Iranian Agriculture News Agency

توسعه مکانیزاسیون در حوزه باغبانی یک ضرورت است

مدیر طرح و برنامه‌ و مکانیزاسیون معاونت باغبانی وزارت جهادکشاورزی با اشاره به اینکه نسبت رشد مکانیزاسیون در حوزه باغبانی نسبت به حوزه زراعی یک پنجم است گفت : اصلاح باغات در این کشور ضروری است.

 توسعه مکانیزاسیون در حوزه باغبانی یک ضرورت است

به گزارش خبرنگار ایانا در استان چهارمحال و بختیاری، مدیر طرح و برنامه‌ و مکانیزاسیون معاونت باغبانی وزارت جهادکشاورزی با اشاره به اجرای طرح اصلاح و جایگزینی باغات قدیمی در کشور گفت: برای سال آینده برای اجرای طرح اصلاح باغات قدیمی ۲ هزار میلیارد تومان پیش‌بینی شده است.

شاهین‌ رستم‌پور افزود: سال گذشته از محل کمک‌های فنی و اعتباری ۱۷ میلیارد تومان و امسال ۲۴۸ میلیارد تومان به اجرای طرح اصلاح باغات قدیمی اختصاص داده شد.

وی اظهار داشت: هم‌اکنون باغات به عنوان مهمترین کانون تولید محصولات کشاورزی برای صادرات و حوزه باغبانی محوری‌ترین بخش در حوزه صادرات است و اجرای طرح اصلاح باغات در کیفیت تولید و محصول و افزایش درآمد کشاورزان اثرگذار است.

رستم‌پور افزود: توسعه باغبانی، اصلاح باغات، توسعه کشت متراکم در بالا بردن عملکرد در واحد سطح، استفاده از سیستم نوین آبیاری، استفاده از سایبان برای کاهش مخاطرات در بخش باغبانی و بالابردن کیفیت محصولات تولیدی از مهمترین برنامه‌های در دست اقدام در حوزه باغبانی در کشور است.

رستم‌پور افزود: مکانیزاسیون باغات کشور در حال حاضر بسیار ضعیف بوده و در حوزه برداشت محصول نزدیک به صفر است.

به گفته وی، برای توسعه مکانیزاسیون در حوزه باغبانی از سال گذشته تاکنون مذاکراتی با شرکت‌های تولیدکننده ابزار، ادوات و تراکتورهای باغبانی انجام شده تا ضریب مکانیزاسیون حوزه باغبانی را ارتقا داده شود.

وی اظهارداشت:هم‌اکنون وضعیت باغات و نحوه کاشت درختان، تراکم بیش از حد باغات، رعایت نکردن فواصل مناسب برای حرکت تراکتور، ابزار و ادوات کشاورزی مانعی برای اجرای طرح مکانیزاسیون در حوزه باغبانی شده است.

مدیر طرح و برنامه و مکانیزاسیون معاونت باغبانی وزارت جهادکشاورزی گفت: هم اکنون در حوزه احداث باغ و سم پاشی، شخم زدن پایه درختان و مقابله با علفهای هرز از روش‌های باغداری نوین و وسایل و تجیهزات مکانیزاسیون استفاده می‌شود در صورتی که در حوزه برداشت محصول استفاده از مکانیزاسیون نزدیک به صفر است.

وی به بالا بودن میزان ضایعات محصولات باغبانی در زمان برداشت محصول اشاره کرد و گفت : با توسعه مکانیزاسیون در حوزه برداشت محصول می‌توان این ضایعات را کم و همچنین هزینه باغداران برای بکارگیری نیرو کار را کاهش داد.

به گفته وی، نسبت رشد مکانیزاسیون در حوزه باغبانی به نسبت به حوزه زراعی یک پنجم است و اصلاح و احداث باغات در این کشور ضروری است.

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید