Iranian Agriculture News Agency

جمعیت وحوش استان همدان رو به افزایش است

رییس اداره نظارت بر امور حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست همدان گفت: طبق سرشماری تابستانه صورت گرفته جمعیت وحوش استان رو به افزایش است.

جمعیت وحوش استان همدان رو به افزایش است

مجید شعبانلو در گفت و گو با ایانا در همدان بیان کرد: افزایش بارش باران طی ۲ سال متولی، پوشش گیاهی مناسب مناطق، وجود امنیت و آسایش، جلوگیری از شکار غیرمجاز و عملکرد مثبت محیط بانان در بالا رفتن جمعیت وحوش تاثیر مثبت داشته است.

وی اضافه کرد: وضعیت مناسب مناطق از نظر پوشش گیاهی و پُر شدن چشمه ها و رودخانه ها از مهاجرت گونه های جانوری جلوگیری کرده و تلفات بره وحوش را هنگام و پس از زاد و ولد به کمترین میزان رسانده است.

رییس اداره نظارت بر امور حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست همدان گفت: سرشماری تابستانه وحوش با حضور تیم هایی از محیط زیست شهرستان ها، مرکز استان، محیط بانان، و سمن ها و دوستدارن محیط زست صورت گرفت.

وی افزود: تیم های حاضر در ۶ منطقه حفاظت شده این استان چندین مسیر در هر منطقه پیش بینی کرده و در این مسیرها یک محیط بان، یک نفر به نمایندگی از اداره شهرستانی و یک نماینده از مرکز استان حضور دارند که اقدام به دوربین کشی و ثبت آمار می کنند.

رییس اداره نظارت بر امور حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست همدان بیان کرد: آمار اعلامی از سوی این تیم ها باید به تایید رییس اداره شهرستان نیز برسد در غیر اینصورت باید مجدد بازشماری صورت گیرد که این موضوع در منطقه شرا (نشر) همدان رخ داده و بازشماری صورت گرفت.

شعبانلو ادامه داد: سرشماری تابستانه با هدف تعیین نرخ زادآوری، برنامه ریزی برای وحوش منطقه، بررسی وضعیت مدیریت منطقه صورت می گیرد تا بتوان جمعیت وحوش مناطق تحت مدیریت محیط زیست را به خوبی مدیریت کرد.

وی گفت: به دنبال رایزنی های صورت گرفته با اداره مخابرات به زودی ساختمان این اداره در منطقه گُلپرآباد ملایر خریداری و با تغییر کاربری به پاسگاه محیط بانی تبدیل می شود تا بتوان منطقه گلپرآباد را زیر پوشش کامل محیط زیست ملایر قرار داد.

تاکنون ۳۱۵ گونه مهره‌دار جانوری در استان همدان شناسایی شدند که ۲۶ درصد گونه‌های موجود در کشور را شامل می‌شود. این گونه ها شامل ۱۹۳ گونه پرنده، ۴۵ گونه خزنده، ۳۹ گونه انواع ماهی ها، ۳۴ گونه پستاندار، چهار گونه دوزیست است.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید