Iranian Agriculture News Agency

همزمان با هفته دولت :

افتتاح و کلنگ‌زنی ۶۶ پروژه در بخش کشاورزی چهارمحال و بختیاری

سرپرست سازمان جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری گفت: در هفته دولت امسال۶۲ پروژه با اعتبار ۲۸۵ میلیارد تومان افتتاح و چهار پروژه با اعتبار ۳ میلیارد و ۷۹۰ میلیارد تومان در بخش کشاورزی کلنگ‌زنی خواهد شد.

افتتاح و کلنگ‌زنی ۶۶ پروژه در بخش کشاورزی چهارمحال و بختیاری

به گزارش خبرنگار ایانا در استان چهارمحال و بختیاری، سرپرست سازمان جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری گفت: در هفته دولت امسال۶۲ پروژه با اعتبار ۲۸۵ میلیارد تومان افتتاح و چهار پروژه با اعتبار ۳ میلیارد و ۷۹۰ میلیارد تومان در بخش کشاورزی کلنگ‌زنی خواهد شد.

حسین برزگر در نشست خبری با اصحاب رسانه چهارمحال و بختیاری به‌مناسبت هفته دولت، اظهار کرد: بخش کشاورزی با مشکلات متعددی روبرو است، متاسفانه نرخ رشد سرمایه‌گذاری در این بخش پایین است و باید ضریب خوداتکایی محصولات کشاورزی متناسب با جمعیت افزایش پیدا کند، بنابراین رسیدن به این مهم نیازمند سرمایه‌گذاری است.

سرپرست سازمان جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری افزود: پیش‌بینی شده است که سالانه شاهد ۷.۵ درصد افزایش در نرخ سرمایه‌گذاری توسط بانک‌ها و صندوق‌های سرمایه‌گذاری باشیم، اما این اتفاق رخ نداد، شاید یکی از دلایل آن جذاب بودن سایر بخش‌ها، نسبت به حوزه کشاورزی است.

وی با اشاره به کاهش ارزش ریال و بالا رفتن نرخ ارز، توضیح داد: محصولات کشاورزی تولیدی در ایران به‌علت قیمت و کیفیت توان رقابت با محصولات تولیدی در بازارهای جهانی را ندارند، البته کیفیت محصولات تولیدی در ایران نسبت به بسیاری از کشورها بالاتر است.

برزگر با تاکید بر اینکه نسبت به سلامت محصولات کشاورزی همواره یکسری نگرانی‌ها وجود دارد، عنوان کرد: هیچ سازمانی مسئولیت مستقیم در ارتباط با صدور گواهی سلامت محصولات کشاورزی را ندارد و سازمان غذا و دارو نیز متولی اصلی در این حوزه نیست، برای صادرات نیازمند گواهی سلامت معتبر جهانی هستیم که با استناد به آن بتوانیم محصولات را در بازارهای جهانی عرضه کنیم.

سرپرست سازمان جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه وابستگی کشور به نهاده‌های بخش کشاورزی به خارج از کشور بالا است، یادآور شد: تا زمانی‌که این وابستگی کاهش پیدا نکند، امنیت غذایی کشور همواره مورد تهدید واقع می‌شود، در سال گذشته ۱۵۰ میلیون دلار بذور هیدورولیک وارد شده است.

وی ادامه داد: ۸۰ درصد کشاورزان چهارمحال و بختیاری بی‌سواد و کم‌سواد هستند، این مسئله موجب کاهش ضریب نفوذ در بخش کشاورزی شده است، باید تلاش کنیم تا بخش خصوصی به بحث پشتیبانی و خدمات ورود پیدا کند، زیرا این حوزه بر عهده ساختار دولتی نیست.

برزگر در ادامه با اشاره به عملکرد یکساله سازمان جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری، بیان کرد: از هفته دولت سال گذشته در استان ۱۳۳ پروژه با اعتبار ۵۰۰ میلیارد تومان افتتاح و هفت پروژه با اعتباری بالغ بر ۲۶۲ میلیارد تومان در بخش کشاورزی کلنگ‌زنی شده است.

سرپرست سازمان جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری گفت: در هفته دولت جاری ۶۲ پروژه با اعتبار ۲۸۵ میلیارد تومان افتتاح و چهار پروژه با اعتبار ۳ میلیارد و ۷۹۰ میلیارد تومان در بخش کشاورزی کلنگ‌زنی خواهد شد.

وی با بیان اینکه در یکسال گذشته ۴۰۹ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تسهیلات بند الف تبصره ۱۸ در چهارمحال و بختیاری در بخش کشاورزی پرداخت شده است، عنوان کرد: این تسهیلات به ۳۰۱ فقره پرونده احداثی در این حوزه از جمله دامداری، گلخانه، مرکز پرورش آبزیان و ... پرداخت شده است.

برزگر افزود: ۳۷ سردخانه در چهارمحال و بختیاری با ظرفیت ۳۰۰ هزار تن در حال احداث است که با تکمیل و بهره‌برداری از این پروژه‌ها استان به سایر استان‌ها بی‌نیاز خواهد شد.

سرپرست سازمان جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری با اشاره به مصوبات سفر ریاست جمهوری در بخش کشاورزی استان، خاطرنشان کرد: در سفر ۲۰۰۰ میلیارد تومان اعتبارات تملک دارایی‌های سرمایه‌ای و ۳۱۸۰ میلیارد تومان تسهیلات بانکی برای بخش‌های مختلف و زیرمجموعه‌های سازمان در بخش منابع‌طبیعی و آبخیزداری، امور عشایر، دامپزشکی و ... مصوب شده؛ تاکنون ۲۲ میلیارد تومان از این اعتبارات به استان ابلاغ شده است.

وی در ادامه بیان کرد: در سیل اخیر مجموع خسارات ارزیابی شده در بخش کشاورزی ۶۰۹ میلیارد تومان بود که این خسارات در حوزه کانال‌های کشاورزی، جاده بین مزارع، قنوات، مزارع پرورش ماهی، اراضی کشاورزی و ... است و ۳۰ بیل مکانیکی در حال فعالیت برای بازگشایی کانال‌ها هستند.

برزگر با اشاره به اینکه ذخایر استراتژیک چهارمحال و بختیاری در حوزه آرد و شکر به بالای سه ماه رسیده است، خاطرنشان کرد: ذخایر برخی اقلام نیز بالای ۶ ماه است، همچنین از بین ۸۴۵ واحد نانوایی، ۶۷۵ واحد مجهز به کارتخوان شده‌اند و اگر در فرصت یک‌هفته‌ای مابقی نانوایی‌ها اقدام به نصب کارتخوان نکنند، سهمیه آرد آن‌ها قطع و یا کم خواهد شد.

سرپرست سازمان جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه ۳۰۰ مورد قلع و قمع ساختمان‌های غیرمجاز در استان در یکسال گذشته صورت گرفته است، یادآور شد: بسیاری از اراضی کشاورزی در استان بدون سند هستند و باتوجه به اینکه قانون اجازه خرد شدن اراضی کشاورزی را نمی‌داد، اما با مصوبه مجلس برای تمامی اراضی فاقد سند، سند ثبتی صار می‌شود.

وی تاکید کرد: در بخش کشاورزی پروژه ملی و استانی ملی شده نداریم، تعدادی از این پروژه‌ها قابلیت ملی شدن و اخذ مجوز ماده ۲۳ را دارند، با امکانات محدود دولتی امکان تکمیل این پروژه‌ها و زیرساخت‌های بخش کشاورزی وجود ندارد.

برزگر از ورود ستاد اجرایی فرمان امام خمینی(ره) به بحث توسعه باغات دیم در چهارمحال و بختیاری خبر داد و عنوان کرد: این کار از شهریورماه در استان آغاز می‌شود، این ستاد ۲۵ درصد حق بیمه کشاورز را پرداخت می‌کند و همچنین تغذیه و ریز مغذی‌ها را در اختیار کشاورزان قرار خواهد داد.

سرپرست سازمان جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری گفت: در فصل برداشت گردو با کمبود شدید نیروی انسانی مواجه هستیم، در حوزه کشاورزی می‌توان اشتغال بالایی ایجاد کرد، پیشرفت فیزیکی شهرک تخصصی بادام بالای ۹۰ درصد است که پیش‌بینی می‌شود زیرساخت‌های این شهرک تا اواسط پائیز به اتمام برسد.

وی در پایان در خصوص خسارات وارده به کشاورزانی که چاه‌های کشاورزی خود را در اختیار شرکت آب و فاضلاب برای تامین آب شرب شهرکرد، قرار داده‌اند، تصریح کرد: برآورد خسارت در شهرستان سامان به پایان رسیده و در شهرستان شهرکرد در حال انجام است، پس از برآورد خسارت، شرکت آبفا برای پرداخت خسارت اقدام خواهد کرد.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید