Iranian Agriculture News Agency

برگزاری کمیتۀ هماهنگی پیشگیری از بیماری تب برفکی

جلسۀ کمیتۀ هماهنگی پیشگیری از بیماری «تب برفکی» به ریاست مدیرکل و با حضور رؤسای ادارت فنی اداره‌کل دامپزشکی استان تشکیل شد.

برگزاری کمیتۀ هماهنگی پیشگیری از بیماری تب برفکی

به گزارش خبرنگار ایانا در استان چهارمحال و بختیاری، جلسۀ کمیتۀ هماهنگی پیشگیری از بیماری «تب برفکی» به ریاست مدیرکل دامپزشکی استان و اعضای این کمیته تشکیل شد.

مدیرکل دامپزشکی استان گفت: بیماری «تب برفکی» به دلیل اهمیت ویژه‌ای که در صنعت دامپروری دارد باید به صورت خاص، دیده و به آن پراخته شود.

حسینعلی سلطانی افزود: خسارت‌های اقتصادی فراوان این بیماری در صنعت دامپروری و حتی ابعاد جهانی آن برای کشور بسیار مهم است و تولیدات این حوزه را به شدت متأثر می‌سازد.

وی گفت: واکسیناسیون مناسب و به موقع دام‌های حساس به این بیماری (گوسفند، بز، گاو و گاومیش) و از طرفی پایش و مراقبت میزبانان حساس به عامل بیماری در حیات وحش (زوج سمی‌ها) باید با دقت ویژه انجام شود.

مدیرکل دامپزشکی استان تصریح کرد: رعایت شرایط بهداشتی- قرنطینه‌ای و رعایت اصول امنیت زیستی (بیوسکیوریتی) نیز در کنترل رخداد و گسترش این بیماری دارای اهمیت هستند.

سلطانی ضمن رعایت نکات توصیه شده توسط سازمان دامپزشکی برای کنترل این بیماری افزود: امیدواریم که با رعایت این نکات، شاهد کاهش میزان رخداد این بیماری در استان باشیم.

سپس، اعضای حاضر در این جلسه با بیان دیدگاه‌ها و نظرات خود، به بحث و تبادل نظر پرداختند.

قابل ذکر است، سازمان دامپزشکی کشور به دنبال بروز بیماری «تب برفکی» در برخی از نقاط کشور توصیه‌های زیر را ارائه داده است:

1- با توجه به عدم محدودیت تأمین واکسن، واحدهای بدون پوشش واکسیناسیون در فواصل اعلام شده توسط ادارات کل دامپزشکی استان‌ها به فوریت و با رعایت اصول بهداشتی و امنیت زیستی نسبت به واکسیناسیون و مصون‌سازی همۀ دام‌های واجد شرایط اقدام کنند.

2- ممنوعیت ورود وخروج و تردد غیر ضروری وسایل نقلیه و افراد (به ویژه افراد پر مخاطره که با میادین خرید و فروش دام، کشتارگاه‌ها، سایر دامداری‌ها و... ارتباط دارند) به داخل محوطه دامداری مورد توجه جدی قرار گیرد .

3- ضمن فعال نمودن حوضچۀ ضدعفونی مبادی ورودی و خروجی دامداری‌ها، کارخانجات خوراک،کشتارگاه‌ها و میادین خرید و فروش دام و... با سطح مناسب حاوی آب و مادۀ ضد عفونی کننده (ترجیحاً هیدروکسید سدیم 2درصد یا فرمالین 5درصد) نسبت به ضد عفونی کامل و دقیق وسایل نقلیه نظیر خودروهای حمل شیر، علوفه و کود که الزام ورود به واحد را دارند اقدام شود.

4- تعبیۀ محل تعویض لباس و چکمه و ابزار کار که واجد دوش بوده در ابتدای محوطۀ ورودی دامداری و تمامی افراد در ورود و خروج (اکیپ‌های مایه‌کوبی، دامپزشکان فارم، مسئولین بهداشتی، مأموران تلقیح مصنوعی، مأموران بیمه و رکوردگیری شیر، صاحب دامداری و ...) موظف به تعویض لباس و دوش گرفتن هستند.

5- در صورت بروز بیماری تب برفکی، ضمن جداسازی دام‌های مبتلا از دام‌های سالم، مراتب سریعاً به اداره دامپزشکی شهرستان و یا اداره‌کل دامپزشکی استان اطلاع داده شود.

6-از جمع‌آوری و انتقال کود واحد آلوده تا رفع کامل بیماری پرهیز شود.

7-رعایت اصول امنیت زیستی و واکسیناسیون دام‌ها مورد تأکید است

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید