Iranian Agriculture News Agency

شبانی خبر داد :

کاهش 50 درصدی استفاده از سموم شیمیایی در چهارمحال و بختیاری

مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه طی ۵ سال گذشته مصرف سموم شیمیایی در استان کاهش یافت افزود : از ۱۸۰ تن در سال به ۱۳۲ تن رسیده یعنی ۵۰ درصد مصرف سموم در استان کاهش یافته است.

کاهش 50 درصدی استفاده از سموم شیمیایی در چهارمحال و بختیاری

به گزارش خبرنگار ایانا در استان چهارمحال و بختیاری، فرشاد شبانی با بیان اینکه مصرف مواد شیمیایی در استان ۵۰ تن کاهش پیدا کرده است، گفت: طی ۵ سال گذشته مصرف سموم شیمیایی استان از ۱۸۰ تن در سال به ۱۳۲ تن رسیده یعنی ۵۰ درصد مصرف سموم در استان کاهش یافته که رقم خوبی در کشور است.

مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری افزود: میزان مصرف سم در دنیا یک هزار و ۴۰۰ تا یک هزار و ۶۰۰ گرم ماده موثر در هکتار، در کشور ما ۸۰۰ گرم و در استان ۱۸۰ گرم است که یکی از بهترین استان‌ها در سلامتی محصولات به شمار می‌رویم.

مغز بادام مامایی بیشتر محصول صادراتی استان

مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی استان بیان داشت: مغز بادام مامایی بیشترین صادرات در استان را دارد که سالانه چیزی حدود ۷۰۰ تا یک هزار و ۲۰۰ تن از این محصول صادر می‌شود و هر کیلو به طور متوسط ۲۵ دلار قیمت می‌خورد، خشکبار، فلفل دلمه و سیب زمینی نیز از محصولات دیگری هستند که به کشورهای خارجی صادر می‌شوند.

شبانی با اشاره به اینکه ایجاد شهرک تخصصی بادام در سامان جلوی خام فروشی را می‌گیرد، ادامه داد: در این شهرک ۴۰ واحد راه اندازی می‌شود که هفت واحد آن سورتینگ و بقیه فرآورده‌های بادام نظیر کره، روغن، بسته بندی آجیل و ... را انجام می‌دهند که ارزش افزوده را در کشور خودمان تولید می‌کنند تا دست دلالان بادام در این مسیر کم شود.

وی بیان کرد: شرایط اقلیمی، جغرافیایی و عملکرد مثبت همکاران در حفظ نباتات باعث شد که خیلی از آفات کشاورزی در این استان رشد نکند که عامل پیشرفت در سلامت گیاهان شد.

شبانی در پایان گفت: چند آفت مهم از جمله باکتری آتشک گیاهان دانه‌دار در استان‌ ما قرنطینه است که در استان‌های دیگر این امکان وجود ندارد، در این استان برای جلوگیری از بروز برخی بیماری‌ها ۵ بار سمپاشی می‌شود و همین موارد سبب شد که به عنوان قطب تولیدات گیاهی سالم در کشور شناخته شویم.

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید