Iranian Agriculture News Agency

احمدی اعلام کرد :

افزایش 54 درصدی قاچاق چوب در چهارمحال و بختیاری

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال وبختیاری با اشاره به اهمیت برخورد با قاچاقچیان چوب و زغال، عاملان قطع، حمل چوب و زغال درختان جنگلی بلوط در استان افزود: در سالجاری از نظر تعداد پرونده قاچاق چوب و زغال ۵۴ درصد و وزنی ۲۰ درصد قاچاق چوب و زغال افزایش داشت.

افزایش 54 درصدی قاچاق چوب در چهارمحال و بختیاری

به گزارش خبرنگار ایانا در استان چهارمحال و بختیاری، مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال وبختیاری با اشاره به اینکه ۳۱۱ هزار هکتار از مساحت استان را جنگل‌ها شامل می‌شود، گفت: هم‌اکنون تغییر اقلیم و کاهش بارندگی منجر به تنش در جنگل‌ها و مراتع  شده است.

اصغر احمدی افزود: نبود تناسب بین تعداد دام‌ها و سطح مراتع، شیوع و گسترش آفت کرم جوانه‌خوار بلوط و آسیب ۲۰ هزار هکتار از جنگل‌های بلوط استان، سوداگری افراد سودجو در قطع بی‌رویه جنگل‌ها و تهیه چوب و زغال حاصل از درختان جنگلی، نبود تناسب بین تعداد نیروهای مورد نیاز برای حفاظت و سطح عرصه‌های تحت مدیریت از جمله مشکلات و چالش‌های پیش روی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان است.

وی اظهار داشت: کاهش آب سفره‌های زیرزمینی باعث بحرانی و ممنوع شدن دشت‌های ۱۱گانه استان شده که این امر تاثیر نامطلوبی در مرغزارها گذاشته و منجر به تخریب دشت‌ها و  مرغزارها شده است.

به گفته وی، در فروردین‌ماه سالجاری ۲۲ پرونده قاچاق چوب و زغال در استان تشکیل و چهار تن چوب و زغال کشف و ضبط شد.

احمدی با اشاره به اهمیت برخورد با قاچاقچیان چوب و زغال، عاملان قطع، حمل چوب و زغال درختان جنگلی بلوط در استان افزود: در سالجاری از نظر تعداد پرونده قاچاق چوب و زغال ۵۴ درصد و وزنی ۲۰ درصد قاچاق چوب و زغال افزایش داشت.

وی افزود: پارسال ۲۵۰ فقره کشفیات چوب و قاچاق و محصولات فرعی در استان تشکیل شد که ۶۱ هزار و  ۸۵۵ کیلوگرم چوب و ۶ هزار و ۸۲۸ کیلوگرم زغال، هشت هزار و ۸۷۶ کیلوگرم محصولات فرعی از متخلفان کشف و ضبط شد.

احمدی اظهار داشت: با توجه به اینکه تاکنون در قوانین قبلی فقط حمل و جابجایی زغال و چوب قاچاق محسوب می‌شد، گفت: در قوانین جدید تعزیراتی علاوه بر تاکید بر حمل و جابجایی چوب و زغال، عرصه، خرید و فروش و نگهداری، اقدام به خروج و یا خارج کردن چوب، هیزم یا زغال نیز ممنوع و مشمول مجازات اعلام شد.

به گفته وی،برابر ماده ۲۲ قانون اصلاح قاچاق کالا و ارز سایر محصولات منابع طبیعی از جمله محصولات گیاهی از جمله کرفس کوهی نیز مشمول قاچاق شده و هرگونه حمل، خرید و فروش، نگهداری به هر نحو ممنوع اعلام شده و مشمول مجازات است.

احمدی افزود: بنابر قانون مجازات کالا و ارز همه کسانی که در تهیه چوب و زغال جنگلی متخلف محسوب می‌شوند به ازای هرکیلوگرم چوب ۱۰۰هزار تومان و هر کیلوگرم زغال ۳۰۰ هزار تومان جریمه خواهند شد.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید