Iranian Agriculture News Agency

نصب ۸۰۰ آبگرمکن خورشیدی در مناطق جنگلی چهارمحال و بختیاری

معاون منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال وبختیاری گفت: ۸۰۰ آبگرمکن خورشیدی در مناطق جنگل‌نشین این استان در قالب طرح تغییر الگوی مصرف سوخت توزیع و نصب شده است.

نصب ۸۰۰ آبگرمکن خورشیدی در مناطق جنگلی چهارمحال و بختیاری

به گزارش خبرنگار ایانا در استان چهارمحال و بختیاری، برمک اسلامی افزود: طرح تغییر الگوی مصرف سوخت با هدف کاهش وابستگی مردم به استفاده از چوب برای تامین انرژی از سال ۹۳ تاکنون در استان اجرایی شده است.

وی افزود:۲۰ هزار خانوار جنگل‌نشین در مناطق بازفت شهرستان کوهرنگ، شهرستان‌های خانمیرزا، اردل، کیار و لردگان ساکن هستند که از این تعداد ۴ هزار خانوار به هیچگونه سوختی دسترسی ندارند.

اسلامی تصریح کرد: طرح توزیع آبگرمکن خورشیدی به صورت یارانه‌ای بین  این ۴ هزار خانوار در حال اجراست.

وی ادامه داد: خانوارهای جنگل‌نشین در استان تنها برای تامین آب گرم خود مجبور به قطع درخت هستند، که طبق برآوردها این میزان معادل حدود ۴۰۰ کیلوگرم چوب در ماه است.

به گفته اسلامی، پرداخت یارانه حمل و نقل سیلندرهای گاز مایع، خرید سیلندر گاز مایع و راه‌اندازی جایگاه تامیین سوخت در حدود ۱۰ روستا در مناطق جنگل‌نشین از دیگر اقدامات این اداره کل در اجرای طرح تغییر الگوی مصرف سوخت است.

معاون منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری گفت: با هدف حفظ جنگل‌هاو مراتع استان این طرح با همکاری مردم ادامه دارد.

اسلامی گفت: براساس مطالعات دانشگاه شهرکرد در روستاهای پشتکوه میلاس پس از نصب آبگرمکن خورشیدی ۸۵ درصد مصرف چوب جنگل برای مصارف خانوارها کاهش یافته است.

هم اکنون ۳۳۵ هزار هکتار جنگل از نوع بلوط، بنه، بادام، زالزالک و ارجن در چهارمحال و بختیاری وجود دارد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید