Iranian Agriculture News Agency

طغیان آفت جوانه‌خوار بلوط در 700 هکتار از جنگل های چهارمحال و بختیاری

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری گفت :آفت جوانه‌خوار بلوط در حدود ۷۰۰ هکتار از جنگل‌های استان به مرحله طغیان رسیده و مبارزه با این آفت در ۳۰۰ هکتار آغاز شده است.

طغیان آفت جوانه‌خوار بلوط در 700 هکتار از جنگل های چهارمحال و بختیاری

به گزارش خبرنگار ایانا در استان چهارمحال و بختیاری،مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری با اشاره به وجود آفت در برخی از نقاط جنگلی استان گفت: هم‌اکنون ۲۰هزار هکتار از جنگل‌های بلوط استان درگیر آفت جوانه‌خوار و برگ خوار بلوط است.

اصغر احمدی افزود: آفت جوانه‌خوار بلوط در حدود ۷۰۰ هکتار از جنگل‌های استان  به مرحله طغیان رسیده و مبارزه با این آفت در ۳۰۰ هکتار آغاز شده است.

به گفته وی،۳۱۱ هزار هکتار از مساحت جنگل‌های استان در شهرستان‌های لردگان، خانمیرزا، اردل، کیار و کوهرنگ است که درصد بالای از این جنگل‌ها از گونه بلوط است و در راستای مقابله با آفات برگ‌خوار و جوانه‌خوار بلوط و همچنین لیسه زالزالک، مبارزه بیولوژیک به روش محلول‌پاشی آغاز شده است.

وی اظهار داشت:هم‌اکنون مهمترین آفت این درختان، جوانه‌خوار بلوط است که کمبود اعتبارات مهمترین مشکل برای انجام طرح مقابله با آن در تمام سطح آلوده به این آفت است.

احمدی به شناسایی چندین کانون بحرانی آفت جوانه‌خوار بلوط در استان براساس پایش‌های انجام شده اشاره کرد و گفت:هم‌اکنون طرح مقابله با آفت جوانه‌خوار بلوط به دلیل کمبود اعتبارات در سطح کمی از کانون‌های آلوده قابل اجراست.

به گفته وی، امسال ۵۵۰ میلیون تومان اعتبار برای مبارزه با آفت جوانه‌خوار بلوط به استان اختصاص داده شد که این میزان جوابگوی طرح مقابله و سطح درگیر با آفت نیست.

احمدی اظهار داشت: برای مقابله و مبارزه با آفت جوانه‌خوار بلوط به بیش از ۱۰ میلیارد تومان اعتبار دیگر نیاز است تا مبارزه با این آفت در تمام سطح جنگل‌های استان به خصوص در مناطق سخت‌گذر به وسیله بالگرد و به صورت هوایی انجام شود.

به گفته وی، اجرای عملیات مبارزه با این آفات در جنگل‌های استان از روش محلول‌پاشی بوسیله ترکیب بیولوژیکBT استفاده می‌شود که سازگار با محیط‌زیست است و ضرر و زیانی برای موجودات و محیط‌زیست ندارد.

 وی اظهار داشت: آفات جوانه‌خوار و برگ‌خوار بلوط یکی از مهمترین علت‌های تخریب گونه‌های جنگلی بلوط است که این آفت در مرحله لاروی از جوانه‌ها و برگ‌ها تغذیه و در صورت طغیان درختان را عاری از برگ می‌کند.

احمدی عوامل اولیه برای از بین رفتن و تخریب گونه جنگلی بلوط را تغییر رژیم بارش، تغییر دما عنوان کرد و گفت: دمای استان در فصل زمستان در سال‌های گذشته پایین و طول دوره سرما بیشتر بود که تغییر دما و تغییر اقلیم و تغییر الگوی بارش از برف به باران، باعث ضعیف شدن و کاهش مقاومت درختان شده و  این مساله زمینه افزایش آفات و بیماری را در ختان بلوط گسترش داده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اظهار داشت: مبارزه بیولوژیک با آفت جوانه خواربلوط از اواسط اسفندماه در مناطق گرمسیر استان از جمله لردگان آغاز شد و تا اواخر اردیبهشت‌ماه ادامه دارد.

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید