Iranian Agriculture News Agency

بحران خشکسالی و کوچ زودهنگام عشایر به چهارمحال و بختیاری

مدیر کل امور عشایر استان چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه در دو ماه گذشته بارش موثری در استان خوزستان صورت نگرفته است گفت :کوچ زود هنگام عشایر به استان چهارمحال و بختیاری آغاز شده است و حدود 30 درصد از عشایر در مسیر کوچ هستند.

بحران خشکسالی و کوچ زودهنگام عشایر به چهارمحال و بختیاری

به گزارش خبرنگار ایانا در استان چهارمحال و بختیاری، مدیرکل امور عشایر چهارمحال و بختیاری گفت: تقریبا حدود 30 درصد از عشایر کوچ خود را از خوزستان آغاز کردند و علت آن عدم بارندگی‌های اخیر است چراکه همانطور که شاهدیم حدود دو ماه در شمال خوزستان بارندگی نشده است.

یحیی حسین‌پور مدیرکل امور عشایر چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه تقویم کوچ به این استان 25 اردیبهشت است اظهار کرد: این تاریخ با توجه به شرایط آب و هوایی 10 روز قابل انتقال به قبل یا بعد از آن است.

وی تصریح کرد: تقریبا حدود 30 درصد از عشایر کوچ خود را از خوزستان آغاز کردند و علت آن عدم بارندگی‌های اخیر است چراکه همانطور که شاهدیم حدود دو ماه است در شمال خوزستان بارندگی نشده است

مدیرکل امور عشایر چهارمحال و بختیاری افزود: اگر در خوزستان بارندگی نشود شرایط برای ماندن عشایر فراهم نیست، به همین سبب عشایر زودتر کوچ را آغاز کرده و در مناطق نیمه‌گرمسیری که مرتع به سن بلوغ و بذردهی رسیده است مستقر شده‌اند.

حسین‌پور خاطرنشان کرد: از آنجایی که مدارس در خوزستان حضوری شده‌اند بسیاری از عشایر در خوزستان مانده‌اند، اما عده‌ای از آن‌ها به دلیل اینکه در خوزستان شرایط ادامه زندگی برایشان فراهم نیست تا نزدیکی مرز چهارمحال و بختیاری آمده‌اند و در میان‌بندها در حال چرای دام‌های خود هستند و شاید تا 10 الی 15 روز دیگر در همانجا بمانند.

وی با اشاره به برگزاری جلسه مشترک با مدیران کل امور عشایر و مدیران کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان‌های زاگرس‌نشین در اصفهان ادامه داد: این درحالی است که در استان نیز با معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار جلساتی برگزار شد و در همه شهرستان‌های عشایرنشین نیز جلسات متعددی داشتیم اما چون یک فاصله یک ماهه بین چهارمحال و بخیتیاری و خوزستان وجود دارد و این مشکل باید در سطح ملی حل شود، چراکه این موضوع باعث از بین رفتن میان‌بندها، سدها و جاده‌ها می‌شود.

مدیرکل امور عشایر چهارمحال و بختیاری با تاکید بر لزوم آموزش فرزندان عشایر برای حفظ مراتع یادآور شد: طبق ماده پنج آئین‌نامه ساماندهی هر دستگاهی به نسبت اعتباری که دارد و به نسبت درصد عشایری که در آن استان و شهرستان وجود دارد باید ورود پیدا کرده و خدمات‌دهی کند.

حسین‌پور بیان داشت: از 124 هزار نفر جمعیت عشایری در این استان 110 هزار نفر برون‌کوچ هستند و در استان خوزستان در روستاها مدرسه دارند و دانش‌آموزان درحال آموزش هستند.

وی گفت: در ارتباط با تامین اقلام اساسی 115 فروشنده عشایری در سطح استان است که عمدتا هفت ماه در خوزستان و پنج ماه در چهارمحال و بختیاری اقلام را به‌صورت درون‌شبکه‌ای توزیع می‌شود.

مدیرکل امور عشایر چهارمحال و بختیاری خاطرنشان کرد: اقلام آزاد مثل روغن و... که به‌طور معمول عرضه می‌شود اما برنج، قند و عمدتا آرد را ما توزیع می‌کنیم و آرد ماهانه یک هزار و 100 تن توزیع می‌شود.

حسین‌پور اذعان داشت: عشایر می‌توانند از طریق تماس تلفنی مشکلات خود را مطرح کنند اما در اتاق مسئولان امور عشایر به روی عشایر باز است و ارتباط چهره به چهره با عشایر در برنامه قرار دارد.

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید