Iranian Agriculture News Agency

مهندس کشاورز:

مشکل بخش کشاورزی با نسخه های قدیمی حل نمی شود

سرپرست وزارت جهاد کشاورزی گفت: با نسخه های قدیمی مشکل بخش کشاورزی حل نمی شود

مشکل بخش کشاورزی با نسخه های قدیمی  حل نمی شود

به گزارش خبرنگار ایانا در استان همدان، مهندس عباس کشاورز ،سرپرست وزارت جهاد کشاورزی در آیین کلنگ زنی گلخانه ۴۰ هکتاری و خط فرآوری قهوه در استان همدان گفت: با نسخه های قدیمی نمی توان مشکلات بخش کشاورزی را حل کرد.

وی ادامه داد: با بهره گیری از دانش روز در بخش کشاورزی که نتیجه تجربیات موفق است بدون ریسک می توان بخش را توسعه بخشید.

وی افزود: من قلباً از همدلی و تعاملی که در استان همدان بین مسولان،نمایندگان و مردم وجود دارد خوشحال هستم این امر سبب شده است سرمایه گذارانی که همدانی نیستند انگیزه حضور در این استان و سرمایه گذاری در آن را پیدا کنند.

وی اضافه کرد: ما با مشکلاتی روبرو هستیم که تعداد آنها بیشتر از دو ،سه مشکل نیست اول تولید است، مشکلات اقتصادی و اجتماعی با تولید حل می شود و تولید نیازمند تعامل دولت،بخش خصوصی و مردم است.

سرپرست وزارت جهاد کشاورزی خاطر نشان کرد:مشکل دوم بیکاری است، جمعیت جوان و رو به رشد انتظار اشتغالزایی را ایجاد کرده که این اشتغالزایی از سوی دولت عملی نبوده و هم اینک نیز دولت باید کوچکتر شده و چابک شود تا مشکلات بروکراسی و قوانین دست و پاگیر کاهش یابد،  بنابراین مشکل بیکاری باید توسط فعالان اقتصادی حل شود.

وی ادامه داد: استان همدان از نظر کشاورزی دارای مشخصه های خاصی بوده و در زمینه چند محصول در سطح کشور تعیین کننده است.محصول سیب زمینی در این استان توسط کشاورزان با مهارت بالا تولید میشود،سیر در ایران به نام همدان شناخته شده است و کشمش و گردو آن نیز برند است.

کشاورز افزود: استان همدان به لحاظ قرار گیری در ارتفاع بایست روی کشاورزی و دامپروری بصورت مخلوط کار کند.

وی گفت: این استان فاقد آب های سطحی قابل توجه بوده و آب مورد نیاز بخش ها از آب های زیر زمینی تامین می شود به دلایل مختلفی اکنون شرایط آب مناسب نیست اما از نظر من مشکل قابل مدیریت است.

وی ادامه داد: تغییر سیستم های آبیاری و بهره گیری از سیستم های آبیاری نوین مانند میکرو با سرمایه گذاری مشترک کشاورز و دولت  و بهره گیری از بذور جدید و کم آب بر،ایجاد و توسعه گلخانه ها از راهکارهای مدیریت آب است.

سرپرست وزارت چهاد کشاورزی یادآور شد:ما امروز با امید به تولید و به اقتصاد کشاورزی برای اشتغالزایی نگاه می کنیم راهکارهای بسیاری برای افزایش تولید وجود دارد فقط باید وارد اقدام شوید.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید