Iranian Agriculture News Agency

چه کسی چنین روز سیاهی را در سفیدترین پاره از کره زمین پیش‌بینی می‌کرد؟

محمد درویش_ فعال محیط زیست|| انگار نیم‌کره شمالی درحال سوختن است؛ رخدادی که چندین هفته هم تداوم یافته و دیگر فرقی نمی‌کند که این سوختن مربوط به جنگلهای هیرکانی یا زاگرس در ایران؛ هورالعظیم در عراق؛ رویشگاه فندق در ترکیه؛ نیکوزیا یا آتن، کالیفرنیا یا آلاسکا و یا پوشش‌های گیاهی سوئد، سیبری تا قطب شمال باشد! بدتر از همه آنکه به گزارش گاردین همچنان ١١ رخداد آتش‌سوزی گسترده جنگلی در مدار شمالگان شلعه‌ور است و ظاهراً پایان‌ناپذیر می‌کند!

چه کسی چنین روز سیاهی را در سفیدترین پاره از کره زمین پیش‌بینی می‌کرد؟

این روزنامه می‌نویسد: در حالیکه آتش‌سوزی‌ها نیز در روسیه، نروژ و فنلاند دامنه‌دار شده‌اند، سوئد شاهد گسترده‌ترین آتش‌سوزی شمالگان است که چهار جامعه محلی را ناچار به جابجایی کرده است.
دو هواپیمای آتش‌نشانی از ایتالیا که از جانب دولت سوئد به کمک فراخوانده شده بودند، عملیات را روز چهارشنبه گذشته آغاز کرده‌اند، اما آژانس غیرنظامی حوادث سوئد تقاضای هواپیماها و بالگردهای بیشتری از اتحادیه اروپا کرده است. همزمان روز گذشته در ایالات متحده آمریکا اعلام شد که برای خاموش‌کردن آتش در جنگل‌های کالیفرنیا، دولت بزرگ‌ترین هواپیمای غول‌آسای مهار آتش در جهان را به کار گرفته که البته بی‌فایده بوده و شعله‌ها همچنان می‌رقصند و قربانی می‌گیرند.
مایک پیکاک، پژوهشگر از دانشگاه اوپسالا به گاردین گفته: "این صراحتاً بدترین آتش‌سوزی در سالهای اخیر است. در حالیکه ما هر سال شاهد چنین آتش‌سوزی‌هایی البته با شدتی کمتر هستیم، ٢٠١٨ دارد رکوردها را جابجا می‌کند."
آتش‌سوزی‌های امسال در سوئد مناطق وسیع‌تری را به نسبت سال‌های پیشین دربرگرفته. بنا به گفته مقامات اتحادیه اروپا این آتش‌سوزی‌ها نتیجه موج گرمایی هستند که با خود درجه حرارت داغ و هوای خشک غیرمعمولی به اروپا می‌آورند.
نگران‌کننده‌تر آنکه سامانه اطلاع‌رسانی آتش‌سوزی جنگلهای اروپا هشدار داده که این شرایط در طول چند هفته آینده در مرکز و شمال قاره سبز ادامه خواهد داشت.
پژوهشگران می‌گویند افزایش و تداوم حریق در شمال اروپا نشان دیگری از تغییرات اقلیمی است.
پرفسور وینست گاوسی، استاد تغییرات اکولوژی جهانی از دانشگاه باز انگلستان، می‌گوید: "آنچه ما با این موج گرمای بی‌سابقه جهانی مشاهده می‌کنیم، آن است که مناطق مستعد آتش‌سوزی به خاک‌های باتلاقی در شمال و غرب انگلستان و حتی رویشگاه‌های اغلب پوشیده از برف و یخ در شمال سوئد گسترش می‌یابند. این هر دو منطقه معمولاً سردسیر و نمناک هستند که به جنگلها و تالابها اجازه ذخیره‌کردنِ مقدار فراوانی از کربن را می‌دهند. زمانیکه چنین بوم‌سازگانی با کربن متراکم خشکسالی و گرما را در جایی تجربه می‌کند که امکان شعله‌ور شدن وجود دارد - بدست انسان یا با صاعقه- آتش‌سوزی وحشتناکی ایجاد شده و تداوم خواهد یافت."
بخش اروپایی شمالگان تنها منطقه‌ای از شمال نیست که با افزایش این پدیده روبروست. دو آتش‌سوزی که روز سه‌شنبه گذشته آغاز شد شمار مجموعه آتش‌سوزی‌ها در منطقه گالینا/آلاسکا را به ٣٥ رساند. این آتش‌سوزی‌ها ٤٤هزار هکتار وسعت داشتند؛ یعنی قلمرویی به بزرگی دوسوم تهران همچنان در حال سوختن است!
گزارش شده که عامل شروع آتش‌سوزی‌های آلاسکا و سوئد، صاعقه بوده که نتیجه افزایش دمای هوا و توفانها در منطقه جنگلهای تایگا و توندرای شمالگان است.
آتش‌سوزی‌های سال جاری یکسال پس از بدترین آتش‌سوزی‌های ثبت شده در تاریخ اروپا رخ می‌دهند، اگر چه آتش‌سوزی‌های سال ٢٠١٧ بیشتر در کشورهایی با سابقه چنین رخدادهایی مانند ایتالیا، پرتغال و اسپانیا بوده‌اند؛ آنجا که هزاران هکتار از زمینهای کشاورزی و جنگلها تا ماه نوامبر در حال سوختن بودند.

خواننده عزیز ایانا!
همانطور که مشاهده می‌کنید، درحالیکه همچنان رییس‌جمهور آمریکا به انکارِ جهان‌گرمایی ناشی از عامل انسانی اصرار می‌ورزد، تقریباً همه نیم‌کره شمالی در حال سوختن است؛ سوختنی که تاکنون هرگز با چنین شدت و گستردگی گزارش نشده بود. افزون برآن، اینک تلفات ناشی از موج گرما، فقط به نواحی محروم در هند و بنگلادش محدود نشده، بلکه از ژاپن تا کانادا مردم در حال جان دادن از شدت گرما هستند؛ شدت گرمایی که حتی گاومیش‌های مقاوم در کرخه هم تاب تحمل آن را از دست داده‌اند! این یک هشدار جدی و شاید آخرین هشدار برای جهانیان باشد که اگر نتوانیم رهبرِ کاخ سفید را افسار زده و با هدایت سازمان ملل متحد، همه کشورها را وادار به رعایت تعهدات خود در توافق‌نامه پاریس کنیم، کارِ زندگی در زمین، زودتر از آنچه پیش‌بینی می‌شد، تمام است!

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید