Iranian Agriculture News Agency

مایه‌کوبی بیش از 8 میلیون سردام بر علیه بیماری‌های واگیر در سال 98

مدیرکل دامپزشکی استان همدان گفت: در سال 98بیش از 8 میلیون و 800 هزار نوبت سردام برعلیه انواع بیماریهای واگیردامی در استان همدان مایه کوبی شده اند.

مایه‌کوبی بیش از 8 میلیون سردام بر علیه بیماری‌های واگیر در سال 98

محمودرضارسولی در گفتگو با خبرنگار ایانا در همدان ، با اشاره به اهداف و وظایف دامپزشکی گفت: مجموعه دامپزشکی و کارکنان زحتمکش آن با هدف استقرار امنیت غذایی، اقتصاد مقاومتی و تأمین سلامت دام، سلامت غذا، سلامت انسان و تأمین استانداردهای بهداشتی تولیدات دامی حول دو محور: الف) حفظ و حراست از سرمایه دامی کشور  ب) حفظ و ارتقاء سطح بهداشت عمومی، به وظایف خود عمل می کند.

مدیرکل دامپزشکی استان همدان در ادامه افزود: دامپزشکی در راستای حراست از سرمایه دامی با پیشگیری از شیوع بیماریهای واگیر دامی با شرایط خاص خود اقدام می نماید و در زمینه حفظ و ارتقاء بهداشت عمومی با  پیشگیری و مبارزه با بیماریهای قابل انتقال به انسان و نظارت و بازرسی از مراکز تولید،توزیع و عرضه مواد خام دامی موضوع را پیگیری و اجرا می‌کند.

وی با بیان اینکه «ارتقاء سطح بهداشتی جامعه» یکی از توفیقات مهم دامپزشکی در سال های اخیر بوده است، افزود: در سال 1398 بیش از 8 میلیون و 800 هزار نوبت سردام برعلیه انواع بیماریهای واگیردامی و قابل انتقال بین حیوان و انسان در استان همدان مایه کوبی شده اند که این بیماریها شامل آبله، شاربن، تب برفکی،لمپی اسکین، آنتروتوکسمی، بروسلوز(تب مالت)، قانقرایا، آگالاکسی، هاری، PPR و....می باشد.

مدیرکل دامپزشکی در ادامه با تشریح میزان تست سل و بروسلوز در سطح استان همدان گفت: طی 12 ماهه سال گذشته از بیش از 18 هزار و 515 رأس دام سنگین خونگیری انجام شده و در راستای مبارزه با سل گاوی تعداد 32 هزار و 187 رأس دام تحت تست توبرکولین قرار گرفته است.

رسولی در ادامه این گزارش با تشریح اقدامات دامپزشکی در خصوص حفظ و ارتقاء بهداشت عمومی و نظارت و بازرسی بر تولید، توزیع و عرضه مواد خام دامی گفت: در سال 98 تعداد  161 هزار و 988 رأس دام سبک و سنگین در کشتارگاههای این استان ذبح و مورد نظارت شرعی وبهداشتی قرارگرفته اند که وزن تقریبی آن بیش از 6 هزار 751 تن می باشد که با زحمات بازرسان دامپزشکی درکشتارگاههای استان، بیش از 70 تن گوشت غیربهداشتی ضبط و از زنجیره مصرف هم استانی های عزیز خارج شده است.

مدیرکل دامپزشکی استان همدان در زمینه کشتار طیور در سطح استان همدان گفت: در سال گذشته در چهار کشتارگاه صنعتی طیور، استان بیش از 16 میلیون و 640 هزار قطعه طیور ذبح و مورد نظارت شرعی و بهداشتی قرار گرفته که از این تعداد بیش از 154 هزار و 440  قطعه(232تن) به دلایل بهداشتی از چرخه مصرف انسانی خارج گردیده و ضبط و معدوم سازی شده است.

این مقام مسئول با بیان میزان کنترل و بازرسی بهداشتی و نظارت بر مواد خام دامی در مراکز تولید، توزیع، بسته بندی و عرضه این مواد گفت: بیش از 106 هزار مورد بازدید از مراکز تولید، توزیع، بسته بندی، عرضه و رستورانهای این استان انجام گرفته که حاصل این بازرسی ها ضبط و معدوم سازی 301 هزار و 232 کیلوگرم مواد خام دامی غیر قابل مصرف در سطح استان بوده که از چرخه مصرف هم استانی های عزیز با زحمات همکارانمان حذف و 719 مورد تخلف به مراجع قضایی ارجاع شده است.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید