Iranian Agriculture News Agency

اجرای ۵۰۰ هکتار صنوبرکاری در سال جهش تولید در استان همدان

​مدیرکل منابع طبیعی و آبخیز داری استان همدان از اجرای ۵۰۰ هکتار صنوبرکاری در سال جهش تولید در این استانخبر داد و گفت: این اقدام در راستای توسعه زراعت چوب اجرایی می‌شود.

اجرای ۵۰۰ هکتار صنوبرکاری در سال جهش تولید در استان همدان

اسفندیار خزایی در گفتگو با خبرنگار ایانا در همدان از اجرای ۵۰۰ هکتار صنوبرکاری در سال جهش تولید در استان همدان خبر داد و گفت: این اقدام در راستای توسعه زراعت چوب اجرایی می‌شود.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیز داری استان همدان به اهمیت جایگاه زراعت چوب در رونق اقتصادی اشاره کرد و افزود: در سال جاری هدف‌گذاری طرح توسعه زراعت چوب یکی از شاخص‌های مهم این مجموعه است.

وی به توسعه زراعت چوب در نهالستان قدس ملایر نیز اشاره کرد و گفت: امسال تولید نهال در این مجموعه به بیش از یک میلیون و ۲۰۰ هزار اصله افزایش پیدا می‌کند.

خزایی با اشاره به اینکه تولید یک میلیون و ۲۰۰ هزار اصله نهال در سال جهش تولید برنامه ریزی شده اما هدف گذاری به نحوی است که به عددی بالاتر از این رقم دست یابیم، افزود: اولویت نخست استفاده از ظرفیت نهالستان‌های موجود است که در حال حاضر با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته از ظرفیت نهالستان قدس ملایر در سال جهش تولید برای این موضوع بیشتر استفاده خواهد شد.

وی کشت صنوبر را گام مهمی در اشتغال‌زایی و تأمین چوب موردنیاز برای تولید محصولات و صنایع چوبی از جمله مبل و منبت ملایر و تویسرکان و حفظ منابع طبیعی دانست و بیان کرد: ملایر یکی از مهم‌ترین مراکز تولید نهال‌های جنگلی در استان همدان است که سالانه تعداد زیادی نهال برای کاشت در جنگل‌کاری‌ها، بوستان‌های روستایی، پارک‌های جنگلی و مناطق قرق شده تولید و ارسال می‌کند.

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان ظرفیت تولید نهال در نهالستان قدس ملایر را بیش از ۱.۵ میلیون اصله نهال در سال عنوان کرد و افزود: اگر منابع اعتباری کافی تخصیص داده شود به‌راحتی توان تولید بیش از ۱.۵ میلیون اصله نهال در استان همدان وجود دارد.

خزایی گفت: در نهالستان قدس ملایر انواع گونه‌های جنگلی نظیر بنه، بادام، زالزالک، گلابی وحشی، بلوط، سنجد و ارژن تولید می‌شود و انواع گونه‌های موردنیاز توسعه فضای سبز شامل گونه‌های افرا، اقاقیا، ارغوان، عرعر و صنوبر در این نهالستان امکان تولید دارد.

وی به برنامه‌های غرس نهال در عرصه‌های منابع طبیعی استان همدان نیز پرداخت و گفت: سال گذشته یک هزار هکتار جنگل‌کاری با نهال و ۷۰۰ هکتار جنگل کاری با بذر و۳۰۰ هکتار زارعت چوب با صنوبر در نهضت جنگل‌کاری استان همدان محقق شده که برنامه ای موفق بوده است.

خزایی افزود: بیش از ۳۰۰ هزار اصله نهال نیز در هفته درختکاری در استان همدان غرس و ۵۰۰ هزار اصله نهال صنوبر نیز در قالب توسعه زراعت چوب در هفته منابع طبیعی بین مردم توزیع‌شده است.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید