Iranian Agriculture News Agency

برداشت 220 هزار تن سیب زمینی از مزارع چهارمحال و بختیاری برداشت

مدیر زراعت جهاد کشاورزی استان چهارمحال و بختیاری گفت: برداشت محصول سیب‌زمینی از 5 هزار و 200 هکتار از اراضی زراعی استان چهارمحال و بختیاری آغاز شده است که پیش‌بینی می‌شود حدود 220 هزار تن سیب‌زمینی از این سطح برداشت شود

برداشت 220 هزار تن سیب زمینی از مزارع چهارمحال و بختیاری برداشت

به گزارش خبرنگار ایانا در استان چهارمحال و بختیاری، روح‌الله سعیدی، مدیر زراعت جهاد کشاورزی استان چهارمحال و بختیاری امروز در جمع خبرنگاران با اعلام این خبر، اظهار داشت: اگریا، بامبا، جلی، سانته، سیلوا، برن و مارفونا، از جمله ارقام سیب‌زمینی هستند که در استان چهارمحال و بختیاری کشت و برداشت می‌شود.

وی با بیان اینکه دانش فنی کشاورزان سیب‌زمینی‌کار استان بالاست، ادامه داد: بخاطر افزایش بهره‌وری در بخش کشاورزی و افزایش راندمان مصرف آب، سطح زیر کشت محصولات آب‌بر مانند سیب‌زمینی طی برنامه‌ای چندساله کاهش پیدا می‌کند و این سطح کشت به گندم، سویا و کلزا اختصاص داده می‌شود.

سعیدی بیان کرد: خوشبختانه باتوجه به نتیجه خوبی که کشت سویا در استان چهارمحال و بختیاری داشته است، در برنامه‌ها این است که سال آینده بخشی از اراضی که به کشت بهاره اختصاص پیدا می‌کنند، به کشت سویا اختصاص داده شود تا از این منظر بتوان به تولید روغن در سطح کشور کمک کرد.

کشت قراردادی سیب‌زمینی از سال آینده آغاز می‌شود

مدیر زراعت جهاد کشاورزی استان چهارمحال و بختیاری مطرح کرد: سیب‌زمینی تولید شده در استان حدود 60 درصد آن در بازار داخلی استان مصرف و 40 درصد دیگر آن به استان‌های دیگر ارسال می‌شود.

وی عنوان کرد: سیب‌زمینی استان چهارمحال و بختیاری به دلیل مسائل زراعی مناسبی که در فصل رشد به آن اعمال می‌شود، ترکیبات مضر آن مثل سولانین و نیترات نسبت به سایر استان‌ها پایین است که ارزش سلامت و مصرف آن بالا می‌رود.

سعیدی اضافه کرد: مراکزی در شهرستان‌های شهرکرد و بروجن فعالیت می‌کنند که کشاورزان می‌توانند بذرهای سال آینده خود را از این مراکز تهیه کنند، چرا که از نظر سلامت تضمین شده است.

مدیر زراعت جهاد کشاورزی استان چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه کشت قراردادی سیب‌زمینی از سال آینده آغاز می‌شود، خاطرنشان کرد:  در این کشت، مراکز فرآوری سیب‌زمینی با کشاورزان قرارداد می‌بندند.

سعیدی اظهار کرد: در این قرارداد، مراکز فرآوری در طی فصل رشد، بذر، کود و سم آن‌ها را تامین می‌کنند و محصول به صورت تصمینی خریداری می‌شود، با این روش دست واسطه‌گر کوتاه می‌شود و هم به نفع تولید است.

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید