Iranian Agriculture News Agency

با هدف کنترل تنش آبی صورت گرفت

طراحی نرم‌افزارهای مدیریت آب در چهارمحال‌و‌بختیاری

رئیس بخش تحقیقات خاک و آب مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی چهارمحال و بختیاری گفت: با هدف مدیریت مصارف آب از سوی کشاورزان در شرایط تنش آبی، نرم‌افزارهایی طراحی شده تا آنها بتواند مدیریت آب بهتری داشته باشند.

طراحی نرم‌افزارهای مدیریت آب در چهارمحال‌و‌بختیاری

به گزارش خبرنگار ایانا در استان چهارمحال و بختیاری، علی مرشدی رئیس بخش تحقیقات خاک و آب مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع استان با اشاره به اینکه این بخش از مهرماه سال ۶۷ شروع به کار کرده است گفت: در ۳۱ سال گذشته ۱۱۴ پروژه خاتمه یافته و یا در دست اقدام است.
وی با اشاره به اینکه فعالیت‌های انجام شده را در دو بخش استانی و ملی می‌توان تقسیم‌بندی کرد گفت: برخی پروژه‌ها و پژوهش‌های چهارمحال و بختیاری  مورد بررسی قرار گرفته و افرادی مرتبط در خود استان اجرای این پروژه‌های ملی را برعهده دارند.
مرشدی با بیان اینکه از موارد مهم مورد بررسی در بخش تحقیقات خاک و آب، آلودگی خاک است توضیح داد: وضعیت آلاینده‌ها چه از نظر عناصر سنگی و چه از نظر کودهای شیمیایی که بار منفی با خود به همراه دارد بررسی می‌شود.
رئیس بخش تحقیقات خاک و آب مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی چهارمحال و بختیاری بیان کرد: محصولات مختلف در استان باتوجه به کمبود منابع آبی و دوره‌های حساس رشد گیاه و نیاز آبی گیاه بررسی شده تا به خوبی این نیاز تامین و به‌صورت بهینه مصرف شود.
وی با اشاره به بحث تنش آبی افزود: با هدف مدیریت مصارف آب از سوی کشاورزان در شرایط تنش آبی، نرم‌افزارهایی طراحی شده تا آنها بتواند مدیریت آب بهتری داشته باشند.
مرشدی با اشاره به هوشمندسازی کشاورزی و استفاده از فناوری‌های نوین اظهار کرد: استفاده از این موارد در عرصه کشاورزی و باغی منجر به پهنه‌بندی و خاصلخیزی خاک ‌می‌شود چون کشاورز می‌تواند با مراجعه و بررسی خاک زمین، بهره‌وری خود را افزایش دهد.
وی تاکید کرد: کنترل کیفیت و پایش کودهای تولیدی و توزیعی چه کودهایی که در استان تولید و چه کودهایی که از خارج استان وارد و توزیع می‌شود، به‌صورت هفتگی مورد بررسی و نمونه‌برداری قرار می‌گیرند.
مرشدی با بیان اینکه تغییر اقلیم از دیگر مواردی است که توسط این بخش، بررسی می‌شود، گفت: فعالیت‌های آبی مرتبط به تغییر اقلیم و تاثیراتی که بر محصولات زراعی و باغی خواهد داشت، توسط فناوری‌های نوین بررسی می‌شود و حتی قبل از برداشت محصول می‌توان با استفاده از داده‌های ماهواره‌ای تنش‌ها یا کاستی‌ها را مدیریت و رفع کرد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید