Iranian Agriculture News Agency

یک هزارو 200 تن گل محمدی در چهارمحال و بختیاری برداشت می شود

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری گفت: در سال جاری ۴۰۰ هکتار از اراضی استان زیر کشت گل محمدی رفته و از هر هکتار ۳ تن گل محمدی برداشت می شود

 یک هزارو 200 تن گل محمدی در چهارمحال و بختیاری برداشت می شود

به گزارش خبرنگار ایانا در استان چهارمحال و بختیاری،حسین برزگر گفت: در سال جاری ۴۰۰ هکتار از اراضی استان به کشت گل محمدی اختصاص یافت که در هر هکتار ۳ تن و در مجموع یک هزار و ۲۰۰ تن گل محمدی برداشت می شود

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه بیشترین اراضی زیر کشت این گونه در شهرستان‌های فارسان، بروجن، خانمیرزا و شهر فرخشهر واقع است، افزود: با توجه به افزایش قیمت گل محمدی به هر کیلوگرم ۵۰ هزارتومان، کاشت این گل به باغداران توصیه می‌شود.

وی ادامه داد: در سال جاری کشاورزی قراردادی گل‌محمدی مطرح است یعنی مراکزی در استان فعال شدند که این گل را به صورت نهال پرورش می‌دهند و در اختیار تولیدکننده می‌گذارند و محصول این نهال را می‌خرند.

برزگر اظهار داشت: با آغاز این طرح از این به بعد خاکی زیر کشت گل محمدی نخواهد رفت مگر اینکه پیمانکار با خود کشاورز قرارداد ببندد و نهال و نهاده پیش از تولید را به او تحویل و خرید گیاه تولیدشده را تضمین دهد.

راه‌اندازی کارخانه گلاب‌گیری در شهرک صنعتی جونقان

 معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی استان با اشاره به اینکه علاوه بر تولید نهال گل در استان واحدهای گلاب و اسانس‌گیری نیز در حال تکمیل و راه‌اندازی است، بیان داشت: دستگاه گلاب‌گیری و اسانس‌گیری در شهرک صنعتی فرخشهر نصب شده و همین دو دستگاه در شهرستان بروجن نیز در حال خرید هستند همچنین کارخانه گلاب‌گیری در شهرک صنعتی جونقان در شرف افتتاح است که با توسعه سطح کشت پالایشگاه گیاهان دارویی نیز در استان دایر خواهد شد.

وی با بیان اینکه ظرفیت تولید یک میلیون اصله نهال گل محمدی در استان وجود دارد، بیان داشت: سال گذشته در شهرستان بروجن ۲۵۰ هزار نهال گل‌محمدی تولید شده است.

برزگر گفت: بازار گل‌محمدی از سال گذشته تا به امسال پیشرفت خوبی داشته و با افتتاح دو کارگاه گلاب‌گیری در استان می‌توان گفت اوضاع این گیاه خوب است و با توجه به کم‌بود میزان آبی این گیاه نسبت به گیاهان دیگر جزو برنامه‌های توسعه‌ای قرار دارد.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید