Iranian Agriculture News Agency

آبخیزداری، حلقه مفقوده مدیریت منابع آب کشور

آرمین منتظری: امسال 200 میلیون دلار از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی به مباحث آبخیزداری اختصاص یافت که این اعتبارات برای اجرای عملیات آبخیزداری در استان‌های مختلف توزیع شد. در همین راستا نشستی در شامگاه دوشنبه میان تمامی اعضای کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با خلیل آقایی معاون وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان جنگل‌ها،‌مراتع و آبخیزداری کشور برگزار شد که نوع خود بی نظیر بود.

آبخیزداری، حلقه مفقوده مدیریت منابع آب کشور

امسال 200 میلیون دلار از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی به مباحث آبخیزداری اختصاص یافت که این اعتبارات برای اجرای عملیات آبخیزداری در استان‌های مختلف توزیع شد. در همین راستا نشستی در شامگاه دوشنبه میان تمامی اعضای کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با خلیل آقایی معاون وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان جنگل‌ها،‌مراتع و آبخیزداری کشور برگزار شد که نوع خود بی نظیر بود.

آبخیزداری، حلقه مفقوده مدیریت منابع آب کشور است. عدم توجه به اجرای برنامه‌های آبخیزداری در سراسر کشور، آبخوان‌های ایران را دچار بحران کرده و ره آورد این بی توجهی، فرونشست دشت‌ها و تخلیه مناطق مختلف ایران است. فروچاله‌ها مرگ آبخوان را رقم می‌زنند و این خطر جدی در کمین تمدن ایران نشسته است. اهمیت مدیریت یکپارچه منابع آب در قالب طرح‌های آبخیزداری، پس از بروز مشکلات عدیده برای چاه‌های آب کشاورزانی که از منابع آب زیرزمینی برای تولید محصول استفاده می‌کردند، بر همگان روشن شد. آبخیزداری با مدیریت پوشش گیاهی و نفوذ دادن بیشتر آب به داخل زمین، آبخوان‌ها را تقویت می‌کند و امکان تداوم کشت، در مناطق مختلف کشور با تکیه بر آب‌های زیرزمینی را فراهم می‌کند. با توجه به فواید آبخیزداری، اجرای این عملیات در سراسر کشور، طی سال‌های اخیر با توجه ویژه مقام معظم رهبری هم همراه شده است.

آبخیزداری مزایای زیادی برای کشور دارد و اجرای این عملیات از نظر اقتصادی نیز مقرون به صرفه است. بررسی نشان می‌دهد که امسال در هر نقطه‌ای از سه استان شمالی که طرح‌های آبخیزداری انجام شده است، خسارت سیل بین 70 تا 75 درصد کاهش یافته است اما در مناطقی که این اقدامات انجام نشده، خسارت بسیار بالا و خانمان برانداز بوده است. بنابراین در آستانه تحویل بودجه سال 98 به مجلس شورای اسلامی، سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری میزبان اعضای یکی از کمیسیون‌های تصمیم‌ساز و مهم مجلس بود تا با ارائه دستاوردهای آبخیزداری و پروژه‌های بیابان‌زدایی، مزیت‌های اقتصادی اجرای این قبیل پروژه‌ها را برای اعضای کمیسیون تخصصی برنامه و بودجه تشریح کند.

در نشست شامگاه دوشنبه، جزییات اقدامات سازمان جنگل‌ها در زمینه آبخیزداری به نمایندگان مجلس ارائه شد. مهمترین مزیت آبخیزداری که جلوگیری از روان شدن سیلاب در سال‌های پربارش و نفوذ دادن آب و جلوگیری از تبخیر در سال‌های خشک است، به اطلاع اعضای کمیسیون برنامه و بودجه رسید و حاضران نیز با طرح پرسش‌های مختلف، ابهامات ذهنی خود را برطرف کردند.رئیس کمیسیون برنامه و بودجه در نشست شامگاه دوشنبه به ابهامات مطرح شده درباره تبعات منفی مالچ پاشی بر حیات بیابان‌های ایران اشاره کرد و رئیس سازمان جنگل‌ها نیز با تکیه بر تحقیقاتی که در این رابطه توسط پژوهشگاه نفت انجام شده است، مالچ پاشی را بی‌اثر بر اکوسیستم‌های بیابانی معرفی کرد.

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید