Iranian Agriculture News Agency

پاپی‌زاده اعلام کرد :

اختصاص ۲ هزار میلیارد تومان برای توسعه راه عشایری کشور

رییس سازمان امور عشایر با اشاره به تاکید دولت سیزدهم بر توسعه زیر ساختهای مناطق عشایری، از اختصاص ۲ هزار میلیارد تومان اعتباری برای توسعه راه عشایری خبر داد.

اختصاص ۲ هزار میلیارد تومان برای توسعه راه عشایری کشور

به گزارش خبرنگار ایانا در استان چهارمحال و بختیاری،عباس پاپی‌زاده در حاشیه اجلاسیه نخستین "کنگره ۱۱هزار شهید جامعه عشایری کشور" در شهرکرد در جمع خبرنگاران استان به پیگیری و حمایت دولت از عشایر کشور اشاره کرد و افزود: امسال با حمایت رییس جمهور و وزیر جهادکشاورزی در حوزه عشایری اعتبارات چشمگیری اختصاص داده شد.

به گفته وی، در بخش راه عشایری پارسال کمتر از ۲۳ میلیارد تومان به ۳۱ استان کشور اختصاص داده شد که این میزان در بودجه سالجاری به ۲ هزار میلیارد تومان افزایش یافته است.

وی با اشاره به خشکسالی و کمبود آب در سطح کشور گفت: در بخش تامین آب برای عشایر پارسال کمتر از ۳۰۰ میلیارد تومان به سازمان عشایر اختصاص داده شد که این بودجه در سالجاری سه تا چهار برابر افزایش یافته است و رشد خوبی دارد.

پایی زاده به افزایش بودجه و اعتبارات استانی در حوزه عشایر در سالجاری نیز اشاره کرد و گفت: این اعتبارات از محل اعتبارات سفرهای هیات دولت و مصوبات سفر رییس جمهور به استان ها اختصاص داده می‌شود که در سفر اخیر رییس جمهور به  چهارمحال و بختیاری ۱۴۰ میلیون تومان اختصاص داده شد.

وی با اشاره به اینکه جامعه عشایری ۱۱هزار شهید را در دوران دفاع مقدس و نیز دفاع از حرم آل الله تقدیم نظام اسلامی ایران کرد، افزود: شهدا سند اثرگذاری جامعه عشایری و از خودگذشتگی و ایثار عشایر است.

پاپی‌زاده اظهار داشت: جامعه عشایری کشور درصدی کمی از جمعیت کشور را تشکیل می‌دهند و به  نسبت جمعیت از نقش اقتصادی بسیار مهمی در کشور برخوردارند و ۲۵ درصد تولید گوشت قرمز و ۳۵ درصد صنایع دستی کشور را تولید می‌کنند و نقش مهمی در اقتصادی کشور و خودکفایی دراین حوزهها را دارند.

وی با اشاره به اینکه هنوز کشور در حوزه تولید گوشت قرمز به خودکفایی  نرسیده، گفت: عشایر غیور و زحمتکش با تولید ۲۵ درصد گوشت قرمز مورد نیاز مردم سهم مهمی در جلوگیری از خروج ارز دارند.

معاون وزیر جهادکشاورزی اظهار داشت: ۳۵ درصد صنایع دستی کشور توسط جامعه عشایری تولید می‌شود و این  امر علاوه بر افزایش توان اقتصادی، زمینه معرفی فرهنگ و سنت ایران را در جای جای دنیا فراهم کرده و هم اکنون فرش، گلیم، گبه و بسیاری دیگر از اقلام صنایع دستی عشایر در بازارهای داخلی و خارجی شهرت دارد و برنامه جدیدی در حوزه صنایع دستی و گردشگری برای گسترش و تقویت این ۲ حوزه در دست تدوین است که به زودی ابلاغ خواهد شد.

وی با اشاره به مشکل تامین نهاده های دامی به عنوان یکی از مشکلات تولیدکنندگان افزود: سال ۹۹ بیش از ۱۲۰ هزار تن نهاده دامی بین عشایر و تولیدکنندگان توزیع شد که با پیگیریهای خوب وزیر جهاد کشاورزی توزیع نهاده در سال‌گذشته ۵۰ درصد افزایش داشت.

پایی زاده به تخصیص ۲۰ هزار میلیارد تومان اعتبار در قالب دامدار کارت برای تامین نهاده دامی اشاره کرد و گفت: تخصیص این میزان اعتبار در تاریخ بخش کشاورزی بی‌نظیر است و در قالب دامدارکارت از طریق ادارات جهاد کشاورزی و شعب بانک کشاورزی دراختیار عشایر و تمام تولیدکنندگان گوشت قرمز و دامداران قرار می‌گیرد.

رییس سازمان امور عشایری افزود: برای رفع مشکل تامین ضمانت و وثیقه برای دریافت تسهیلات نیز دستورالعمل جدید به شعب بانک کشاورزی ابلاغ شد که مشکل وثیقه تولیدکنندگان بخش کشاورزی برای دریافت تسهیلات برطرف شده تا با روش‌های آسان‌تر از جمله ضمانت زنجیره‌ای و استفاده از سفته و چک عشایر بتوانند این تسهیلات را دریافت کنند.

وی با اشاره به اینکه گوشت دام عشایری کشور از کیفیت بالایی برخوردار است و خریداران سایر کشورها حاضرند تا سه برابر قیمت برای خرید آن هزینه کنند، افزود: با افزایش صادرات گوشت می‌توان از محل این افزایش درآمد فروش، گوشت با کیفیت خارجی را با قیمت مناسب وارد کرد.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید