Iranian Agriculture News Agency

چرا کلزا بکاریم ؟

دانه‌های روغنی از جمله کلزا یکی از محصولات راهبردی در صنعت کشاورزی است و کشت این نوع محصول به عنوان یکی از ذخایر مهم غذایی در دنیا مطرح است که در ایران نیز مورد توجه برخی از کشاورزان قرار دارد.

چرا کلزا بکاریم ؟

به گزارش خبرنگار ایانا در استان چهارمحال و بختیاری، کارشناسان بخش کشاورزی افزایش درآمد خانوارهای روستایی، ایجاد اشتغال در فصل بیکاری کشاورزان، نیاز اندک به آب، افزایش حاصلخیزی و جلوگیری از فرسایش خاک، از بین رفتن آفات و بیماری‌ها و در نتیجه کاهش مصرف کود و سموم، رونق صنعت روغن کشی و نیز تامین خوراک دام را از مهمترین مزایای کشت کلزا عنوان می‌کنند.

با توجه به حمایت دولت سیزدهم از بخش کشاورزی ، کشاورزان علاوه بر گندم به سمت کشت کلزا نیز رفته‌اند و بخشی‌هایی از مزارع کشاورزی استان این روزها برای کشت کلزا آماده شده است.

کشت کلزا برای کشاورزان چهارمحال و بختیاری چه سودی دارد؟

کارشناس زراعت جهادکشاورزی شهرستان شهرکرد نیز می‌گوید:دانه روغنی کلزا با متوسط دو تا سه تا  در شهرستان شهرکرد و ۴۰ تا ۴۲ درصد در تناوب با غلات توصیه می‌شود.

براتی افزود: به خاطر ریشه قوی تری که نسبت به غلات دارد، دانه روغنی کلزا مواد غذایی و آب را می تواند از عمق ۶۰ سانتمیتری دریافت کند و لازم است آن را به خاطر پایداری غلات و کنترل برخی از بیماری‌ها و آفات و تولید روغن مورد کشت قرار داد.

به گفته وی، زمان کشت کلزا در شهرستان شهرکرد از ۱۰ تا ۲۵ شهریورماه است که باید آب اول در این زمان به کشت اختصاص داده شود و در برخی مناطق گرمتر استان تا ۱۰ مهرماه نیز کشت می‌شود.

این کارشناس کشاورزی استان یادآور شد: کشاورزان اگر به سرعت اقدام به برداشت محصول کلزا کنند می‌توانند کشت دوم را نیز پس از برداشت کلزا داشته باشند.

کشت کلزا برای کشاورزان چهارمحال و بختیاری چه سودی دارد؟

مدیر زراعت سازمان جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری با اشاره به آغاز کشت کلزا در یک‌هزار و ۶۵۰ هکتار از اراضی کشاورزی استان، گفت: ۹۰ درصد روغن مصرفی کشور وارداتی است و توسعه کشت دانه‌های روغنی از برنامه‌های مهم وزارت جهادکشاورزی است .

روح الله سعیدی افزود: پارسال یک‌هزار و ۳۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی استان زیرکشت کلزا قرار گرفت که بیشترین سطح زیرکشت در شهرستان‌های شهرکرد، بروجن و لردگان بود.

وی با اشاره به خرید تضمینی کلزا برای حمایت بیشتر از کشاورزان و تشویق و ترغیب برای کشت دانه های روغنی گفت: در سال زراعی جدید قیمت خرید تضمینی کلزا  ۵۷ درصد افزایش پیدا کرده است.

سعیدی با اشاره به اینکه کشت کلزا در تامین روغن کشور و کاهش وابستگی کشور اثرگذار است، افزود: کلزا در سال زراعی جاری به قیمت تضمینی ۱۵ هزار تومان خریداری شد که با افزایش قیمت سال زراعی آینده هر کیلو ۲۳هزار و ۵۰۰تومان خریداری می‌شود.

مدیر زراعت سازمان جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری گفت: کشت کلزا در مناطق سردسیری باید از اواسط شهریورماه تا ۳۱ شهریورماه انجام شود که یک مرحله آبیاری دارد و آبیاری‌های بعدی را از آب سبز بارندگی‌ها انجام می‌شود.

سعیدی اظهار داشت: این دانه گیاهی علاوه بر خرید تضمینی به دلیل کشت متناوب با گندم، زمین را برای کشت بعدی گندم نیز آماده می‌کند  و برای کاشت این دانه روغنی، زمان، عمق و تراکم کشت و مبازره با آفات و بیماری‌ها مورد تاکید است.

وی گفت: برای حمایت از کلزا کاران ارائه تسهیلات ارزان قیمت و سرمایه در گردش، توزیع بذر با قیمت دولتی و توزیع انواع کودهای پتاسه، اوره و فسفاته به میزان لازم بین کشاورزان و خرید تضمینی دانه‌های روغنی پیش بینی شده است.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید