Iranian Agriculture News Agency

به همت سازمان جهادکشاورزی؛

همایش روز جهانی خاک در هرمزگان برگزار شد

همایش روز جهانی خاک در هرمزگان برگزار شد

به گزارش خبرنگار ایانا از هرمزگان، مهدی ترابی معاون بهبود تولیدات گیاهی در حاشیه همایش روز جهانی خاک در این استان با بیان اینکه بیش از 95 درصد نیاز بشر توسط خاک تامین می شود، اظهار کرد: خاک و آب دو عامل مهم و حیاتی برای کشاورزی می باشند.

وی با اشاره به اینکه عوامل متعددی باعث فرسایش خاک می شوند، افزود: تخریب خاک و کاهش سطح اراضی موجب کاهش کیفیت خاک می شوند.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی هرمزگان ادامه داد: اراضی آبی و خاکی برای امنیت غذایی کشور اهمیت بسزایی دارند.

ترابی با بیان اینکه فعالیت کشاورزی نادرست، اثراث تخریبی زیادی را بر محیط زیست خواهد داشت، خاطرنشان کرد: آلودگی هوا، آلودگی خاک، آب های سطحی وزیرزمینی وتغییر خصوصیات خاک از جمله اثراث مخرب محیط زیستی می باشند.

به گفته وی، استفاده بیش از حد از کودهای شیمیایی و افزایش غلظت آلاینده های خاک به فلزات سنگین خواص خاک را تغییر داده و نفوذپذیری خاک را نسبت به هوا و آب کم کرده و در نتیجه کیفیت خاک را تغییر می دهند.

 

حفظ خاک و اراضی کشاورزی در امنیت غذایی  حیاتی است

مدیر امور اراضی سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان نیز در همایش روز جهانی خاک اظهار داشت: بی شک زمین و خاک از نعمت های بزرگ خداوند بوده که در درون آن نعمت های دیگر نهفته می باشد.

عبدالصمد صمصام پور با اشاره به اینکه ادامه و استمرار حیات ازدل خاک بدست می آید، افزود: حفظ خاک و اراضی کشاورزی در امنیت غذایی بسیار حیاتی و مهم می باشد.

وی، با بیان اینکه امنیت غذایی در تاریخ موجب مهاجرت، جنگ و درگیری بین جوامع شده است، خاطرنشان کرد: بسیاری از کشورهای استعمارگر برای به کرسی نشاندن مقاصد خود از ابزارامنیت غذایی استفاده می کنند.

مدیر امور اراضی سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان، در ادامه توسعه نامتوازن حوزه ساخت وساز و گسترش بی رویه درحریم روستاها و شهرها را موجب از دست رفتن اراضی کشاورزی دانست و افزود: خرد شدن اراضی کشاورزی زمینه از بین رفتن خاک و بایرشدن زمین را ایجاد می کند.

صمصام پور خاطرنشان کرد: از بین رفتن جنگل ها و استفاده نادرست از آب موجب بایرشدن اراضی کشاورزی و بخش هایی از آن می شود.

به گفته وی، اراضی کشاورزی به عنوان ثروت ملی و نعمتی است که ازنسل های گذشته به ارث رسیده و ما موظفیم برای حیات و زندگی نسل های بعدی از این ثروت عظیم و گرانبها به نحو احسن استفاده کنیم.

این مسوول، همچنین به آمایش سرزمین و حدنگاری اراضی کشاورزی اشاره داشت و افزود: استفاده بهینه از اراضی کشاورزی زمینه را برای فرصت طلبی افرادی که چشم طمع به زمین وخاک دوختند را از بین خواهد برد.

صمصام پور در ادامه مقابله با خردشدن زمین را برای استفاده از بهینه از زمین و خاک مهم دانست و خاطرنشان ساخت: یکپارچه شدن زمین های کشاورزی و قانون منع خردشدن اراضی کشاورزی در جهت حفظ و استفاده بهینه این اراضی اجرا می شود.

وی همچنین ابراز داشت: مدیریت بهینه خاک و تدوین شیوه نامه روشهای نوین آبیاری، بهره وری صحیح از خاک در واقع کشاورزان را موظف به رعایت این شیوه نامه ها در جهت حفظ اراضی کشاورزی می کند .

این مسوول در پایان به راه اندازی سامانه 131 برای مشاوره به بهره برداران کشاورزی اشاره کرد وافزود: این سامانه در جهت حفظ اراضی کشاورزی و مشاوره به بهره برداران بخش کشاورزان می باشد.

 

لزوم جلوگیری از فرسایش خاک برای حفظ آینده

مدیر آب و خاک سازمان جهادکشاورزی هرمزگان از لزوم جلوگیری از فرسایش خاک برای حفظ آینده خبر داد.

 ایمان پژمایه همچنین در این همایش اظهار کرد: طبق اعلام سازمان جهانی فائو 5 دسامبر روزجهانی خاک تعیین شده که در کشور ما نیز 14 آذر ماه همایش روز جهانی خاک جهت بزرگداشت این روز جهانی برگزار می شود.

وی با اشاره به اینکه در استان هرمزگان طی سه سال متوالی این همایش برگزارشده است، افزود: امسال شعار و رویکرد ما جلوگیری از فرسایش خاک برای حفظ آینده می باشد.

این مسوول در ادامه به برگزاری برنامه علمی، فرهنگی و آموزشی در این همایش اشاره و خاطرنشان ساخت: در این همایش از قشرهای دانش آموزی، محقیین و اساتید علمی حوزه خاک نیز دعوت شده که چندین پروژه علمی خاک شناسی در استان هرمزگان را به علاقمندان این حوزه در همایش ارائه دادند.

پژمایه همچنین با بیان اینکه سازمان جهادکشاورزی مطالعه دشتهای گوناگونی را جهت جلوگیری از فرسایش خاک آغاز کرده است، اعلام داشت: مطالعه 12 هزار هکتار از دشت میناب در سال جاری در حال اجرا می باشد.

به گفته وی، قانون حفاظت از خاک با تصویب این لایحه درمجلس شورای اسلامی و تایید شورای نگهبانی تصویب شده است.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید