Iranian Agriculture News Agency

اجرای الگوی کشت در بخش کشاورزی چهارمحال و بختیاری

رییس سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری با اشاره به ظرفیت‌های این استان گفت: سیاست الگوی کشت در بخش کشاورزی این استان مورد توجه قرار گرفته است و در همه سطوح این بخش اجرایی می‌شود.

اجرای الگوی کشت در بخش کشاورزی چهارمحال و بختیاری

به گزارش خبرنگار ایانا در استان چهارمحال و بختیاری،رییس سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری با اشاره به ظرفیت‌های این استان گفت: سیاست الگوی کشت در بخش کشاورزی این استان مورد توجه قرار گرفته است و در همه سطوح این بخش اجرایی می‌شود.

ذبیح‌الله غریب  تاکید کرد: تاکنون الگوی کشت به گونه‌ای بوده است که توجیه اقتصادی را برای کشاورز به همراه داشته است و اکنون برنامه وزارت جهاد کشاورزی براساس الگوی کشت است، که در این زمینه سندی آماده شده تا از سال آتی برنامه‌ریزی‌ها براساس سیاست‌های الگوی کشت انجام شود که هر استان مکلف است آن‌ها را رعایت کند.

وی ادامه داد: بهره‌وری در تولید و صرفه‌جویی در مصرف آب از دیگر اولویت‌های مدنظر در این سند است‌، به طوری که در یک برنامه ۵ ساله باید تولید به دو برابر افزایش یابد.

غریب گفت: رسیدن به این هدف کار دشواری است، در صورتی که منابع مالی از طریق بخش کشاورزی تامین شود و امکان فراهم شدن زیرساخت‌ وجود دارد، همچنین می‌توان با اجرای برنامه گسترده در زمینه اصلاح بذر، استفاده از اقام پر تولید و کشت‌های گلخانه‌ای به این مهم دست یافت.

رییس جهاد کشاورزی استان، بر استفاده از پتانسیل‌های مغفول مانده بخش کشاورزی در استان تاکید کرد و گفت: آموزش‌های مورد نیاز به خصوص در زمینه کشت گیاهان دارویی که گاهی به دلیل چرای بی رویه دام نابود می‌شوند، باید به افراد داده شود تا فرصتی برای اشتغال روستاییان نیز فراهم شود.

وی در ادامه تصریح کرد: جهادکشاورزی در کشت محصولات کشاورزی، به دنبال افزایش سطح نیست بلکه باید کیفی‌سازی و افزایش بهره‌وری دنبال شود تا از این طریق توجیه اقتصادی را برای کشاورز به همراه داشته باشد.

رییس جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری اظهار داشت: کشاورزی در استان تنها محدود به زراعت، باغ و دامپروری نیست، بلکه باید تغییرات اصولی در تنوع بخشی محصولات تولیدی رخ دهد تا علاوه بر تولید محصولات متنوع و با کیفیت، نفعی نصیب کشاورز شود.

وی تاکید کرد: در تمامی برنامه‌ها به گونه‌ای عمل می‌شود که پایداری کشاورزی همزمان با پایداری محیط زیست رخ دهد.

غریب، در ادامه با اشاره به اینکه به تازگی تبلیغاتی سوء و اشتباهی نسبت به محصولات لبنی از جمله شیر رخ داد، بیان کرد: هدف از انجام چنین کارهایی، تخریب بازار، به خصوص ایجاد مشکل در صنعت دامپروری کشور است، به طوری که طی دو سال گذشته دام مولد را از کشور خارج و نگرانی‌هایی را در جامعه ایجاد کردند.

رییس سازمان جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری همچنین در ادامه این نشست گفت: همزمان با دهه فجر یکهزار و ۳۴۱طرح در بخش کشاورزی استان تکمیل و آماده بهره‌برداری شده است، که در این دهه به بهره‌برداری می‌رسد.

غریب اظهار داشت: برای بهره‌برداری از این تعداد طرح کشاورزی استان در دهه فجر امسال یک‌هزار و ۱۴۰ میلیارد ریال اعتبار هزینه شده است.

وی ادامه داد: از مجموع طرح‌های تکمیل شده ۳۰ طرح بزرگ صنعتی بخش کشاورزی با اعتباری افزون بر ۳۰۰ میلیارد ریال بهره‌برداری می‌شود که ۱۳۵ میلیارد ریال آن تسهیلات بانکی، ۲۰ میلیارد ریال کمک دولتی بلاعوض و مابقی آورده بهره‌برداران است.

رییس سازمان جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری تصریح کرد: این طرح‌ها در حوزه مدیریت آب و خاک، بهبود امور گیاهی و بهبود امور دام است که با بهره برداری از آن، زمینه اشتغال ۳۰۰ نفر به صورت مستقیم و غیرمستقیم فراهم می‌شود و ۶۶۰ خانوار نیز از مزایای این طرح‌ها بهره‌مند می‌شوند.

غریب، همچنین تعداد طرح‌های تکمیل و آماده بهره‌برداری سنتی و کوچک در مناطق روستایی و عشایری استان در دهه فجر انقلاب اسلامی امسال را یکهزار و ۳۱۱ طرح کوچک در سطح شهرستان‌های استان ذکر کرد و افزود: با بهره‌برداری از این تعداد طرح بخش کشاورزی سنتی، زمینه اشتغال یکهزارو ۹۲۷ نفر فراهم می‌شود و یکهزار و ۸۶۷ خانوار از مزایای طرح‌ها بهره‌مند خواهند شد.

وی،همچنین به تولید بیش از ۷ هزار و ۵۰۰ تن قارچ دکمه‌ای صنعتی و سنتی در طول سال در این استان اشاره کرد و گفت: سرانه تولید قارچ در استان ۷ کیلوگرم است در حالی که در سطح کشور ۲کیلوگرم ثبت شده است.

رییس سازمان جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری، سرانه تولید ماهی سردابی در استان را ۲۲کیلوگرم عنوان کرد و افزود:سرانه تولید ماهی در سطح کشور تنها ۲ کیلوگرم گزارش شده است.

غریب، همچنین سرانه تولید گوشت قرمز در استان را نیز بیش از دو برابر کشور عنوان کرد و گفت: سرانه تولید گوشت در استان ۲۲کیلوگرم و سرانه کشور تولید این ماده پروتئینی ۱۰ کیلوگرم است.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید