Iranian Agriculture News Agency

در کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید استان هرمزگان مطرح شد؛

گلخانه اقتصادی‌ترین فعالیت کشاورزی است

کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید استان با حضور رئیس و اعضای کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی و جمعی از مدیران استانی تشکیل شد.

گلخانه اقتصادی‌ترین فعالیت کشاورزی است

 به گزارش خبرنگار ایانا از هرمزگان، سید جواد ساداتی‌نژاد رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی بیان کرد: شیلات و آبزی پروری هم یک مزیت و اشتغال بسیار بزرگ است و از ظرفیت‌های فوق العاده در منطقه توکهور باید برای کمک به اقتصاد مردم محلی استفاده کنیم.

وی اظهارکرد: کشاورزان اطمینان داشته باشند کمیسیون کشاورزی مجلس یازدهم در بخش کشاورزی با اختیاراتی که دارد تلاش می‌کند که مشکلات این حوزه را رصد کرده و به حداقل برساند.

ساداتی نژاد با بیان اینکه آنچه که در شرق هرمزگان دیده شد نشان دهنده ظرفیت های بزرگ و بالقوه بوده است، گفت:اعضای کمیسیون در روز نخست به مناطق رودان، میناب، جاسک، بشاگرد و سیریک عزیمت کرده و در روز دوم در قالب گروههای تخصصی آب،منابع طبیعی، شیلات ، کشاورزی به بررسی موضوعات مختلف بخش کشاورزی پرداختند.

رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: این کمیسیون در شرق هرمزگان که قطب کشاورزی محسوب می‌شود حاضر شده تا تصمیمات خوبی گرفته شود، گروه‌هایی از کمیسیون با حضور در مناطق مختلف شرق استان مسائل و مشکلات را احصا کرده‌اند و طبق روال کمیسیون طی دو هفته مصوبات سفر ابلاغ می‌شود.

وی ابراز کرد: احداث گلخانه در میناب بسیار اقتصادی است و باید این میزان به ۱۰ برابر افزایش پیدا کند

ساداتی نژاد گفت: بحث قیمت‌گذاری بر محصولات یکی از اصلی‌ترین مشکلات کشاورزان است که در این رابطه صحبت‌هایی انجام شده و قرار است تعاونی روستایی با خرید از کشاورزان بتواند مسئله قیمت را ساماندهی کند.

رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس اظهار داشت: متاسفانه متولی واحدی در بخش کشاورزی نداریم و پیگیر هستیم تمام اختیارات به وزیر‌ جهاد کشاورزی برگردد تا شاهد رخ دادن اتفاقات خوبی باشیم.

وی با بیان اینکه مشکلاتی در حوزه آبخیزداری دشت توکهور وجود دارد و باید آبخیزداری را در منطقه تقویت کنیم عنوان کرد: 1800 میلیارد تومان برای این مقوله در کمیسیون پیشنهاد دادیم و در تلفیق هم تصویب شده و تلاش خواهیم کرد در این حوزه اتفاقات خوبی در سال 1400 بیفتد.

رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس با بیان اینکه توسعه گلخانه یک مزیت است گفت: در این منطقه چون انرژی نیاز ندارد گلخانه اقتصادی‌ترین حالت برای کشاورزی و کسب درآمد برای کشاورزان است.

وی اظهار کرد: در بحث دامپروری هم منطقه مقداری عقب افتادگی دارد که حتما یک‌خط اعتباری برای سرمایه گذاری در این حوزه برای منطقه اختصاص خواهیم داد.

ساداتی نژاد با اشاره به اینکه در لایحه بودجه سال آینده ۹ هزار میلیارد یارانه سود تسهیلات برای بخش کشاورزی تعیین شده است، افزود: در زمینه انتقال و تامین آب شرب بندرعباس مباحثی مطرح شد اما باید منافع مردم مناطق حقآبه دار نیز در نظر گرفته شود.

به گفته وی، در زمینه احیای نخیلات و باغات مرکبات ۵۰۰ میلیارد تومان در لایحه بودجه سال آینده در نظر گرفته شده است.

ساداتی‌نژاد گفت: پژوهشکده میوه‌های گرم‌سیری و نیمه‌گرم‌سیری در استان هرمزگان یک ضرورت محسوب می‌شود. یک میلیارد دلار در سال میوه گرم سیری وارد می‌شود که اگر نصف این مقدار را در مکران سرمایه‌گذاری کنیم ای واردات بی نیاز خواهیم شد.

ساداتی‌نژاد بیان داشت: خط اعتباری ویژه‌ای برای انجام پروژه‌های صنایع تبدیلی برای استان هرمزگان در نظر خواهیم گرفت.

 وی عنوان کرد: مقرر شد 9 هزار میلیارد تومان یارانه تسهیلات برای 1400 در نظر گرفته شود، از بانک کشاورزی درخواست می‌کنم نگاه ویژه برای توسعه آبزی‌پروری و کشاورزی از این خط اعتباری داشته باشد.

رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع‌طبیعی مجلس شورای اسلامی ابراز داشت: ظرفیت میوه‌های گرمسیری در استان هرمزگان زیاد است. امیدوارم طرحی برای بی‌نیازی کشور از واردات میوهای گرمسیری ارائه شود و مجلس همکاری لازم را انجام خواهد داد.

ساداتی‌نژاد تصریح کرد: ظرفیتی در میناب و رودان در حوزه لیموی خشک وجود دارد. با توجه به تجربه ملایر که کشمش را ثبت جهانی کرده است می‌توان برای ثبت جهانی لیمو خشک یا کپک در شهرستان های رودان و میناب اقدام کرد. اگر ین برند ایجاد شود هم به حوزه گردشگری و هم در حوزه صادرات محصولات کمک خواهد کرد.

وی خاطرنشان کرد: الگوی کشت برای منطقه شرق هرمزگان بر اساس نیاز کشور که نهاده‌های دامی است باید ارائه شود که در کمیسیون پیگیری می‌شود.

رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع‌طبیعی مجلس شورای اسلامی تشریح کرد: لازم است که هواشناسی کشاورزی در استان هرمزگان تقویت شود و ارتباط نزدیک‌تری را با کشاورزان برقرار کند.

ساداتی‌نژاد بیان داشت: از طریق منابع بحران برای حمایت کشاورزانی که دچار سرمازدگی شدند اقدام خواهیم کرد.

 فریدون همتی در این نشست عنوان کرد: میزان تولید محصولات در بخش کشاورزی و صنعت و همچنین صادرات محصولات تولیدی در استان هرمزگان در سال جاری افزایش یافته است.

وی افزود: توسعه کشت گلخانه‌ای از اقدامات مهم در این استان بوده و صنعت گلخانه‌ای بایستی به طور جدی مورد حمایت قرار گیرد.

استاندار هرمزگان با بیان اینکه شیلات یکی از استعداد های مهم هرمزگان می باشد، تصریح کرد: تقاضای بسیاری برای سرمایه گذاری در زمینه پرورش میگو در هرمزگان وجود دارد که یکی از بزرگترین آنها سایت جدید هشت هزار هکتاری در شهرستان بندرلنگه است که برای فعال شدن آن به طور جدی پیگیر هستیم و چرخه بزرگی از اشتغال از طریق این سایت پرورش میگو ایجاد خواهد شد.

همتی همچنین بر لزوم اختصاص ردیف بودجه ویژه برای حمایت از طرح های پرورش ماهی و میگو تاکید کرد و اظهار داشت: باید به استعدادهای موجود در دریا توجه داشته باشیم و هرچه بیشتر از اقتصاد دریا محور حمایت کنیم.

وی با اشاره به انجام مطالعه احداث شش سد جدید در هرمزگان، تصریح کرد: با ساخت و بهره‌برداری از این سدها می‌توانیم سطح بیشتری از اراضی کشاورزی در هرمزگان را فعال کنیم که موجب افزایش اشتغال و تثبیت جمعیت به ویژه در مناطق روستایی خواهد شد.

استاندار هرمزگان ابراز کرد: اجرای طرح های آبخیزداری موجب رضایتمندی مردم و استفاده از آن‌ها در بخش‌های مختلف شده است که باید این امر در کمیسیون کشاورزی نیز مورد توجه ویژه قرار گیرد.

همتی در پایان خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه بیش از ۴۵ درصد مردم هرمزگان در روستاها زندگی می‌کنند، باید شرایط و اشتغال مناسب را برای آنان ایجاد کنیم و به همین منظور از ردیف بودجه توسعه سواحل مکران و توازن منطقه‌ای، احداث سدهای جدید در هرمزگان در راستای مهار آب و توسعه اشتغال‌زایی از طریق کشاورزی آغاز خواهد شد.

گفتنی است؛ قرار شد اعضای این کمیسیون جمع بندی نهایی را طی دو هفته آتی در کمیسیون مطرح کنند.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید