Iranian Agriculture News Agency

رفع تداخل 100هزار هکتار از اراضی چهارمحال و بختیاری

مدیر امور اراضی سازمان جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاریگفت: با اجرای قانون رفع تداخلات ، تاکنون برای ۱۰۰ هزار هکتار از اراضی استان رفع تداخل انجام شده است.

رفع تداخل 100هزار هکتار از اراضی چهارمحال و بختیاری

به گزارش خبرنگار ایانا در استان چهارمحال و بختیاری، شهرام جزایری مدیر امور اراضی سازمان جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری با اشاره به وظایف این سازمان گفت: با اجرای قانون رفع تداخلات ، تاکنون برای ۱۰۰ هزار هکتار از اراضی استان رفع تداخل انجام شده است.

جزایری با اشاره به اینکه قانون رفع تداخلات اراضی مقدمه‌ای بر حدنگاری است، افزود: رفع تداخلات اراضی برای افزون بر ۱۰۰ هزار هکتار از اراضی استان انجام شده است و همچنین درگذشته حدود ۱۰ درصد از اراضی استان که به اشتباه به نفع دولت و به ضرر کشاورز صادر شده بود، بازگشت داده شد، به طوری که در حال حاضر ۵ هزار هکتار از اراضی مربوطه برگشت داده شد.
وی در ادامه افزود: ۸۶ درصد اراضی استان جزو اراضی منابع طبیعی و ملی  تقسیم بندی شده است، که حدود ۸ هزار پرونده با افزون بر ۵۰ هزار هکتار از سهم اراضی ملی دولتی، توسط امور اراضی استان به اشخاص واگذار شده است.
جزایری با اشاره به وجود ۲۵۰ هزار هکتار اراضی موجود در استان، تصریح کرد: از سال ۹۶ تاکنون، قرارداد مربوط به طرح کاداستر برای ۱۱۴ هزار هکتار از اراضی استان منعقد شده است،به طوری که این طرح در شهرستان‌های شهرکرد و فارسان، برای ۴۰ هزار هکتار از اراضی انجام شده است.
وی بیان کرد: دستاورد اجرای طرح کاداستر برای اراضی استان،تشکیل بانک اطلاعاتی یا سامانه جامع در استان خواهد بود که ۱۱ مورد از اطلاعات اراضی در این بانک قرار می‌گیرد.
مدیر امور اراضی چهارمحال و بختیاری ادامه داد: از مزایای تشکیل این بانک اطلاعاتی این است که نسق‌های زراعی که در گذشته در اختیار کشاورزان بوده است، به سند تک برگ تبدیل می‌شود و علاوه بر آن، کارت هوشمند نیز برای کشاورزان صادر خواهد شد.
وی در ادامه گفت: تغییر کاربری ماده یک قانون حفظ کاربری بیان می‌کند هرگونه تغییر کاربری در اراضی زراعی و باغی مگر بر حسب ضرورت ممنوع است، که برای سال جاری در زمینه صنایع تبدیلی و تکمیلی ۸۰۱ مورد تغییر کاربری در استان به ثبت رسیده است که ۴۸۵ مورد مربوط به تبصره ۴ و ۳۱۶ مورد دیگر مربوط به تبصره یک بوده است.
جزایری گفت: در صورتی که تغییر کاربری به صورت غیرمجاز انجام شود، از طریق سامانه ۱۳۱ گزارشات ثبت و پیگیری‌ها انجام خواهد شد، همچنین جلوگیری از تغییرکاربری از سوی نیروهای انتظامی و یگان حفاظت امور اراضی انجام می‌شود.
وی در خصوص قلع و قمع در استان، اظهار کرد: طی ۴ سال گذشته ۵۰۴ مورد و در سال جاری ۱۰۰ مورد قلع و قمع که مربوط به ویلاهای غیرمجاز بود، انجام شده است.
جزایری در خصوص طرح اجرای دهکده المپیک در شهرستان سامان تصریح کرد: درخواست واگذاری از سوی سرمایه‌گذار در اراضی شوراب انجام و به عنوان طرح بسیار مهم استانی معرفی شد، که طبق مقررات و ضوابط پرونده‌ای به منظور تغییر کاربری در این زمینه تشکیل شد.
به گفته وی، سرمایه‌گذار درخواست ۲۰۰ هکتار زمین را داده بود که با حدود ۹۰ هکتار آن موافقت شد و در این میان حدود ۱۰۰ میلیارد تومان عوارض دولتی را در برداشت، که به دلیل نپرداختن عوارض مشخص شده از محل تبصره یک به منظور تغییر کاربری و از سوی سرمایه‌گذار، طرح باطل شد.
به گزارش ایانا، امور اراضی استان  چهارمحال و بختیاری در سال ۹۷به عنوان امور اراضی برتر کشوری شناخته شد.

گفتنی است؛ در حال حاضر ۹۸ درصد عرصه منابع ملی و طبیعی چهارمحال و بختیاری دارای سند است که از این میزان ۳۰ درصد دارای سند کاداستر شده است. همچنین یک میلیون و ۴۰۰ هزار هکتار از مساحت چهارمحال و بختیاری را مراتع و جنگل‌ها پوشش داده است که معادل ۸۶.۵ درصد از سطح این استان است.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید