حذف زنجیره غذایی بالادست، وجود این آفت‌ها در برخی مناطق به صورت طغیانی بود و باعث ضعیف شدن درختان جنگلی که در صورت استمرار منجر به خشکیدگی کامل درخت خواهد شد.

به گفته وی، پارسال در ۱۸ هزار و ۴۰۸ هکتار از جنگل‌های استان با اولویت جنگل‌های بلوط شهرستان لردگان که در معرض آسیب بیشتر بودند، مبارزه با آفت انجام شد.

اسلامی اظهار داشت: هم‌اکنون کانون‌ها طغیان آفت در جنگل‌های بلوط شناسایی شده است و جلوگیری از مهاجرت این آفت به سایر نقاط جنگلی از برنامه‌های منابع طبیعی استان است.

وی به اجرای عملیات‌های بیولوژیک در راستای مقابله و  مبارزه با این آفت در جنگل‌های بلوط لردگان با استفاده از گیاه فرمون برای گرفتن حشره کامل اشاره کرد.

به گفته وی، امسال از محل صندوق توسعه ملی ۱۲ میلیارد و ۶۰۰ میلیون ریال اعتبار اختصاص داده شده است.

معاون حفاظت و امور اراضی منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری از دستگاه‌های مدیریت بحران درخواست کرد، به دلیل اهمیت جنگل در جلوگیری از ورود سیل و کاهش خطرات ناشی از سیل، امسال بیش از ۱۰ میلیارد ریال اعتبار برای مبارزه با آفت در جنگل‌های استان اختصاص داده شود.

وی در ادامه اظهار کرد: در راستای حفظ حقوق شهروندی و اصلاح و رسیدگی به اعتراضات مردم به اراضی ملی ،در شعب ویژه موضوع تبصره یک ماده ۹ قانون افزایش بهره‌وری و کمیسیون ماده واحده موضوع قانون تعیین تکلیف اراضی اختلافی از ابتدای انقلاب رسیدگی شد و تاکنون حدود ۲۰ هزا هکتار به مستثنیات قانون اشخاص الحاق شده است.

اسلامی گفت: تاکنون هزار و ۳۸۱ هکتار بنا به درخواست دستگاه‌های دولتی عرصه منابع طبیعی برای اجرای پروژه‌ها تخصیص داده شد که برخی از این درخواست‌ها تایید نهایی صادر نشده است، ولی موافقت اولیه کمیته فنی منابع طبیعی را دریافت کرده است، که باید تمام دستگاه‌های اجرایی استان در اجرای پروژه‌های خود اصول آبخیزداری و زیست محیطی را به منظور کاهش اثرات تخریبی سیل رعایت کنند.

وی گفت: ۳۹۴ هکتار اراضی ملی به اشخاص برای ایجاد توسعه طرح‌ها و ایجاد اشتغال مانند جاده دسترسی،اجرای خطوط عبور تاسیسات اختصاص داده شده است.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید