Iranian Agriculture News Agency

زمین‌های نخستین شهرک تخصصی بادام سامان آماده واگذاری شد

نخستین شهرک تخصصی بادام سامان با هدف بسترسازی برای استقرار واحدهای بسته‌بندی و فرآوری محصولات باغی احداث می‌شود

زمین‌های نخستین شهرک تخصصی بادام سامان آماده واگذاری شد

به گزارش خبرنگار ایانا در استان چهارمحال وبختیاری، رییس سازمان جهاد کشاورزی استان،گفت: چهارمحال و بختیاری در زمینه تولید بادام یکی از مناطق مهم و اصلی در کشور به‌شمار می‌رود.

حسین برزگر،بیان کرد:هم‌اکنون ۱۸ هزار و ۲۰۹ هکتار بادامستان با تولید سالانه ۲۴ هزار تن و اشتغال‌زایی بیش از ۲۰ هزار نفر در چهارمحال و بختیاری وجود دارد و این استان رتبه نخست تولید بادام در کشور را به خود اختصاص داده است.

وی،با اشاره به اینکه، از مجموع بادامستان‌های چهارمحال و بختیاری ۹ هزار و ۵۲۵ هکتار با ۱۷ هزار و ۵۰ تن بادام مامایی، سفید، شاهرودی، سنگی و ربیع درشهرستان سامان است افزود:وجود واسطه‌ها و دلالان، نداشتن صنایع تبدیلی و تکمیلی، همچنین خام‌فروشی و صادرات بادام با نام و برند کشورهای دیگر از مهم‌ترین مشکلات این محصول در چهارمحال و بختیاری است.

برزگر،ادامه داد: مزیت اقتصادی تولید بادام هشت تا ۱۰ برابر بیشتر از برنج است و تولید بادام نسبت به سایر محصولات مصرف آب کمتری دارد.

برزگر، خطر سرمازدگی را از چالش‌های اصلی تولید بادام در سامان اعلام و تصریح کرد: تحقیقاتی بر روی گونه‌های مقاوم به خشکی و سرمازدگی باغ‌های بادام سامان انجام شده است و به‌زودی با استقرار سامانه‌ای هوشمند، این مشکل رفع می‌شود.

وی توجه به زنجیره تولید و ارزش افزوده را از مهم‌ترین نیازهای محصول بادام چهارمحال و بختیاری و شهرستان سامان دانست و یادآور شد: هم‌اینک تأثیر گردش اقتصادی ناشی از تولید و صادرات این محصول در استان و سامان مشاهده نمی‌شود.

برزگر اظهار کرد: در همین راستا باید برندسازی و هدایت صادرکنندگان این محصول به شهرک تخصصی بادام در دستور کار قرار گیرد.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید