Iranian Agriculture News Agency

فتاحی فر اعلام کرد :

75درصد سطح زیر کشت گلخانه به محصولات سبزی و صیفی اختصاص دارد

معاون دفتر امور گلخانه ها ، گیاهان زینتی و قارچ خوراکی گفت :بر اساس امار رسمی که در سال 99 بود جمعا 17 هزار و 117 هکتار گلخانه داریم که از این میزان 12 هزار و 178 هکتار محصولات سبزی و صیفی است که تقریبا 75 درصد سطح گلخانه ها را تشکیل داده و 3 هزار 372 هکتار مربوط به گل و گیاهان زینتی است و بقیه محصولات گلخانه ای سطح را پوشش می دهند.

75درصد سطح زیر کشت گلخانه به محصولات سبزی و صیفی اختصاص دارد

به گزارش خبرنگار ایانا در استان چهارمحال و بختیاری،الهام فتاحی فر معاون دفتر امور گلخانه ها ، گیاهان زینتی و قارچ خوراکی وزارت جهاد کشاورزی در حاشیه اولین گردهمایی گلخانه‌داران چهارمحال و بختیاری اظهار کرد:  در این گردهمایی دستورالعمل شناسایی و اجرایی نظارت و فرهنگ تولید عرضه محصولات گلخانه ای ارائه و تبیین شد،  این دستور العمل در راستای ابلاغیه ای که فروردین ماه  توسط وزیر جهاد کشاورزی تهیه شد که  مبنی بر اینکه دستورالعملی زمینه آن ابلاغیه بود برای ارتقا سلامت محصولات گیاهی تکالیفی را با محوریت سازمان حفظ نباتات مشخص کردند.

 وی تصریح کرد:  معاونت های تخصصی باید دستورالعمل های نظارتی را اماده و به استان ها ابلاغ  می کردند و از آنجایی که  دفتر ما بحث مسئولیت سبزی و صیفی را بر عهده داشته  باید این ابلاغیه اجرا می شد.

فتاحی فر با اشاره به اینکه  هدف اصلی این دستور العمل شناسایی کلیه گلخانه های سبزی و سیفی در سطح کشور  است تشریح کرد: تعیین مسئولین کیفی و اجرایی  برای واحد گلخانه ای و تحت نظارت قرار گرفتن  فرایند تولید و برداشت محصول گلخانه ای  هدف این دستور العمل است، به نحوی که  بتوانیم در پایان برداشت  هر محصول،  کد شناسایی برای ان صادر می شود که به عنوان رد یابی محصول را تا مبدا در تولید برای مصرف کننده داخلی یا مصرف کننده خارجی که بازار صادراتی ما است فراهم کنیم.

وی اذعان داشت: بر اساس امار رسمی که در سال 99 بود جمعا 17 هزار و 117 هکتار گلخانه داریم که از این میزان 12 هزار و 178 هکتار محصولات سبزی و صیفی است که تقریبا 75 درصد سطح گلخانه ها را تشکیل داده و 3 هزار 372 هکتار مربوط به گل و گیاهان زینتی است و بقیه محصولات گلخانه ای سطح را پوشش می دهند.

فتاحی فر ادامه داد: برنامه ای که در این دستور العمل در اولویت گذاشته ایم ، که هم در استان چهارمحال و بختیاری و هم در سایر استان ها عملیاتی شود، این است که در مردادماه سال جاری کلیه واحدهای گلخانه ای سبزی و صیفی شناسایی شوند و این فرایند و دستور العمل عملیاتی شود.

وی یاد آور شد: نکته ای دیگر که این دستور العمل دارد این است که در دوره اول به صورت تشویقی خواهد بود و دوره کشت دوم به صورت اجباری است.

فتاحی فر با بیان اینکه اطلاع رسانی به موقع انجام می شود  اذعان داشت: با اطلاع رسانی به موقع  گلخانه داران باید بتوانند خودشان را با این شرایط وقف دهند و قطعا الزاماتی برای اجرایی شدن در این دستور العمل نیاز است.

وی افزود: بیس اصلی بهبود مدیریت تولید در واحدهای گلخانه ای است اعم از مصرف تغذیه در واقع بحث هایی که مربوط به مستند سازی عملیات تولید است.

فتاحی فر در پایان با اشاره به اینکه همه جوانب باید در واحدهای گلخانه ای رعایت شود و محصولی که در این واحد گلخانه ای خارج شود نشان می دهد تحت نظارت فنی قرار داشته است گفت: مرحله بعدی تایید سلامت بر اساس دستور العمل هایی است که سازمان حفظ نباتات تدوین کرده و به کلیه معاونت ها ابلاغ می کند.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید