Iranian Agriculture News Agency

اجرای طرح چوم سوزی در باغات شهرستان سامان

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان سامان از اجرای طرح چوم سوزی در منطقه ایی در ابتدای مزرعه ی لاغدنبه سامان به منظوری کاهش و پیشگیری از سرمازدگی باغات در سطح منطقه خبر داد.

 اجرای طرح چوم سوزی در باغات شهرستان سامان

به گزارش خبرنگار ایانا در استان چهارمحال و بختیاری، یزدان احمدزاده مدیر جهاد کشاورزی شهرستان سامان گفت: دومین جلسه هم اندیشی در خصوص راه اندازی مجدد سنت چوم سوزی در راستای پیشگیری از سرمازدگی درختان در محل فرمانداری شهرستان سامان برگزار شد.

احمدزاده هدف از برگزاری این جلسه را اجرای طرح چوم سوزی در منطقه ایی در ابتدای مزرعه ی لاغدنبه سامان به منظوری کاهش و پیشگیری از سرمازدگی باغات در سطح منطقه عنوان کرد.

وی پدیده چوم را اینگونه تشریح نمود که در اوایل بهار جبهه های سرد در شب های بدون ابر موجب آسیب دیدن جوانه های تازه بیدار شده درختان میوه می شوند و حتی به میوهای تازه تشکیل شده نیز خسارت وارد می کنند. در استان چهارمحال و بختیاری به این جبهه هوای سرد چوم می گویند. چوم سوزها شب ها و مواقعی از بهار که خطر سرمازدگی سردرختی ها وجود دارد، هیزم جمع آوری شده را آتش می زنند و دود و گرمای حاصل از این آتش افروزی، با باد به پایین درّه نفوذ می کند تا سراسر درّه را دود چوم سوزاندن فرا گیرد و خطر سرمازدگی از میان برداشته شود.

 این جلسه با حضور فرماندار شهرستان سامان،بخشدار بخش مرکزی، کارشناس مسئول باغبانی سازمان جهاد کشاورزی، معاون فنی اجرایی جهاد کشاورزی شهرستان، کارشناس حفظ نباتات جهاد کشاورزی شهرستان، رئیس شرکت نفت، رییس شورای شهر سامان، مدیر عامل شرکت تعاونی باغداران سامان و تعدادی از کشاورزان در سالن جلسات فرمانداری شهرستان سامان در راستای اجرای طرح چوم سوزی و کاهش و پیشگیری از سرمازدگی باغات برگزار شد.

در این نشست، کشاورزان از تجربه ی قدیمی خود و اجدادشان در رابطه با اجرای چوم سوزی در باغات گفت و گو کردند و در پایان مقرر شد جهت اجرای طرح چون سوزی  به کشاورزان از هیچ کمکی دریغ نشود.

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید