Iranian Agriculture News Agency

برداشت سالانه بیش از 3 هزار تن موسیر در چهارمحال و بختیاری

رئیس سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری گفت:بیش از 500 هکتار از اراضی کشاورزی استان زیر کشت موسیر است و سالانه ۳ هزار و ۱۱۶ تن موسیر از این سطح برداشت می‌شود.

برداشت سالانه بیش از 3 هزار تن موسیر در چهارمحال و بختیاری

به گزارش خبرنگار ایانا در استان چهارمحال و بختیاری،حسین برزگر صبح امروز در جشنواره ملی موسیر با بیان اینکه چهارمحال و بختیاری یک درصد وسعت کشور و ۸۵ درصد سطح عرصه جنگلی و مرتعی را دارد، گفت: با توجه به تنوع اقلیم و متوسط بارندگی بالای ۵۰۰ میلی‌متر بیش از یک‌هزار و ۳۶۰ گونه گیاهی رشد می‌کند که ۳۶۰گونه آن انحصاری استان است.

رئیس سازمان جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه فرهنگ مصرف گیاه موسیر در استان زبان‌زد است، افزود: طی ۶ ماه دانش بومی موسیر استان جمع‌آوری شده است.

وی با اشاره به اینکه هم اکنون سطح زیر کشت گیاهان دارویی در استان بالای ۲ هزار هکتار است، اظهار کرد: گل محمدی، موسیر، زعفران و سیاه‌دانه عمده کشت گیاهان دارویی استان است.

برداشت ۳۱۱۶ تن موسیر در چهارمحال و بختیاری 

 برزگر با بیان اینکه چهارمحال و بختیاری دومین استان کشت موسیر در کشور است، ادامه داد: ۵۲۸ هکتار از اراضی کشاورزی استان زیر کشت موسیر است که ۳۵۰ هکتار آن در شهرستان کوهرنگ با برداشت سالانه بیش از سه هزار و ۱۱۶ تن محصول است.

وی با تاکید بر اینکه موسیر گیاه بومی استان است به اهداف برگزاری جشنواره موسیر در چهارمحال و بختیاری اشاره کرد و گفت: توسعه کشت موسیر به عنوان یک گونه بومی، ایجاد اشتغال پایدار با توسعه کشت موسیر، کاهش دخالت انسانی و کاهش تخریب رویشگاه‌های طبیعی از اهداف مهم برگزاری نخستین جشنواره ملی موسیر است.

برزگر اظهار داشت: ایجاد مرکز تولید بذر و پیاز موسیر در دستور کار قرار دارد و هم اکنون برای راه‌اندازی این مرکز ۶ هکتار زمین اختصاص داده شده تا موسیر به صورت آبی کشت شود و سالانه ۱۲ تن پیاز موسیر و ۱۰۰ کیلوگرم بذر موسیر برداشت شود.

وی با اشاره به اینکه بیشترین رویشگاه موسیر در استان ماست، گفت: در همه شهرستان‌های استان به جز شهرستان سامان رویشگاه طبیعی موسیر وجود دارد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری افزود: طرح «هر خانه یک باغچه موسیر» توسط یک‌هزار و ۳۰۰ خانوار در شهرستان کوهرنگ اجرا شده است.

برزگر خام‌فروشی و نبود صنایع تبدیلی و تکمیلی، مشکلات بازرگانی و تجاری گیاهان دارویی را از جمله مشکلات بهره‌برداران دانست.

وی گفت: ایجاد پایانه صادرات موسیر، احداث شهرک تخصصی فرآوری و صنایع موسیر در استان یک ضرورت است.

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید