Iranian Agriculture News Agency

جلوگیری از ورود زودهنگام عشایر به مراتع همدان

​رییس اداره مراتع و بیابان منابع طبیعی و آبخیزداری همدان گفت: اجازه ورود زودهنگام عشایر به مراتع این استان داده نمی‌شود.

جلوگیری از ورود زودهنگام عشایر به مراتع همدان

مهدی سلیمانی در گفتگو با خبرنگار ایانا در همدان بیان کرد:  تعداد عشایر بهره‌بردار مجاز از مراتع استان یک هزار و ۱۵۰ خانوار است که  این عشایر با ۷۰ هزار واحد دامی مجاز در مساحتی قریب بر ۷۲ هزار هکتار در ۵۳ سامانه مستقر می شوند.

وی افزود: با این وجود بیش از ۶.۵ برابر ظرفیت یعنی ۴۵۰ هزار واحد دامی همه ساله وارد استان شده و تعداد ۴۰۲ خانوار از عشایران به صورت غیرمجاز وارد سامانه های پیش بینی شده در این استان می شوند.

رییس اداره مراتع و بیابان منابع طبیعی و آبخیزداری همدان ادامه داد: همدان دارای ۶ گلوگاه برای ورود عشایران بوده که ۲ گلوگاه در نهاوند، ۲ تا در اسدآباد و مابقی در شهرستان های تویسرکان و ملایر هستند.

سلیمانی ادامه داد: در صورت فراخوان برای استقرار تیم ها، ۲ تیم ثابت و سیار در منطقه سد کلان و سه راهی نهاوند - بروجرد در شهرستان ملایر، تیم هایی در «بره فراخ»، «گاماسیاب» و «ورازانه» نهاوند، «پل شکسته» و «عزیزآباد» اسدآباد و «ولاسجرد» تویسرکان مستقر می شوند.

وی یادآوری کرد: استقرار تیم ها همه ساله از یکم فروردین آغاز می شد و تا ۱۵ اردیبهشت ادامه داشت اما امسال به دلیل شیوع کرونا و جلوگیری از حرکت عشایران توسط سازمان امور عشایری و  طبق هماهنگی صورت گرفته با سازمان امور عشایر همدان، تیم ها از یکم اردیبهشت در گلوگاه ها مستقر می شوند.

رییس اداره مراتع و بیابان منابع طبیعی و آبخیزداری همدان تاکید کرد: عشایر به صورت مجاز از ۱۵ اردیبهشت اجازه ورود به همدان را دارند اما با توجه به شیوع کرونا احتمال دارد دیرتر اجازه حرکت آنها از قشلاق داده شود.

سلیمانی با بیان اینکه اگر قضیه کرونا حل نشود عشایر پیش از ۱۵ فروردین هم وارد استان نمی شوند خاطر نشان کرد: همه ساله از نیمه فروردین حرکت عشایر از قشلاق شروع شده و آنها در استان های «میان بند»(حد فاصل قشلاق و ییلاق) مستقر شده و به تدریج برای رسیدن به منطقه ییلاقی حرکت می کردند.

وی بیان کرد: طبق اطلاعات سازمان امور عشایری تاکنون آنها از منطقه قشلاقی حرکت نکردند و در صورت حرکت عشایران، استقرار کانکس و تیم ها در گلوگاه های استان همدان صورت می گیرد.

استان همدان همه ساله از ۱۵ اردیبهشت میزبان عشایرانی از ایلات ترکاشوند، ترک یارم طاقلو، جمهور و طوایف چون مگسه، خزایی و زوله هستند که از طریق ایل راه های سنتی و جاده های کوهستانی از  وارد سامانه های همدان می شوند.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید