Iranian Agriculture News Agency

هجوم سرمایه گذاران داخلی به بخش های سودآور کشاورزی در حاشیه تحریم ها

عبدالحسین طوطیایی – پژوهشگر کشاورزی|| گر چه تحریم های موجود و در پیش رو، فضای روحی جامعه را آکنده ازغباری از نگرانی کرده است اما بی تردید در چنین فضایی بخش کشاورزی به منزله خوش شانس‌ترین شاخه اقتصادی تلقی می شود.

هجوم سرمایه گذاران داخلی به بخش های سودآور کشاورزی در حاشیه تحریم ها

بخشی که سالیانی بیش از چند دهه در زیر سُم ستوران درآمد نفت به انزوا رفته بود. اما اکنون بیش از همیشه دریافته ایم که بسیاری از ابزار و زمینه های تولید آن  در ظرفیت های داخلی نهفته و ازهیچ محدودیت های بین المللی تاسی نمی گیرد. کشاورزان از دیرباز  و در یک همزیستی با پدیده های طبیعت و منابع خدادادی سنگربانان  پیکار با اهریمن گرسنگی بشمار می آمدند. اکنون که قرار است  به جبر تحریم  درآمد نفت از چرخه اقتصاد روزمره  خارج شود این بخش، بیش از همیشه در کانون توجه مدیریت اجرایی و  دیگر ارکان نظام قرار گرفته است. بدون تردید مردمی که در تنش های کم آبی  تاریخ دوران خود از ابتکاراتی مانند آبیاری کوزه ای و حفر قنات  بهره گرفتند بازهم و در غیبت درآمد نفت نیروی خلاقیت خود را بکار می‌گیرند تا با افزودن بر رونق کشاورزی برای همیشه آن را بر تارک اقتصاد بدون نفت کشور نهادینه کنند. دراین فضای اقبال و رویکرد سازنده به کشاورزی و زمانی که انباشت دلار و سکه به عنوان یک رفتار ضد تولیدی  در گروهی از مردم به اشباع رسید مدیریت کشاورزی باید توان خود را به اجرای ساز و کارهایی در جذب سرمایه‌های خارجی و نیز سرگردان داخلی متمرکز کند. متاسفانه رشد سرمایه‌گذاری در آن طی دهه‌های گذشته مطلوب نبوده است و سهم آن از تشکیل سرمایه در اقتصاد ملی طی پنج سال گذشته 2/ 4 درصد بوده است. از جمله کشورهای موفق منطقه  در جذب سرمایه های خارجی در بخش کشاورزی می‌توان به چین، قزاقستان و ترگیه اشاره کرد. شرایطی که آنها توانستند با استفاده از فرصت کاهش ارزش پول ملی، شرایط وسوسه  کننده‌ای را برای شرکای خارجی فراهم کنند. اتفاقی که مشابه آن هم اکنون در کشورمان رخ داده است.

خوشبختانه خبرهای اخیر از بخش کشاورزی نوید عزم جزم در محوریت آن را در عرصه اقتصادی کشور می‌دهد.  تولید بیش از پیش بینی گندم  در سال جاری و با وجودعدم تعدیل نرخ خرید تضمینی آن، افزایش هفت برابری تولید دانه های روغنی، دستیابی به ارقام بالا در زمینه تولید آبزیان و بخصوص میگو، افزایش 8 درصدی راندمان بهره وری از آبیاری ....نشانه سحری امید بخش بوده و باشیم که تا در ورای این تحریم صبح دولت بخش کشاورزی بدمد.

دکتر حسین شیرزاد ریاست سازمان مرکزی تعاون روستایی در زمینه جذب سرمایه های خارجی برای توسعه کشاورزی اظهار داشت: تجهیز و نوسازی اراضی شالیزارهای استان های شمالی، احداث شبکه های فرعی آبیاری و زهکشی خوزستان، اجرای سامانه های نوین آبیاری، احداث شبکه های زهکشی اراضی کشاورزی استان گیلان، اجرای عملیات آب وخاک و عملیات زیربنایی پرورش ماهی در قفس از طرح های اولویت دار برای بهره مندی از فاینانس خارجی هستند. او سپس ارایه تضمین‌های لازم سرمایه گذاری، امکان بازگشت سود سرمایه، اجاره بلند مدت زمین با نرخ های پایین و اعطای تسهیلات بانکی را از جمله مشوق های سرمایه گذاری خارجی در این شهرک ها بر شمرد. مشاور وزیر در امر سرمایه گذاری خارجی نیز گفت: بررسی ظرفیت های  بخش در پنج سال اخیر نشان داده است که میانگین سالانه  جذب سرمایه خارجی 45 میلیون دلار بوده است. البته آقای مهندس حجتی تاکید کردند که ظرفیت سالانه جذب سرمایه خارجی بالقوه در بخش کشاورزی بیش از 200 میلیون دلار برآورد می شود. لازم به ذکر است که تاکید این راقم در گام نخست برنامه ریزی برای جذب سرمایه های داخلی و با کمک بانک کشاورزی و در گام بعدی جذب سرمایه کشورهای منطقه مانند عراق، قطرو ... و بایستی  به شیوه تهاتری باشد. در چنین مناسباتی محدودیت های نقل و انتقالات بانکی به حد اقل می رسد. امیدواریم که سایه این تحریم و با تمامی تبعاتش دستاوردی  جز رونق کشاورزی را نخواهد داشت.

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید