Iranian Agriculture News Agency

راه پایداری توسعه از مهار آلودگی هوا می‌گذرد!

محمد درویش، فعال محیط زیست/ بنا به یک پژوهش جدید که نتایجش اخیراً در گروه علم گاردین مورد تحلیل قرار گرفته است، آلودگی هوا موجب کاهش شدید هوش می‌شود. واقعیتی که آشکارا نشان می‌دهد: هوای سمی بیشتر از آنچه که تاکنون درمورد تاثیرات جسمی دانسته ‌شده، آسیبی برای جامعه محسوب می‌شود.

راه پایداری توسعه از مهار آلودگی هوا می‌گذرد!

بنا به یک پژوهش جدید که نتایجش اخیراً در گروه علم گاردین مورد تحلیل قرار گرفته است، آلودگی هوا موجب کاهش شدید هوش می‌شود. واقعیتی که آشکارا نشان می‌دهد: هوای سمی بیشتر از آنچه که تاکنون درمورد تاثیرات جسمی دانسته ‌شده، آسیبی برای جامعه محسوب می‌شود. این بررسی در چین انجام گرفته، اما از آنجا که ۹۵% از جمعیت جهان هوای غیرسالم تنفس می‌کنند، شامل حال سراسر دنیا می‌شود. این بررسی دریافته که درجات بالای آلودگی هوا موجب کاهش چشمگیر نتایج تست زبان و ریاضیات است؛ حدمتوسط این تاثیر برای یک فرد برابر با از دست دادن یکسال آموزش است. شی چن از مدرسه بهداشت عمومی در دانشگاه ییل/ایالات متحده آمریکا و عضوی از این تیم تحقیقاتی می‌گوید: "هوای آلوده می‌تواند توانایی یادگیری فرد را به اندازه یکسال کاهش دهد که این بسیار عظیم است. اما ما نیز می‌دانیم که این تاثیر برای افراد مسن، به‌ویژه از ۶۴ سال به بالا و برای مردان و افرادی با آموزش پایین بدتر است. اگر بخواهیم این تاثیر را محاسبه کنیم، احتمالا به معنای از دست دادن چند سال آموزش خواهد بود. "

پژوهش‌های پیشین نشان داده‌اند که آلودگی هوا به بازده شناختی دانشجویان آسیب می‌زند، اما این نخستین بار است که افراد در همه سنین و تفاوت بین مردان و زنان مورد آزمایش قرار گرفته‌اند.

چن اضافه می‌کند: "آسیب هوشی با عواقبی جدی برای افراد ۶۴ سال به بالا بیشتر است." ربکا دانیلز از سازمان خیریه Medact/بریتانیا می‌گوید: "ما معمولاً تصمیمات جدی مالی را در سنین بالا اتخاذ می‌کنیم. از این‌رو این گزارش بسیار نگران‌کننده است."

آلودگی هوا سالانه موجب مرگ زودرس ۷میلیون نفر می‌شود، اما آسیب به توانایی‌های ذهنی مردم تاکنون کمتر شناخته شده است.

بررسی جدید که در هفته نامه علمی متعلق به آکادمی ملی علوم ایالات متحده - PNAS- منتشر شده، تست‌های زبان و ریاضی را که به عنوان بخشی از بررسی‌های پژوهشی خانواده‌ها در چین- شامل ۲۰هزار نفر از سراسر این کشور بین سال‌های ۲۰۱۰ و ۲۰۱۴-انجام شده - ارزیابی کرده است. پژوهشگران نتایج تست‌ها را با مقدار آلودگی دی اکسیدنیتروژن و دی‌اکسیدگوگرد مقایسه کرده‌اند. آنها به این نتیجه رسیده‌اند که شهروندان هر چه بیشتر با هوای آلوده در تماس باشند، آسیب هوش آنها بیشتر است که بالاتر از همه توانایی زبان و سپس ریاضیات- مردان بیشتر از زنان - را متاثر می‌کند که احتمالاً نتیجه تفاوت در عملکرد مغز مردان و زنان است.

https://theguardian.com/environment/2018/aug/27/air-pollution-causes-huge-reduction-in-intelligence-study-reveals

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید