Iranian Agriculture News Agency

جانشین مدیر زنبورداری جهاد کشاورزی لاهیجان:

حق تقدم زنبورداری با بومی‌هاست!

کوچ زنبورها و زنبورداران به مناطق ‍ پرگل و گیاه مجوز می‌خواهد

چند روزی است که برخی از زنبورداران غیربومی در استان گیلان به‌ویژه منطقه لاهیجان با مشکلاتی از سوی مسئولان روبه‌رو شده‌اند و برای سال جدید مجوز کار و ادامه فعالیت به آن‌ها داده نشده است. سورنا چایچی، جانشین مدیر زنبورداری جهاد کشاورزی لاهیجان ضمن تأکید بر این مسئله که در منطقه حق با فعالان بومی است گفت: البته درباره مهاجران اگر مشکل‌ساز نباشند اجازه کار داده می‌شود.

حق تقدم زنبورداری با بومی‌هاست!

با آغاز سال جدید برخی از زنبورداران در منطقه لاهیجان اعلام کردند که با مجوز فعالیت آن‌ها در سال جدید موافقت نشده است. یکی از این زنبورداران در توییتر خود درباره این مسئله نوشته بود که 10 سال است از اردبیل به لاهیجان آمده و زمین خریده و زنبورداری می‌کند، اما امسال پس از 10 سال مانع کارش شده‌اند و مسئولان می‌گویند مصوبه‌ای گذرانده شده که تنها اهالی بومی حق فعالیت زنبورداری در منطقه دارند.

خبرنگار ایانا این مسئله را از جانشین مدیر کنونی زنبورداری جهاد کشاورزی لاهیجان پیگیری کرد. سورنا چایچی در گفت‌وگو با ایانا گفت: در زنبورداری ما چیزی با عنوان زنبوردار مهاجر داریم؛ زنبوردارها برای تولید عسل و فرآورده‌های دیگر زنبور مجبورند زنبورهای خود را کوچ دهند.

او در ادامه اضافه کرد: گیاهان و گل‌ها در منطقه شهد محدودی دارند و پایا نیستند و مدام گل‌دهی ندارند، به همین دل زنبوردارها مجبور هستند زنبورهایشان را با جاهایی که گل و شهد بیشتری دارد کوچ دهند و بر همین اساس برای کوچ آن‌ها مجوز صادر می‌شود.

چایچی ادامه داد: گاهی زنبوردارها از شهرهای دیگر مانند اردبیل برای تقویت کلونی خود در پاییز به این منطقه می‌آیند و از شهد گل چای استفاده می‌کنند و گاهی شاهد تخلف در این زمینه هستیم، مثلاً افراد بدون داشتن مجوز از جهاد کشاورزی زنبورهایشان را کوچ می‌دهند و این خودش یک موج اختلاف میان مهاجران و بومی‌ها در منطقه ایجاد می‌کند.

جانشین معاونت زنبورداری با اشاره به اینکه گاهی برای افراد مجوز صادر می‌شود که تا 15 اسفند اجازه کوچ دارند اما به زمان انقضای مجوز توجه نمی‌کنند و بیشتر در منطقه می‌مانند، گفت: به همین دلیل در فرمانداری بخشنامه‌ای مصوب شده که اگر افراد در این زمینه تخلفی داشته باشند دیگر به آن‌ها مجوز کوچ داده نشود.

او خاطرنشان کرد: خریدن زمین و خانه در منطقه دلیل بر بومی بودن فرد نیست و به‌صرف خرید باغ و خانه نمی‌توانند کندوهایشان را نیز به این منطقه منتقل کنند؛ زیرا برای زنبورستان‌های منطقه مشکل و اختلال ایجاد می‌کند.

چایچی در پاسخ به این سؤال که آیا فردی که 10 سال است آنجا فعالیت می‌کند هم مهاجر محسوب می‌شود، گفت: کسی که سال‌ها در آنجا فعالیت می‌کند مهاجر محسوب نمی‌شود، اما اگر مجوزش برای زنبورداری لغو شده یا شکایتی از جانب همسایه‌ها داشته و یا اینکه تخلفی را مرتکب شده است وگرنه این‌گونه نیست که به‌صرف گیلکی نبودن از فعالیت آن‌ها جلوگیری شود.

او در پایان اضافه کرد: در هر صورت اگر اختلافی بین بومی‌ها و کسانی که از مناطق دیگر به اینجا آمده‌اند پیش بیاید قطعاً حق تقدم با بومی‌ها است./

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید