Iranian Agriculture News Agency

مشارکت در اجرای پروژه‌های فناورانه جلبک میان 3 مجموعه تحقیقاتی

نشست مشارکت در اجرای پروژه‌های فناورانه جلبک میان موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور، موسسه تحقیقات علوم دامی کشور و پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی برگزار شد.

 مشارکت در اجرای پروژه‌های فناورانه جلبک میان 3 مجموعه تحقیقاتی

 

نشست مشارکت در اجرای پروژه‌های فناورانه جلبک میان موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور، موسسه تحقیقات علوم دامی کشور و پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی برگزار شد.
 
به گزارش ایانا از موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور، محمود بهمنی در نشست مشارکت در اجرای پروژه‌های فناورانه که به صورت وبینار برگزار شد، با اشاره به اهمیت جلبک در عرصه‌های مختلف، گفت: فعالیت‌های تحقیقاتی در زمینه جلبک شناسی و کاربری آنها درحوزه‌های مختلف از اوایل دهه‌ 1370 در مرکز تحقیقات شیلاتی آبهای دور واقع در چابهار آغاز شد که طی آن شناسایی جلبک‌ها به انجام رسید.
رئیس موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور، افزود: در ساحل چابهار که طول آن به 300 کیلومتر می رسد بیش از 180 گونه جلبک شناسایی شده است.
به گفته وی، در حال حاضر 8 مرکز و پژوهشکده وابسته به موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور، پژوهش‌های مربوط به جلبک را انجام می‌دهند و هم اکنون 6 فایکولب در این مرکز و پژوهشکده‌ها فعالیت دارند. 
بهمنی با بیان اینکه کارگروه ملی جلبک با محوریت موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور و همکاری 5 موسسه و پژوهشکده دیگر در سال 1394 فعالیت خود را آغاز کرد، بیان داشت: تدوین سند ملی جلبک و شش برنامه راهبردی مربوط به آن از دستاوردهای این کارگروه محسوب می‌شود. بنابراین با توجه به ظرفیت‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری موجود در مجموعه‌های عضو این کارگروه، امید می‌رود بتوان به دستاوردهای دیگری در این زمینه دست یافت که مسائل مختلف در صنایعی مانند داروسازی، دامپزشکی، دامپروری و نیز تغذیه انسان را حل کند. 
این مقام مسئول: اضافه کرد: با شکل‌گیری بانک میکرو جلبک در موسسه، گونه‌های مختلف آن در این مجموعه نگهداری می شود.
 
در ادامه حافظیه معاون پژوهش و فناوری موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور، گزارش مبسوطی از عملکرد این موسسه درباره فعالیت‌ها و پژوهش‌های مربوط به جلبک ارائه داد. همچنین خوش‌خلق سیما، حسینی سالکده و امین حجازی از پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی گزارشی از عملکرد پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی در زمینه جلبک و ریز‌جلبک‌ها ارائه دادند.
در این راستا تولید در بخش‌های نانو و ژئومیکس جلبک از جمله مواردی بود که این پژوهشگاه در قالب همکاری مشترک پیشنهاد داد. همچنین آقاشاهی از موسسه تحقیقات علوم دامی کشور، به مشارکت در کارگروه جلبک و گیاهان آبزی و فعالیت‌های پژوهشی بر روی عملکرد جلبک‌ها در تغذیه دام و طیور اشاره کردند. 
 اژدری از مرکز تحقیقات آبهای دور(چابهار) و نصرالله‌زاده از پژوهشکده اکولوژی دریای خزر از طریق اسکای روم در جلسه حضور داشتند و نظرات خود را درباره پروژه‌های مربوط به جلبک مطرح کردند. 
 
توسعه دانش فنی سیستم‌های کشت جلبک با حجم بالا در مناطق مختلف با توجه به شرایط اقلیمی، توسعه دانش فنی تولید و تامین استوک ریز‌جلبک‌های مورد نیاز برای صنعت آبزی پروری، فرمولاسیون جیره‌ غذایی دام، طیور و آبزیان با استفاده از فراورده‌های ریز‌جلبکی، توسعه بانک جلبک‌های بومی، دستیابی به دانش فنی نشاء جلبک‌های دریایی از طریق کشت بافت، استخراج فراورده‌های بیولوژیک از جلبک‌ها و به کارگیری آنها در صنایع، از مصوبات این نشست بود. 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید