Iranian Agriculture News Agency

سرپرست حفظ نباتات جهادکشاورزی هرمزگان:

اجرای طرح ردیابی و مبارزه با سوسک حنایی در نخلستان‌ها

سرپرست حفظ نباتات جهادکشاورزی هرمزگان از اجرای طرح ردیابی و مبارزه با سوسک حنایی در نخلستانهای این استان خبر داد.

اجرای طرح ردیابی و مبارزه با سوسک حنایی در نخلستان‌ها

به گزارش خبرنگار ایانا در استان هرمزگان، سیدعبدالرضا اشرف منصوری اظهار کرد: طرح ردیابی و مبارزه با سوسک حنایی در نخلستان های این استان در حال انجام است.

وی افزود: سوسک سرخرطومی حنایی برای زندگی، لانه سازی و پرورش لاروها معمولا ازتنه درخت نخل به عنوان یک بستر مناسب جهت رشد و تکثیر خود استفاده می کند و با ایجاد حفرات و راهروهای متعدد فضای کافی برای رشد کلنی در حال گسترش خود را به وجود می‌آورد، دراین حال طی روند زندگی سوسک سرخرطومی در تنه درخت خرما به تدریج میزان رشد و باردهی درخت را تحت تاثیر قرار می گیرد ونهایتا در صورت عدم مبارزه وتیمار درخت منجر به مرگ نخل خرما می شود.

اشرف منصوری با بیان اینکه حشرات کامل از طریق زخم های موجود بر روی تنه درختان خرما  وارد درخت می شوند و شروع به تخم ریزی کرده که تعداد زیاد تخم‌ها، شرایط مناسب دمایی وعدم مبارزه به موقع می تواند منجر به گستردگی این افت شود، ابراز کرد: خسارت اصلی این آفت توسط مرحله لاروی است، لاروها ضمن تغذیه از دستجات آوندی، جوانه مرکزی،  کانال هایی در جهت مختلف بالا و پایین ایجاد کرده و در اثر تغذیه از دستجات آوندی درختان حالت تشنگی از خود نشان می دهند.

به گفته وی استفاده از فرمون های جلب حشرات بالغ وشکار انبوه، عملیات به زراعی و هرس در فصول سرد سال وتیمار درخت با استفاده از سموم شیمیایی، از روش های مبارزه با این افت قرنطینه‌ای خطرناک است.

این مسئول در خصوص اهمیت ردیابی دقیق  و احتمال آلودگی در استان خاطر نشان کرد: نقاط حساس و مهم شرق استان با تملک 70 درصد سطح کشت این محصول استراتژیک از جمله زیارتعلی رودان، هشتبندی میناب ، جاسک وعلاوه بر آن حاجی آباد با رقم صادراتی پیارم  جهت پیشگیری از آلودگی، نیاز به ردیابی دقیق و مکرر واعمال قرنطینه ای دارند.

اشرف منصوری ادامه داد: مناطق آلوده استان شامل منطقه دشتی پارسیان، کمشک و گچوییه بستک درغرب استان و همچنین قشم در فضای سبز تحت تملک منطقه آزاد هستند.

اشرف منصوری با بیان اینکه عملیات ردیابی در نقاط حساس استان باید به صورت مستمر در طول سال خصوصا از بهار تا پایان تابستان و اوایل پاییز به وسیله ردیابی فرمونی و ردیابی دیده بانی توسط تیم تخصصی ماهر انجام گیرد، اظهار داشت: اوج فعالیت این آفت در فصول گرم سال بوده که این مسئله به افزایش سختی، مشقت ،هزینه انجام عملیات ردیابی و حذف کانون های آلودگی می افزاید.

وی در پایان تصریح کرد:  با توجه به جایگاه ، ارزش اقتصادی و فرهنگی نخلستان ها در جنوب کشور، انجام عملیات ردیابی و هزینه کرد آن بسیار الزامی و ضروری است.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید