Iranian Agriculture News Agency

اگر اروپا پایبند بماند

ایانا- اقتصاد: هادی حق شناس ، تحلیلگر اقتصادی: با خروج آمریکا از برجام بدون شک تغییراتی در آینده اقتصادی کشور رخ می دهد؛ البته این تغییرات تنها به معنای بدتر شدن فضا نخواهند بود چراکه با تصمیمات درست می­‌توان به بهبود وضعیت هم امیدوار بود. ایالات متحده پیش از آن­که برجام را ترک کند، سیاست­‌هایی را در پیش گرفت که بستر افزایش قیمت دلار در ایران را پدید آورد. این میان از نقش نهادهای تصمیم گیرنده پولی نیز نباید چشم­‌پوشی کرد ولی به هر روی صحبت­‌های خصمانه دولت آمریکا نیز بی­‌تاثیر نبود.

اگر اروپا پایبند بماند

 

 

افزایش قیمت دلار در گام نخست و برای کوتاه­‌مدت صادرات ایران به طور عام و صادرات محصولات کشاورزی را به‌طور خاص افزایش داد. در شرایط خروج آمریکا از برجام نیز از آن جایی که ایران بیشتر محصولات کشاورزی خود را به همسایگانش صادر می­‌کند در بدترین حالت می­‌تواند آنها را تهاتر کند و یا از ارزهای ملی دو طرف استفاده کند. البته باید توجه داشت اثرات تورمی افزایش قیمت دلار به مرور خود را نمایان می­‌کنند که در میان مدت می­‌تواند کاهش صادرات را به همراه داشته باشد.

از آن جایی که تکنولوژی در بخش کشاورزی بسیار مهم است و اهمیت آن برای کشورهای کم آب چون ایران دو چندان می­‌شود، مهم­ترین مشکل در این بخش ایجاد خواهد شد. چنان­چه اروپایی­‌ها همانطوری که وعده دادند، پایبند برجام بمانند این مشکل نیز مرتفع خواهد شد. در هر حال از سال 1357 ایران هیچ­گاه مراودات مهمی با آمریکا نداشته و تحریم ایالات متحده به‌تنهایی مشکلی ایجاد نخواهد کرد ولی طرف مقابل نیز به این مهم آگاه است و می­‌خواهد به گونه­‌ای ایران را تحریم کند که شرکت­‌های غیرآمریکایی نیز نتوانند با ایران معامله کنند.

اگر روسیه، چین و اروپا به تعهدات خود متعهد بمانند مشکلی جدی گریبان کشور را در هیچ زمینه‌ای نمی‌گیرد و اگر هم این کشورها پایبند تعهدات خود نمانند آنگاه باید مسیر دیگری را ترسیم کرد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید