Iranian Agriculture News Agency

پلاک‌گذاری ۱۵ درصد از دام‌های استان همدان

​مدیر امور دام سازمان جهادکشاورزی استان همدان از پلاک گذاری ۱۵ درصد از دام‌های استان خبرداد و گفت: در سه ماهه ابتدای امسال ۷۱ هزار و ۲۳۴ رأس از دام‌های استان هویت دار شدند.

پلاک‌گذاری ۱۵ درصد از دام‌های استان همدان

به گزارش خبرنگار ایانا در همدان، علی خدارحمی در جمع خبرنگاران، اظهار کرد: ۳۱۲ هزار و ۲۱۳ رأس از دام‌های استان همدان پلاک‌گذاری شدند و امسال نیز با پلاک گذاری ۷۱ هزار و ۲۳۴ رأس در مجموع ۱۵ درصد از دام‌های استان همدان هویت دار شدند.

وی با بیان اینکه در استان همدان ۱۹ هزار و ۲۰۰ رأس دام سنگین اصیل وجود دارد، تصریح کرد: ۳۱۹ هزار و ۲۷۶ رأس دام سنگین دورگ، ۴۶ هزار و ۳۱۰ رأس بومی، ۱۰۸ هزار  رأس بز و بزغاله و یک میلیون و ۲۳۹ هزار و ۸۸۷ رأس گوسفند و بره در استان همدان وجود دارد.

وی با اشاره به تولید ۳۸۶ هزار و ۵۰۰ تن شیر در سال گذشته، ادامه داد: در سال گذشته ۳۸۶ هزار و ۵۰۰ تن شیر در استان همدان تولید شد این درحالیست که مصرف شیر استان ۱۹۹ هزار و ۸۹۷ تن بوده که در واقع ۱۸۶ هزار و ۶۰۳ تن معادل ۴۰ درصد از شیر استان مازاد است.

خدارحمی با بیان اینکه در سال گذشته در استان همدان ۳۰ هزار و ۸۲۰ تن گوشت قرمز در استان تولید شده است، خاطرنشان کرد: ۲۱ هزار و ۵۰ تن از تولیدات گوشت استان مصرف داخلی داشته و ۹۷۷۰ تن مازاد بر تولید است.

مدیر امور دام سازمان جهادکشاورزی استان همدان درباره اینکه کارخانجات لبنی استان با وجود تولید بالای شیر در همدان با ظرفیت کمی فعالیت دارند، مطرح کرد: از کارخانجات لبنی استان گلابه مند هستیم چرا که شیر را به قیمت پایین از دامداران خریداری می‌کنند و با تأخیر دو ماهه پرداخت می‌کنند.

وی با تأکید بر اینکه کارخانجات لبنی مثل قارچ در نهاوند سبز شدند، یادآور شد: دامداران نهاده‌های دامی را به صورت نقد خریداری می‌کنند اما مبالغ فروش شیر را بعد از دو ماه دریافت می‌کنند به طوریکه کارخانجات لبنی استان در اسفند و فروردین شیر دامداران استان را نخریدند.

این مقام مسئول با اشاره به وجود ۵۳ مرکز جمع آوری شیر در همدان، بیان کرد: سالانه ۱۱۵ هزار و ۳۴۰ تن شیر توسط این مراکز جمع آوری و به کارخانجات لبنی داده می‌شود.

خدارحمی تصریح کرد: ۱۵ دامداری صنعتی استان تعاونی تلاشگران را تشکیل دادند و شیر استان را به شرکت کاله می‌فروشند چراکه کاله به صورت نقدی از دامداران خریداری می‌کند.

وی با اشاره به تولید سالانه ۷۰۰۰ تن کنسانتره در استان همدان، اظهارکرد: در استان همدان در سه ماهه امسال ۱۰ هزار و ۳۳۱ تن سبوس گندم، ۱۵ هزار و ۶۸۰ تن ذرت، ۱۵ هزار و ۱۰۵ تن کنجاله سویا و  ۱۲ هزار و ۴۳۵ تن جو در مجموع ۵۳ هزار و ۵۵۱ تن نهاده دامی در بین دامداران استان توزیع شده است.

مدیر امور دام سازمان جهاد کشاورزی استان همدان با بیان اینکه پنج کشتارگاه دام در استان همدان وجود دارد،یادآور شد: سه کشتارگاه استان صنعتی و دو کشتارگاه سنتی است.

خدارحمی با اشاره به فعالیت هشت کارخانه خوراک دام در استان، ادامه داد: سالانه ۷۰ هزار تن خوراک دام توسط این کارخانه‌ها تولید می‌شود.

وی با اشاره به اجرای سه طرح دامپروری توسط شستا در استان همدان، بیان کرد: دامداری ۶۰۰۰ رأسی گاوشیری در رزن سال گذشته کلنگ‌زنی شده و ۱۵ درصد پیشرفت دارد، گاوداری ۶۰۰۰ رأسی ملایر و دامداری ۶۰۰۰ رأسی گاوشیری در قهاوند در حال پیگیری است.

این مقام مسئول یادآور شد: همچنین یک دامداری ۲۰۰۰ رأسی توسط بخش خصوصی در شهرستان فامنین در حال پیگیری بوده که موفقت شده و سرمایه‌گذار در حال انجام کارهای مقدماتی است.

خدارحمی با اشاره به اجرای طرح‌های اصلاح نژاد دام در استان همدان، افزود: طرح DHI یا طرح بهبود مدیریت گله‌های گاوشیری با هدف کمک به بهبود کمی و کیفی گله‌ها، بهبود و سلامت جامعه و افزایش درآمد گله‌های گاوشیری، جمع‌آوری داده و هویت دام‌ها، رکوردهای تولید و خصوصیات فیزیکی دام و اطلاعات تولیدی مثلی و تغذیه‌ای در استان در حال اجراست.

وی خاطرنشان کرد: طرح ترکیب ژنتیکی گوسفند و بز پر بازده در حال اجراست به طوریکه اسپرم نژادهای پربازده خارجی در خارج از فصل به دام‌های بومی تلقیح می‌شود. با این تلقیح درصد دوقلوزایی و ضریب رشد و سرعت رشد دام افزایش خواهد یافت.

مدیر امور دام سازمان جهاد کشاورزی استان همدان افزود: در سال گذشته ۳۳ گله با ۱۸۳۴ رأس دام و امسال نیز ۱۷ گله با ۱۰۷۱ رأس دام تلقیح شده است.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید