Iranian Agriculture News Agency

افزایش بهره‌وری در بخش کشاورزی با بهره گیری از فناوری نانو

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان در نشست کمیته راهبردی فناوری نانو دربخش کشاورزی با اشاره به بهره گیری ار فناوری نانو در بخش کشاورزی اظهار داشت :با توجه به تاثیر کمی و کیفی فناوری نانو می‌تواند به عنوان فناوری‌ کاملا اقتصادی، حمایت بخش خصوصی را در بخش کشاورزی جلب کند‌.

افزایش بهره‌وری در بخش کشاورزی با بهره گیری از فناوری نانو

به گزارش خبرنگار ایانا در استان چهارمحال و بختیاری، عطاالله ابراهیمی به توسعه روزافزون کاربردهای نانو در بخش های مختلف اشاره کرد و افزود: فناوری های نانو می تواند در زمینه از جمله امنیت غذایی، تولید نهاده‌های دام، طیور و آبزیان،  زیست‌فناوری کشاورزی، مراقبت های بهداشتی حیوانات، کشاورزی دقیق و هوشمند، صنایع غذایی و استفاده از آب کاربردهای مهمی داشته باشد.

وی گفت: چالش‌های عدیده‌ای از جمله افزایش رشد جمعیت و تقاضا برای عرضه مواد غذایی، تغییرات شرایط آب و هوایی، مشکلات زیست محیطی مانند تجمع سموم، کودهای شیمیایی و آفت کش‌ها، محدود بودن زمین زراعی و منابع آب در بخ کشاورزی بوجود آمده است و  برای رفع این معضلات، استفاده از تکنیک‌های نوین در بخش کشاورزی حائز اهمیت بوده است.

ابراهیمی ادامه داد: یک از کاربردهای ویژه نانومواد در کشاورزی به کاهش کاربردهای محصولات محافظت از گیاهان، به حداقل رساندن اتلاف مواد مغذی در کوددهی و افزایش بازده از طریق مدیریت بهینه مواد مغذی منجر می‌شود.

وی تصریح کرد: کشاورزی پایه اقتصاد هرکشور است و  بخش کشاورزی به عنوان بخش تامین کننده مواد اولیه صنایع تبدیلی و غذایی می باشد که با سرمایه گذاری و برنامه ریزی در جهت کاربرد فناوری نانو می توان در مسیر توسعه و پیشرفت کشاورزی گام های موثری برداشت.

 شایان ذکر است، با عنایت به منویات مقام معظم رهبری مبنی بر تولید دانش‌بنیان و اهمیت نفوذ فناوری نانو در بخش کشاورزی و با توجه به جایگاه توسعه کابردی فناوری نانو در حل مشکلات بخش کشاورزی و منابع طبیعی و همچنین مزیت‌های بالقوه و بالفعل تجاری‌سازی در این زمینه و با شروع فعالیت مجدد کمیته راهبردی فناوری نانو وزارت جهاد کشاورزی با رویکرد، ساختار، دستور کار و ماموریت جدید؛ اساسنامه، سند راهبردی و شیوه‌نامه و دستورالعمل اجرایی کمیته راهبردی فناوری نانو وزارت جهادکشاورزی توسط وزیر جهاد کشاورزی برای اجرا ابلاغ شد.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید