Iranian Agriculture News Agency

در نشست بررسی ظرفیت های ملی تولید واکسن بومی آبزیان کشور توافق شد

راه‌اندازی برنامه خط تولید و دانش فنی واکسن‌های بومی آبزیان منطبق با اولویت‌های سازمان دامپزشکی

راه‌اندازی برنامه خط تولید و دانش فنی واکسن‌های بومی آبزیان، منطبق با اولویت‌های سازمان دامپزشکی توسط محققان موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی، ارائه اطلاعات همه‌گیر شناسی بیماری ها، آزمون های فارمی تحقیقات استفاده از واکسن ها و برنامه های آموزشی و ترویجی از مهمترین مواردی بود که در جلسهبررسی ظرفیت های علمی و اجرایی کشور در تحقیق و توسعه تولید واکسن آبزیان کشور به توافق طرفین رسید.

راه‌اندازی برنامه خط تولید و دانش فنی واکسن‌های بومی آبزیان منطبق با اولویت‌های سازمان دامپزشکی

 

 
 
به گزارش ایانا از روابط عمومی موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور، به منظور هم اندیشی و بررسی ظرفیت‌های علمی و اجرایی کشور در تحقیق و توسعه تولید واکسن آبزیان کشور، نشستی در تاریخ ۲۱ اَمرداد سال ۱۳۹۹ در سالن جلسات موسسه واکسن و سرم سازی رازی کرج و با حضور مسئولین، متخصصان موضوعی از سازمان‌های شیلات ایران؛ دامپزشکی کشور؛ تحقیقات، آموزش، ترویج کشاورزی و موسسات پژوهشی ؛ جهاد دانشگاهی دانشگاه تهران و ستاد زیست فناوری معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری برگزار گردید.
در این جلسه، رئیس موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور، با اشاره به اینکه شیلات به عنوان یک صنعت بسیار مهم و آینده دار کشور است، گفت: توجه جدی به حوزه های اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و اصلاح قوانین به ویژه، جهت انجام واکسیناسیون در تولید آبزیان ضروری خواهد بود.
وی در این خصوص، موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور با سه پژوهشکده و 2 مرکز ملی (از ۱۱ مرکز تابعه) را در امر تحقیق و توسعه دانش فنی تولید واکسن آبزیان، آزمایشات فارمی و تست های چالشی موظف دانست.
در ادامه، خون میرزایی، رئیس سازمان شیلات ایران، ضمن ارائه اطلاعات ارزشمند از روند آبزی‌پروری کشور، افزود: طی سنوات آتی، پیشی گرفتن تولیدات آبزی پروری از صید و صیادی، یکی از رویکرد های استراتژیک سازمان در جهت حفاظت از ذخایر طبیعی آبزیان خواهد بود. بنابراین توجه به امر تولید واکسن از ضروریات است.
همچنین جوادی معاون پژوهش و فناوری سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، از رویکرد جدید این سازمان در اثرگذاری نتایج تحقیقات در بخش اجرا و بهره برداران اشاره و از تدوین بسته‌های صفر تا صد تحقیق، توسعه، بازار تا مصرف دانش فنی محصولات حاصل از عملکرد تحقیقات خبر داد.
اسحاقی، رییس موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی کرج نیز با ارایه مطالب ارزشمند در خصوص اصول واکسیناسیون، اقتصادی بودن تولید را به عنوان یک رکن اصلی مطرح و گزارشی از تجربیات کشورهای صاحب نام تولید و مصرف واکسن در صنعت آبزی پروری جهان ارایه کرد.
وی از آمادگی موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی کرج برای تولید واکسن های بومی آبزیان خبر داد و از همکاری سازمان ها و نهادهای علمی کشور تقدیر و تشکر کرد.
در ادامه خوش خلق سیما رئیس پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی،  عرفان‌منش رئیس جهاد دانشگاهی دانشگاه تهران، قاجاری مدیرکل دفتر آبزیان سازمان دامپزشکی کشور، خانم کلاهدوز از ستاد توسعه فناوری معاونت علمی ریاست جمهوری و سپهداری رئیس بخش بهداشت و بیماری های آبزیان موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور، نظرات خود را در ارتباط با مسائل، چالش ها و پتانسیل های موجود در راستای تولید واکسن را عنوان کردند.
ضرورت حمایت از تولید واکسن های بومی آبزیان کشور، ضرورت هم افزایی همه ذینفعان، حوزه های اجرایی، پژوهشی و بهره برداران، ضرورت ابلاغ دستورالعمل های اجباری استفاده از واکسن با توجه به شرایط داخلی توسط سازمان دامپزشکی کشور، اصلاح فرآیندهای مدیریتی و زیرساخت‌های بهداشتی مراکز آبزی پروری توسط سازمان شیلات ایران، راه‌اندازی برنامه خط تولید و دانش فنی واکسن‌های بومی آبزیان، منطبق با اولویتهای سازمان دامپزشکی توسط محققان موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی، ارائه اطلاعات همه‌گیر شناسی بیماری ها، آزمون های فارمی تحقیقات استفاده از واکسن ها و برنامه های آموزشی و ترویجی توسط محققان علوم شیلاتی و پیشنهاد تشکیل کمیته ملی راهبری تحقیق و تولید واکسن آبزیان در وزارتخانه، از مهمترین مواردی بود که در پایان جلسه به توافق طرفین رسید.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید