Iranian Agriculture News Agency

ضرورت فعال شدن سامانه رصد و مانتیتورینگ باغات در چهارمحال و بختیاری

رییس سازمان جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه سرمازدگی به عنوان یکی از مهمترین عوامل بروز خسارت به اراضی کشاورزی و باغات استان است، گفت: سامانه رصد و مانیتورینگ سرمازدگی باغات در استان راه‌اندازی و فعال شود.

ضرورت فعال شدن سامانه رصد و مانتیتورینگ باغات در چهارمحال و بختیاری

به گزارش خبرنگار ایانا در استان چهارمحال و بختیاری، عطاءالله ابراهیمی در جلسه ستاد بیمه محصولات کشاورزی استان افزود: در راستای کاهش ضریب ریسک و خطرپذیری سرمازدگی، نیاز به برنامه مدون و حساب شده است و سازمان جهادکشاورزی آماده سرمایه‌گذاری برای راه‌اندازی سامانه رصد، پایش و مانیتورینگ سرمازدگی باغات است تا از بروز خسارت به باغات جلوگیری شود.

وی به استفاده از مشغل گاز در باغات برای جلوگیری از سرمازدگی اشاره کرد و گفت: این طرح به شکل پایلوت در باغاتی که نزدیک به ایستگاه‌های انتقال گاز شهری است با همکاری باغداران پیشرو که تمکن مالی دارند، اجرا خواهد شد تا برای مقابله با سرمازدگی، به صورت اتوماتیک مشعل‌های گاز در حاشیه باغات در زمان سرما روشن و از بروز سرمازدگی جلوگیری شود.

ابراهیمی از پایین بودن میزان پرداختی غرامت به خسارت‌دیدگان از سوی بیمه کشاورزی، انتقاد کرد و گفت: در سال زراعی گذشته مجموع تعهد بیمه‌ای ۱۸۰ میلیارد تومان بود که از این میزان ۵۹ میلیارد تومان غرامت پرداخت شده است و بین تعهد و میزان پرداختی فاصله زیادی وجود دارد.

وی بر انجام بررسی کارشناسی و تحقیق در خصوص میزان پرداخت غرامت در سال‌های گذشته از سوی بیمه به بهره‌برداران حوزه کشاورزی تاکید کرد و گفت: با افزایش میزان پرداخت غرامت و تسهیل در پرداخت، میزان اعتماد بین بهره‌برداران نسبت به بیمه کشاورزی افزایش می‌یابد.

رییس سازمان جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری بر فرهنگسازی و اعتمادسازی در حوزه بیمه اراضی زراعی و همچنین سازه‌های گلخانه‌ای و محصولات گلخانه‌ای در سطح استان تاکید کرد و اظهار داشت: رایزنی و نامه‌نگاری با بانک‌های عامل انجام شده است که به هر واحد گلخانه که تسهیلات پرداخت می‌شود و افراد باید سازه و محصول گلخانه را بیمه کنند و درصورت بیمه نداشتن تسهیلا ت پرداخت نشود.

وی افزود: در بخش آبزیان نیز تعداد واحدهای بهره‌مند از بیمه کشاورزی بسیار پایین است و از مجموع ۴۵۰ مزرعه آبزی‌پروری در استان تنها ۹ درصد بیمه شده‌اند که باید انگیزه و رغبت برای بیمه پذیری بین واحدهای کوچک نیز افزایش پیدا کند.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید