Iranian Agriculture News Agency

رییس بخش تحقیقات جنگل و مراتع مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی چهارمحال و بختیاری

فقر پوششی 40 درصد از مراتع چهارمحال و بختیاری

رییس بخش تحقیقات جنگل و مراتع مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی چهارمحال و بختیاری گفت: ۴۰ درصد از مراتع استان فقر پوشش دارد و نیازمند حمایت جدی و احیا است.

فقر پوششی 40 درصد از مراتع چهارمحال و بختیاری

به گزارش حبرنگار ایانا در استان چهارمحال و بختیاری ،چرای دام در این استان بیش از ۳ تا۴ برابر ظرفیت موجود مراتع است که این روند باعث تشدید فقر پوشش مرتعی شده است.

وی، وسعت مراتع استان را یک میلیون ۹۰ هزار هکتار اعلام کرد و اظهار داشت: تنها ۲۵ درصد مراتع استان غنی و ۳۵ درصد نیز دارای پوشش گیاهی متوسط  و مابقی فقیر است که در صورت جلوگیری نکردن از عوامل تخریب، از جمله چرای بی‌رویه دام، امکان افزیش وسعت مراتع فقیر در آینده دور از انتظار نیست.

ایرانمنش، از بهبود وضعیت پوشش مراتع استان در سال زراعی گذشته نسبت به مدت مشابه سالهای قبل از آن خبر داد و تصریح کرد: کاهش پدیده خشکسالی و مشارکت مردمی در احیای مراتع، نقش ارزنده‌ای در جلوگیری از تخریب آن دارد. 

رییس بخش تحقیقات جنگل و مراتع مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی چهارمحال و بختیاری، همچنین به وجود بیماری و افت "زوال " و خشکیدگی در ۵۰ هزار هکتار از جنگل‌های این استان طی چند سال گذشته اشاره و تصریح کرد: در اثر این آفت طبیعی حدود ۱۰ هزار هکتار اتز جنگل‌ها به ویژه درختان بلوط دچار بیماری خشکیدگی شده است.

ایرانمنش، از آغاز محلول پاشی به صورت پایلوت در ۲ هکتار از جنگل‌های گرفتار در پدیده زوال و خشکیدگی از سال زراعی گذشته خبر داد و گفت: با اجرای این طرح آزمایشی و درمانی، بررسی‌ها نشان می‌دهد از شدت پیشرفت آفت جنگلی یاد شده جلوگیری شده است.  

وی، عامل ۹۵ درصد تخریب‌های صورت گرفته در پوشش گیاهی استان را انسانی و پدیده خشکسالی اعلام کرد و گفت: وابستگی مردم به جنگل و مرتع، زراعت، چرای بیش از حد دام، قطع درخت برای سودجویی و رشد پدیده قاچاق چوب و زغال، توسعه فعالیت‌های عمرانی و آتش‌سوزی‌های عمدی از جمله علل انسانی و پدیده خشکسالی و پدیده افت جنگلی عوامل دیگر تخریب جنگل‌ها و مراتع است.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید