Iranian Agriculture News Agency

نقش جنگل در جلوگیری از فرسایش خاک و مدیریت منابع آب

جنگل به عنوان ارزشمندترین نوع پوشش گیاهی دارای نقش بسیار مؤثر در تعادل طبیعت دارد. به این صورت که آن را ریه های زمین دانسته اند و هوای سالم و مطبوع را برای زمین فراهم می سازد و خاک و آب را نیز پایدار می‌کند.

نقش جنگل در جلوگیری از فرسایش خاک و مدیریت منابع آب

به گزارش خبرنگار ایانا در استان چهارمحال و بختیاری،تمامی موهبت های زمینی به گونه ای با هم در تعامل و تعادل هستند که به محض آسیب پذیری یکی از آنان، مابقی نیز تحت تأثیر قرار خواهند گرفت.

در این میان رابطه آب و خاک و گیاه ، اساسی ترین معادله پایداری طبیعت به شمار می رود به گونه ای که آسیب رساندن به هر کدام علاوه بر ایجاد اختلال در طبیعت، زندگی همه موجودات زنده را نیز تحت الشعاع قرار می دهد.
کارشناس آبخیزداری چهارمحال و بختیاری در این باره اظهار کرد: جنگل به عنوان ارزشمندترین نوع پوشش گیاهی دارای نقش بسیار مؤثر در تعادل طبیعت دارد. به این صورت که آن را ریه های زمین دانسته اند و هوای سالم و مطبوع را برای زمین فراهم می سازد و خاک و آب را نیز پایدار می‌کند.

فرزاد رضازاده گفت: در واقع در مناطق جنگلی، بارش ها به طور اعجاب انگیزی به لایه های درونی زمین و نهایتاً منابع آبی پایدار منتهی می شوند و حتی اگر در زیر چتر درختان رواناب تولید شود، اب سالم و فاقد هرگونه رسوبی جریان خواهد  یافت که کاملاً با شرایط طبیعت هماهنگ است.

وی تصریح کرد: اما متاسفانه در برخی مناطق این گنجینه های ارزشمند مورد بی مهری واقع شده و با بی تدبیری و بهره برداری غلط و غیراصولی منجر به تخریب گشته که جنگلها می بایست نسبت به حیا و فراهم نمودن شرایط بازگشت اقدامات موثری صورت پذیرد.

رضازاده ادامه داد: در همین راستا می توان برنامه هایی را متناسب با شرایط رویشگاهی و زمانی تنظیم نمود که درواقع به دو دسته کوتاه مدت و بلند مدت تقسیم می‌شود.

وی اضافه کرد: برنامه های کوتاه مدت شامل تمامی اقدامات آبخیزداری است که می توان ضمن کنترل رواناب شرایط رطوبتی و حفاظتی خاک را به منظور احیای پوشش گیاهی خصوصا جنگل ها فراهم سازدبه همین منظور چنانچه عرصه قابلیت ورود ماشی آلات را داشته باشد اقامات کانیکی در آّراهه ها و دامنه ها قابل اجرا می باشد این گونه اقدامات شامل بندهای خاکی، سنگی ملاتی، سیستم های پخش یلاب و ... می باشد که سطح وسیعی را می تواند در بر بگیرد.

وی افزود: در غیر این صورت می توان با مشارکت بهره برداران و با ابتدایی ترین امکانات و مصالح موجود این کار را به انجام رسانید. 

رضازاده افزود: از مهم ترین اقداماتی که در این زمره قرار میگیرد می توان به بندهای خشکه چین، چپری، چاله های هلالی، کنتور فارو و تمامی اقداماتی که منجر به استحصال آب باران میگردد اشاره کرد.

به گفته وی؛ این گونه اقدامات علاوه بر متعادل نمودن شرایط تخریبی حاکم،د زمینه را برای جنگلکاری با بذر یا نهال فراهم می‌کند.

رضازاده خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه آگاهی بخشی به بهره برداران مهمترین عامل در پایداری منابع جنگلی به شمار می رود راهکارهای احیا و حفاظت خاک در عرصه های جنگلی نیز باید با مشارکت آنان صورت گیرد چرا که بهره برداری پایدار و اصولی ضامن حفاظت از منابع آب و خاک و گیاه است.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید