Iranian Agriculture News Agency

معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری

دام موجود در مراتع چهارمحال و بختیاری ۳ برابر ظرفیت است

معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری گفت: دام موجود در مراتع استان ۳ برابر ظرفیت مراتع است، که این امر در افزایش فقر مراتع و تخریب پوشش گیاهی تاثیرگذار است.

دام موجود در مراتع چهارمحال و بختیاری ۳ برابر ظرفیت است

به گزارش خبرنگار ایانا در استان چهارمحال و بختیاری ،معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری گفت: دام موجود در مراتع استان ۳ برابر ظرفیت مراتع است، که این امر در افزایش فقر مراتع و تخریب پوشش گیاهی تاثیرگذار است.

غلامحسین نصیری در نشست بررسی دستاوردهای منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری افزود: تاکنون در استان ۲۰ هزار پروانه بهره‌برداری صادر شده است، که براساس پیش‌بینی و ارزیابی فنی و علمی مراتع استان ظرفیت پذیرش و چرای ۷۰۰ هزار واحد دامی را دارد.

وی اظهار کرد: هم‌اکنون بیش از ۲ تا ۲.۵ میلیون واحد دامی در مراتع استان تعلیف (چرا) می‌کنند، که در صورت نبود مدیریت ایجاد تعادل بین مرتع و دام امکان فقیر شدن مراتع در استان افزایش پیدا می‌کند.

به گفته وی، بحث دام مازاد در مراتع و ورود دام خارج از نوبت از مهمترین مشکلات در حوزه مراتع است که با اجرایی شدن طرح جامع مدیریت و کنترل چرای دام، می‌توان از تخریب عرصه‌های مرتعی و منابع طبیعی جلوگیری کرد.

معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال وبختیاری، با بیان اینکه تاکنون ۷۷۹ سامانه عرفی در استان ممیزی شده است، افزود: ۲۱۰ طرح مرتعداری در بیش از ۲۶۲ هزار هکتار از اراضی مرتعی استان اجرا شده است.

وی، با اشاره به اینکه در بیش از ۵۰۰ هکتار از مراتع استان طرح‌های مرتعداری اجرا شده است و یا در دست اجراست، گفت: از این میزان در جهت مدیریت مراتع در استان ۲۵۲ هزار هکتار طرح مرتعداری به بهره‌برداران واگذار شده است و در ۲۵۰ هزار هکتار از مراتع استان نیز طرح‌های مرتعداری در دست اقدام است.

نصیری، از تبدیل دام سبک به سنگین به عنوان یکی از سیاست‌ها برنامه چهارم و پنجم به عنوان یکی از وظایف اصلی امور دام اشاره کرد و گفت: اجرای این سیاست تحقق پیدا نکرده است.

وی ، با تاکید بر اینکه این اداره کل مخالف تولید سرانه گوشت قرمز در استان نیست، افزود: با تولید گوشت به صورت اصولی در دامپروری‌های صنعتی به شکل صنعتی و اصولی موافق هستیم.

نصیری، به فرهنگسازی در حوزه حفظ منابع طبیعی از سوی رسانه‌ها تاکید کرد و گفت: حفظ آب و خاک به عنوان یک ثروت ملی است و می‌طلبد رسانه و سیاست‌های کلان نظام براساس اولویت‌های‌ کلان کشور دراین زمینه تلاش شود.

نصیری اظهار کرد: بوته‌کنی گیاهان دارویی و همچنین لاله‌های واژگون در فصل بهار از دیگر مشکلات حوزه منابع طبیعی استان است.

به گفته وی، سال‌گذشته  بیش از ۲ تن بذر مرتعی در استان ایستگاه بذر استان تولید شده است.

نصیری با اشاره به اهمیت بخش منابع در توسعه همه جانبه افزود: در صورتی که در بخش منابع طبیعی، آبخیزداری،مراتع و جنگل خوب کار نشود و به بحث احیاء و توسعه نیز توجه نشود، تخریب منابع طبیعی افزایش پیدا می‌کند.

وی اظهار داشت: در چهارمحال و بختیاری یک میلیون و ۹۳ هزار هکتار مرتع و ۳۲۰ هزار هکتار جنگل وجود دارد که بیشترین وسعت جنگل‌های استان در کوهرنگ، بازفت، لردگان، کیار و اردل قرار دارد و گونه قالب این جنگل‌ها بلوط و بنه است.

معاون فنی اداره منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال وبختیاری با اشاره به غنا و فراوانی گیاهان دارویی در استان افزود: ۳ هزار هکتار از اراضی استان زیر کشت گیاهان دارویی است.

یک هکتار جنگل‌ از تولید ۶۰ تا ۷۰ تن گرد و غبار را جذب می‌کند

معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری، با اشاره به ارزش جنگل‌ها در حفظ خاک، تلطیف هوا و جلوگیری از سیل و ریزگردها گفت: یک هکتار جنگل ۶۰ تا ۷۰ تن گرد و غبار را در خود جذب می‌کند.

نصیری اظهار داشت: به منظور حفظ و صیانت از جنگل‌ها طرح صیانت از جنگل‌ها در ۳۲ هزار هکتار از جنگل‌های شهرستان لردگان انجام شده است که گسترش این طرح در تمام مناطق جنگل‌نشین ضروری است.

وی، به افزایش مشارکت مردم که دارای سامانه‌های عرفی و مالکیت عرفی هستند اشاره کرد و افزود:در مناطق عشایری به خصوص کوهرنگ،فارسان ، اردل و لردگان این امر مشهود است و باعث شده است که به دلیل برخی مسایل عرفی و اجتماعی به خوبی طرح‌های حفاظتی جنگل‌ها اجرا شود.

نصیری به اجرای طرح جنگل‌کاری اقتصادی در استان اشاره کرد و گفت: در استان بهره‌برداران محلی به دلیل ارتزاق و معیشت اقدام به شخم و شیار در زیراشکوب جنگل می‌کنند که این امر علاوه بر اینکه باعث جلوگیری از زادآوری گونه‌های جنگلی می‌شود، فرسایش خاک را نیز افزایش می‌دهد.

وی گفت: به منظور توسعه جنگل و همچنین بهبود معیشت مردم کشت گونه‌های اقتصادی از جمله سنجد، انار ،انجیر و بادام تلخ و گونه‌های جنگلی از جمله زالزالک، بنه، داغداغان، بادام کوهی و ارزن و گونه‌های که سریع رشد می‌کنند از جمله صنوبر و کبوده در دستورکار این اداره کل قرار دارد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید