Iranian Agriculture News Agency

معاون سلامت اداره‌کل دامپزشکی چهارمحال و بختیاری خبر داد:

آغاز واکسیناسیون علیه بیماری ویروسی لمپی‌اسکین در دامداری‌های استان

معاون سلامت اداره‌کل دامپزشکی استان گفت: واکسیناسیون علیه بیماری ویروسی لمپی‌اسکین در دام سنگین (گاو، گوساله و گاومیش) به منظور کنترل و پیشگیری این بیماری، از نهم دی ماه تا پایان سال جاری در دامداری‌های روستایی، صنعتی و نیمه صنعتی استان انجام می‌شود.

آغاز واکسیناسیون علیه بیماری ویروسی لمپی‌اسکین در دامداری‌های استان

به گزارش خبرنگار ایانا در استان چهارمحال و بختیاری، معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان گفت: واکسیناسیون دام‌های سنگین (گاو، گوساله و گاومیش) علیه بیماری ویروسی لمپی‌اسکین به منظور کنترل و پیشگیری این بیماری تا پایان سال جاری با استفاده از واکسن هترولوگ آبله گوسفندی و یا بزی در دامداری‌های روستایی و واکسن همولوگ ویروس لمپی‌اسکین در دامداری‌های صنعتی و نیمه صنعتی انجام می‌شود.

دکتر حسین صالحی افزود: لازم است در این طرح، حداقل 80 درصد جمعیت دام سنگین استان، علیه این بیماری واکسینه شود.

وی گفت:بیماری لمپی‌اسکین (Lumpy Skin Disease or LSD) یک بیماری ویروسی گاو و گاومیش و غیر مشترک با انسان است که علایمی مانند بی‌اشتهایی، تب، ریزش ترشحات چشم و بینی، کاهش یا قطع کامل تولید شیر، برآمدگی و زخم‌های پوستی در دام‌های مبتلا را به دنبال دارد. ویروس عامل بیماری لمپی‌اسکین نسبت به شرایط نامساعد محیطی (خشکی، سرما، گرما و ...) بسیار مقاوم است و اغلب از طریق حشرات منتقل می‌شود.

دکتر صالحی تصریح کرد: این بیماری از لحاظ اقتصادی دارای اهمیت است چراکه علاوه بر کاهش تولید (شیر و گوشت)، سبب سقط جنین، ایجاد ضایعه‌های دائمی در پوست حیوان بیمار (غیر قابل مصرف در چرم‌سازی) شده، همچنین هزینه‌های درمان را به دامدارن تحمیل می‌کند.

وی تأکید کرد: بهترین زمان واکسیناسیون دام‌ها علیه این بیماری، قبل از آغاز فعالیت حشرات (ناقلین بیماری) است تا سطح ایمنی مناسبی به وجود آورد. بنابراین دامداران با اکیپ‌های واکسیناسیون دامپزشکی همکاری بیشتری داشته باشند تا این طرح در زمان مقرر و با کیفیت مطلوب انجام شود.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید