Iranian Agriculture News Agency

بهرامی :

اقتصادچهارمحال و بختیاری بر مبنای کشاورزی است

معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی سازمان جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه هم‌اکنون ۲۰ درصد تولید ناخالص داخلی استان مربوط به تولیدات بخش کشاورزی است، گفت: اقتصادچهارمحال و بختیاری بر مبنای کشاورزی است.

اقتصادچهارمحال و بختیاری بر مبنای کشاورزی است

به گزارش خبرنگار ایانا در استان چهارمحال و بختیاری، حسین بهرامی معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی سازمان جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری  گفت : براساس ارزیابی‌های انجام شده، ارزش تولیدات بخش کشاورزی در سال زراعی ۹۹ در استان ۱۳ هزار میلیارد تومان و پارسال ۱۵ هزار میلیارد تومان بود.

وی یادآور شد: براساس تقسیم‌بندی بانک جهانی هر کشور و یا منطقه‌ای که ۱۵ درصد تولید ناخالص داخلی آن منطقه یا کشور مربوط به حوزه کشاورزی باشد، اقتصاد آن منطقه کشاورزی محور است، بنابراین اقتصاد استان نیز کشاورزی‌محور است و باید در حوزه کشاورزی سرمایه‌گذاری بیشتر انجام شود، تا شرایط رشد اقتصادی و توسعه استان فراهم شود.

بهرامی، یکی از راهکارهای توسعه بخش کشاورزی را سرمایه‌گذاری در حوزه‌های مختلف خصوصی و دولتی عنوان کرد و گفت: با اجرای طرح مردمی‌سازی و توزیع عادلانه یارانه‌ها، می‌توان هزینه و اعتباری که برای تامین ارز و یارانه اختصاص داده می‌شد را به صورت مستقیم به تولیدکنندگان و افراد مصرف‌کننده داد تا میزان تولید و عرضه افزایش یابد، که با افزایش میزان عرضه، قیمت محصول  نیز متعادل خواهد شد.

به گفته وی، سال‌گذشته ۳۳۰ هزار تن خوراک دام شامل ذرت جو، سویا با قیمت دلار خریداری و وارد استان شد و به نرخ ارز ترجیحی چهار هزار و۲۰۰ تومان تحویل و توزیع شد که دولت هزینه خرید و تامین این نهاده‌ها را به صورت یارانه‌ای تامین می‌کرد.

معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی سازمان جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری گفت: میزان این یارانه در سطح استان حدود سه هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان بود تا باعث ارزانتر شدن محصولات دامی شود و این محصولات ارزانتر به دست مردم و اقشار کم درآمد برسد، در صورتی که در بیشتر مواقع دهک‌های پردرآمد سهم بالاتری از این یارانه را داشتند.

وی افزود: در سال گذشته ۱۰۵ میلیارد تومان اعتبارات بخش کشاورزی شامل منابع ملی و استانی برای بهسازی کانال‌ها، احیای قنات‌ها، توسعه باغات، اصلاح و نژاد دام، سنددار کردن اراضی اختصاص داده شد که این میزان اعتبار در مقایسه با سه هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان یارانه سه قلم نهاده دامی، عدد بسیار کوچک بود.

به گفته بهرامی، در شرایط اقتصادی کنونی کشور که دولت نیاز شدید به اعتبار برای ایجاد زیرساخت‌های بخش کشاورزی داشت، سهم بالای اعتبار در بخش تامین نهاده‌های دامی هزینه می‌شد که نتیجه مطلوبی نداشته است و توزیع مناسبی در بین دهک‌های جامعه نداشت.

وی اظهار داشت: سرانه مصرف مرغ ۲۵ کیلوگرم است که اگر این سرانه در نظر گرفته شود، اختلاف قیمت قبلی مرغ و قیمت فعلی آن در حدی نیست که توجیه‌کننده این میزان زیاد واردات و هزینه‌کرد دولت باشد.

معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی سازمان جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری گفت: تاکنون توزیع یارانه‌های حوزه کشاورزی عادلانه نبوده و انحرافات زیادی وجود داشت.

بهرامی با اشاره به اینکه در زمینه یارانه آرد و گندم هم یارانه درست استفاده نمی‌شد، افزود: کل میزان گندم تولیدی استان ۱۳۰ هزار تن است در حالی‌که سرانه مصرف استان در این حد نیست و مشخص می‌شود که در حوزه مصرف آرد و نان هم ضایعات و انحراف زیاد است.

معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی سازمان جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری گفت:کشور در سال‌های گذشته مصرف‌گرا و واردات محور بود و با  اجرای طرح مردمی‌سازی یارانه‌ها می‌توان ضریب بهره‌وری در تولید را افزایش داد تا وابستگی کشور به واردات نیز کاهش پیدا کند.

به گفته وی، در مرغدارهای استان ضریب تبدیل نهاده به گوشت ۲.۸ کیلوگرم است در صورتی که متوسط جهانی ۱.۸ کیلوگرم است که با اجرای این طرح و افزایش بهره‌وری می توان به سمت میزان بهره‌وری جهانی حرکت کنیم و با کاهش میزان مصرف نهاده، میزان تولید را افزایش دهیم.

بهرامی افزود: در استان جو مورد نیاز دامداران ۱۹۰ هزار تن است در حالی که در چهارمحال و بختیاری ۵۰ هزار تن جو تولید می‌شود و مابقی از استان‌های دیگر یا خارج کشور  وارد استان می‌شود که این امر می‌طلبد که به جای واردات‌محور به سمت تولید حرکت کنیم و میزان عملکرد را افزایش دهیم تا وابستگی کمتر شود و یارانه این بخش به سمت تولید هدایت شود.

وی گفت: با اجرای بسته‌های تشویقی و همچنین خرید محصولات کشاورزی به صورت تضمینی و با قیمت واقعی می‌توان کشاورزان را به تولید بیشتر ترغیب کرد.

این مقام مسوول جهادکشاورزی استان اظهار داشت: در سال‌های گذشته گندم از کشاورز حداکثر تا کیلوی هفت هزار تومان خریداری می‌شد که امسال با اعمال بسته‌های تشویقی این میزان تا ۱۱هزار و ۵۰۰ تومان افزایش یافت.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید