Iranian Agriculture News Agency

تافته های جدا بافته

غلامحسین طوطیایی- کارشناس کشاورزی: اخیرا از افزایش 19.5 درصدی قیمت خودرو خبر داده می شود آنهم با این دلیل که قیمت همه اقلام مواد اولیه افزایش یافته، انتظار ثبات قیمت خودرو عادلانه نیست. پرسشی که هم اینک از شورای‌عالی اقتصاد در اذهان جامعه کشاورزی متبادر شده اینست که مگر شما نبودید که برای تعدیل نرخ خرید گندم و یا دیگر محصولات اساسی که با معیشت پنج میلیون خانوار کشاورز همبستگی دارد به وسواس و تامل در محاسبات تجاری پرداختید؟

تافته های جدا بافته

 

 

این روزها که قدرت‌های جهانی با  توسل  به ابزار تهدید  و تحریم، به کشورمان چنگ و دندان نشان می‌دهند، انتظار می‌رفت بخش زندگی‌بخش کشاورزی سرانجام  از پستوی انزوا سربرون آورده و با افزایش اقتدار خود، بر اعتمادبه‌نفس عمومی در برابر تحریم ها  بیافزاید. بخشی که بعد از انتظار طولانی‌اش  برای تعدیل  نرخ  خرید گندم با " نه"  شورای عالی اقتصاد روبه‌رو شده بود. اما این بار و در این دور دیگر از تحریم‌ها  امید بود با چشم‌پوشی بر این  بی‌مهری ها شرایطی فراهم آید  که بخش کشاورزی با مشت‌های سبز خود  بر چهره تحریم‌کنندگان  بکوبد.  متاسفانه  هنوز از این رویکرد  اجتناب ناپذیر نه تنها  نشانه‌ای به چشم نمی‌خورد بلکه  کانون‌های  قدرتمندی مانند  خودروسازان  پا بر پدال سودجویی می‌فشارند  تا چرخ های خود را بر پیکر نیمه‌جان اقتصاد کشاورزی کشور برانند.

به گزارش خبرگزاری ایرنا، رییس انجمن قطعه‌سازان  اخیراً از افزایش 19.5 درصدی قیمت خودرو در سال جاری خبر داد و افزود: در شرایطی که قیمت همه اقلام مواد اولیه افزایش یافته، انتظار ثبات قیمت خودرو عادلانه نیست. وی ادامه داد: از طرفی هزینه‌های سربار نیز متناسب با نرخ تورم افزایش 10 درصدی داشته که مجموع این موارد موجب افزایش 30 درصدی قیمت قطعات و 19.5 درصدی قیمت خودرو می‌شود.!!! پرسشی که  هم اینک از شورای‌عالی  اقتصاد و دستگاه اجرایی در اذهان جامعه کشاورزی و تولید کنندگان  آسیب‌پذیرش متبادر می‌شود این است که با چه منطق و تحلیلی و  اینگونه عجولانه بر این افزایش صحه می‌گذارید؟ مگر شما نبودید که برای تعدیل  نرخ خرید گندم و یا دیگر محصولات اساسی که با معیشت پنج میلیون خانوار  کشاورز و ارتزاق  80 میلیون مصرف کننده همبستگی دارد به وسواس و تامل در محاسبات  تجاری  پرداختید؟  بهره‌بردارانی که نهایتاً در این پیکار نابرابر با تحریم‌کنندگان جهانی، هم سنگرساز و هم سنگربان، تلاش خواهند کرد مبادا مردم  کشورمان در چرخه " نفت در برابر غذا"  قرار بگیرند. آیا حال که اینگونه دغدغه  سود خودروسازان دارید و با صرافان زیرزمینی رقابت می‌کنید و به افزایش قیمت خودرو رای می‌دهید در اندیشه غذای سرنشینان آن خودروها هم هستید ؟ نکند با تحقق " نفت در برابر غذا"  بر آن باشید که  هم مرکب و هم راکب‌‌ آخرین  ذخایر نفت را هم بخورند و هم بسوزانند؟

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید