Iranian Agriculture News Agency

سالانه بیش از چهار هزار طرح تحقیقاتی و پژوهشی در وزارت جهادکشاورزی انجام می‌شود

معاون پژوهش و فناوری سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج جهادکشاورزی کشور گفت: سالانه بیش از چهار هزار طرح تحقیقاتی و پژوهشی در وزارت جهادکشاورزی انجام می‌شود.

سالانه بیش از چهار هزار طرح تحقیقاتی و پژوهشی در وزارت جهادکشاورزی انجام می‌شود

به گزارش خبرنگار ایانا در استان چهارمحال و بختیاری، ارژنگ جوادی روز چهارشنبه در برنامه افتتاحیه هفته انتقال یافته‌های علمی بخش کشاورزی استان چهارمحال و بختیاری گفت: ۶۵ تا ۷۰ درصد طرحهای تحقیقاتی انجام شده در وزارت جهادکشاورزی کاربردی است که به بخش  عرصه کشاورزی منتقل می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه وضعیت اعتبارات حوزه پژوهش و تحقیقات در کشور نامناسب است، گفت: سالانه سه تا ۶ مجموع اعتبارات حوزه تحقیقات کشور به بخش تحقیق و پژوهش در حوزه کشاورزی اختصاص دارد که درصدی از این میزان برای پرداخت حقوق و مزایای کارمندان پرداخت می‌شود و مبلغ کمی برای انجام فعالیت‌های پژوهشی در این بخش باقی می‌ماند.

به گفته وی، مرکز تحقیقات جهاد کشاورزی متولی پژوهش‌های کاربردی است و از روش‌های اثر بخش استفاده می‌شود که تحقیق و پژوهش‌ها به مشتری و بهره‌بردار منتقل شود.

جوادی اظهار داشت: در چند سال گذشته گرایش پژوهش‌ و تحقیق‌ها به سمت پژوهش‌های اثربخش رفته است.

وی درباره پژوهش در حوزه فناوری نیز بیان کرد: در حوزه فناوری نیز توسعه فناوری و استفاده از تجهیزات و فناوری به روز در دستور کار حوزه پژوهش قرار دارد تا روشهای نوین تسریع پیدا کند و مراکز رشد، زیست بوم‌های نوآوری و کارآفرینی، کارخانجات نوآوری در حوزه فناوری توسعه پیدا کند.

تحقیق، پژوهش و توجه به منابع و زیرساخت‌ها در راستای تامین امنیت غذایی پایدار کشور اثرگذار است

معاون پژوهش و فناوری سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج جهادکشاورزی کشور گفت: تحقیق و پژوهش و توجه به منابع و زیرساخت ها در راستای تامین امنیت غذایی پایدار کشور اثرگذار است.

وی افزود: انتقال یافته‌ها یک کار با ارزش در حوزه کشاورزی است که باید پس از انجام تحقیق و پژوهش‌ در این حوزه یافته‌های اطلاعاتی در اختیار بهره‌برداران و کشاورزان قرار گیرد.

وی با بیان اینکه آب، خاک و منابع انسانی از شرایط مهم در کشاورزی و تامین امنیت غذایی در کشور است، گفت: به روز بودن اطلاعات بهره‌برداران و به کار بردن فناوری و روش‌های علمی در حوزه کشاورزی در کشور وضعیت مناسب نیست.

وی به سرمایه‌گذاری در حوزه کشاورزی به خصوص در حوزه پژوهش و فناوری به عنوان یکی از عوامل پایداری امنیت غذایی اشاره کرد و گفت: با توسعه پژوهش در حوزه فناوری می‌توان کاستی‌های و مشکلات حوزه خاک، آب و منابع انسانی را در بخش کشاورزی برطرف کرد.

جوادی اظهار داشت: برای اجرای طرح‌های پژوهشی در حوزه کشاورزی باید در انتخاب موضوع و انتقال داده ها دقت بیشتری انجام شود و از مشارکت سایر بهره‌برداران و بخش خصوصی نیز استفاده شود.

وی با تاکید بر اینکه مشارکت دستگاه‌های مختلف و جامعه نگری در حوزه کشاورزی یک امر مهم و ضروری است، اظهار داشت: هم اکنون موسسات تحقیقاتی، دانشکده‌های تخصصی کشاورزی و مجموعه آموزش و ترویج کشاورزی در کشور هم راستا شدند تا دانش و فناوری‌های نوین را به دست بهره‌برداران برسانند.

 معاون پژوهش و فناوری سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج جهاد کشاورزی کشور گفت: در سند امنیت غذایی کشور باید از فناوری‌های پیشرو و پیشگام استفاده شود تا به نتایج مطلوب در این حوزه دست پیدا کنیم.

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید