Iranian Agriculture News Agency

رئیس اداره امور مراتع وبیابان منابع طبیعی وآبخیزداری استان همدان:

ورود زود هنگام دام عشایر موجب بروز خسارت مراتع می‌شود

رییس اداره امورمراتع و بیابان اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان گفت: مراتع این استان آمادگی پذیرش عشایر را ندارد بنابراین ورود زود هنگام عشایر موجب بروز خسارت به مراتع استان می‌شود.

ورود زود هنگام دام عشایر موجب بروز خسارت مراتع می‌شود

مهدی سلیمانی  در گفتگو با خبرنگار ایانا در همدان اضافه کرد: تیم های کنترل کوچ عشایر از ۱۸ فروردین سالجاری در گلوگاه های ورودی شامل سه راهی نهاوند - بروجرد در شهرستان ملایر، «بره فراخ» و «گاماسیاب» در نهاوند، «پل شکسته» و «عزیزآباد» در اسدآباد و «ولاشجرد» در تویسرکان مستقر شدند.

وی اضافه کرد: با وجود مشخص بودن تقویم کوچ و پذیرش عشایران در همدان از نیمه اردیبهشت سالجاری اما از هفته های گذشته چندین خانوار از عشایر به صورت غیرمجاز وارد شهرستان های ملایر، اسدآباد و نهاوند شدند.

رییس اداره مراتع و بیابان منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان اظهار کرد: با توجه به قرار داشتن بخشی از مناطق ییلاقی در ارتفاعات و پوشیده بودن این مناطق از برف همچنین مرطوب بودن خاک به علت بارندگی، سامانه های عرفی پیش بینی شده آمادگی لازم برای پذیرش عشایر را ندارند.

وی تغییر شرایط اقلیمی و گرم شدن هوا در مکان هایی که عشایر حضور داشتند و خنک بودن هوا در همدان را از عوامل کوچ زودهنگام ارزیابی کرد.

سلیمانی بیان کرد: عشایر تا زمان آماده شدن این مناطق و آب شدن برف ها، مجبور به حضور در دیگر مناطق از جمله ورود به اراضی و مراتع متعلق به روستاییان هستند و این کار در اغلب مواقع موجب بروز تنش های شدید اجتماعی می شود.

وی ادامه داد: ورود زودهنگام عشایر با توجه به مرطوب بودن سطح خاک به علت بارندگی ها موجب تخریب خاک شده چرا که کوبش خاک موجب از بین رفتن ساختمان خاک و نفوذ پذیری آن و جاری شدن روان آب و فرسایش های شدید خاک در این مناطق می شود.

رییس اداره مراتع و بیابان منابع طبیعی و آبخیزداری همدان بیان کرد: در عین حال ورود زودهنگام عشایر تخلف بوده و برای متخلفان طبق قانون پرونده قضایی تشکیل شده و با آنها برخوردهایی نظر جریمه و حتی ضبط دام صورت می گیرد.

سلیمانی ادامه داد: مدیریت نکردن کوچ عشایر و ورود زودهنگام به سامانه ها علاوه بر چالش های یاد شده، دیگر عشایر قانونمند را برای از دست ندادن علوفه مورد نیاز دام تحریک به بی قانونی می کند.

رییس اداره مراتع و بیابان منابع طبیعی و آبخیزداری همدان با بیان اینکه تعداد عشایر بهره‌بردار مجاز از مراتع استان یک هزار و ۱۵۰ خانوار است گفت: این تعداد عشایر با ۷۰ هزار واحد دامی مجاز در مساحتی قریب بر ۷۲ هزار هکتار در ۵۳ سامانه مستقر می شوند.

استان همدان همه ساله از ۱۵ اردیبهشت میزبان عشایرانی از ایلات ترکاشوند، ترک یارم طاقلو، جمور و طوایف چون مگسه، خزایی و زوله هستند که از طریق ایل راه ها وارد سامانه های همدان می شوند.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید