Iranian Agriculture News Agency

برزگر اعلام کرد:

۸۰ درصد از اراضی کشاورزی چهارمحال و بختیاری به سیستم های نوین آبیاری تجهیز شد

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری با تاکید بر توسعه آبیاری نوین گفت: هم‌اکنون بیش از۸۰ درصد اراضی کشاورزی استان به روش آبیاری نوین مجهز شده است.

 ۸۰ درصد از اراضی کشاورزی چهارمحال و بختیاری به سیستم های نوین آبیاری تجهیز شد

به گزارش خبرنگار ایانا در استان چهارمحال و بختیاری، حسین برزگر گفت: اجرای سیستم آبیاری نوین در افزایش راندمان آبیاری، جلوگیری از رشد بی‌رویه علف‌های هرز، جلوگیری از فرسایش خاک، کاربرد همزمان آب و کود، افزایش کمی و کیفی محصول و تسهیل عملیات کشاورزی اثرگذار است.

به گفته وی، اجرای طرح‌های آبیاری نوین به خصوص آبیاری به روش تیپ، بهره‌وری و راندمان آب را  ۹۵ درصد افزایش می‌دهد که این استان از نظر درصد اجرای سامانه آبیاری نوین و تجهیز اراضی کشاورزی به سیستم آبیاری نوین رتبه دوم کشور کرده است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری گفت: کشاورزی سنتی به روش کشت غیر مکانیزه و نیمه‌مکانیزه در سطح کمی انجام می‌شود، اما در کشاورزی اقتصادی روش کار به صورت مدرن و صنعتی است که از روش کشت مکانیزه و مدرن و نیمه‌مکانیزه استفاه می‌شود و بهره‌وری آب و نیروی انسانی در این روش با شاخص‌ها نزدیک متوسط دنیا است.

برزگر گفت: برای دست یافتن به کشاورزی مدرن، وزارت جهادکشاورزی سیاست‌های مختلف از جمله بهره‌وری آب از نظر فیزیکی و اقتصادی، مکانیزه کردن کشاورزی و توسعه کشاورزی هوشمند، افزایش ارزش افزوده برای محصولات کشاورزی و افزایش توجیح اقتصادی برای کشاورز در دستورکار قرار دارد.

به گفته وی، وزارت جهادکشاورزی در راستای توسعه مکانیزاسیون کشاورزی خط اعتباری مکانیزاسیون را برای خرید تراکتور،کمیان  و نو کردن ادوات کشاورزی را فعال کرده است تا ضریب مکانیزاسیون افزایش و بهره‌وری اقتصادی کشاورز افزایش پیدا کند.

برزگر افزود:در ابتدای برنامه ششم توسعه ضریب مکانیزاسیون در استان یک اسب بخار در هکتار بود که این میزان هم اکنون به ۲.۰۵ اسب بخار رسیده است و و هم اکنون در وضعیت متوسط کشور قرار داریم.

وی اظهار داشت: ۱۳ هزار و ۷۵۷ دستگاه ادوات کشاورزی در استان فعال است که هشت هزار و ۴۵۲ دستگاه تراکتور زراعی، یک‌هزار و ۹۵ دستگاه تراکتور، ۱۴۸ دستگاه کمباین غلات است که از این تعداد ۶۰ درصد عمر کمتر از هفت سال دارند.

به گفته وی، امسال در حوزه مکانیزاسیون بیش از ۷۰ میلیارد تومان تسهیلات از محل منابع خط اعتباری شماره ۹ مکانیزاسیون، در راستای تجهیز و نوسازی ناوگان ماشینی بخش کشاورزی پرداخت شده است.

بزرگر به اجرای طرحهای گلخانه‌ای به عنوان یک برنامه و سیاست وزارت جهادکشاورزی برای افزایش تولید و کاهش میزان مصرف آب اشاره کرد و گفت: تا ابتدای سالجاری نزدیک به ۳۰ هکتار گلخانه در استان تاسیس شده بود و امسال ۱۶هکتار گلخانه جدید راه‌اندازی و  ۲۶ هکتار گلخانه جدید نیز در دست احداث است.

وی به صدور مجوز احداث ۲۰۰هکتار گلخانه انفرادی و ۳۰۰ هکتار مجتمع کشاورزی در استان در سالجاری اشاره  کرد و گفت: مهمترین مشکل برای راه‌اندازی این گلخانه‌ها و مجتمع‌های کشاورزی تامین منابع مالی است و برای راه‌اندازی این مجتمع‌ها پنج هزار میلیارد تومان منابع مالی نیاز است.

برزگر اظهار داشت: برای توسعه بخش خصوصی در کشاورزی شرکت فراگیر گلخانه دارن در استان فعال شده و اتحادیه گلخانه‌داران استان نیز تا یک کاه آینده فعال خواهد.

استفاده از ضایعات باغی برای تهیه کمپوست و افزایش موادآلی خاک

برزگر با اشاره به پایین بودن مواد آلی خاک در استان افزود: برای افزایش مواد آلی خاک و کاهش ضایعات باغی باید از این ضایعات برای تهیه کمپوست استفاده کرد و هم‌اکنون طرح تهیه کمپوست از ضایعات باغی در حال انجام است.

به گفته وی، هم‌اکنون ۲۰۰ هزار تن ضایعات باغی در استان است که با اجرای این طرح سرشاخه‌ها و بقایای گیاهی در باغات را برای تولید کمپوست استفاده می‌شود.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید