Iranian Agriculture News Agency

گام بلند نیویورک به‌سوی شهر بدون خودرو!

محمد درویش، عضو هیئت‌علمی مؤسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع کشور پارک‌ها مقدس هستند، زیرا احتمالاً بیش از هر جای دیگری، مکانی برای پناه بردن، برای دورهم جمع شدن و جایی است که کودکان بازی کردن را شاید برای نخستین بار در آن می‌آموزند. یکی از بزرگ‌ترین و مشهورترین بوستان‌های دنیا در پایتخت بورس آمریکا، تابستان امسال به محدوده بدون خودرو تبدیل خواهد شد؛ شهردار نیویورک ورود هر نوع خودرو، اعم از سواری، کامیون و کامیونت را به سنترال پارک ممنوع می‌کند.

گام بلند نیویورک به‌سوی شهر بدون خودرو!

 

 

به گفته شهردار نیویورک، بیل دِ بلازیو، «این بوستان بزرگ نه برای خودروها که برای مردم ساخته شده است و باید به آن‌ها بازگردد.»

او اعلام کرده از روز ٢٧ ژوئن، یک روز پس از تعطیل مدارس دولتی و به فاصله 10 روز پس از برگزاری روز جهانی مقابله با بیابان‌زایی، رانندگی پایین‌تر از خیابان هفتاد و دوم ممنوع خواهد شد.

رقم سالانه رفت‌وآمد به سنترال پارک به ٤٢ میلیون تردد می‌رسد. این پارک فقط ٨٤٣ هکتار فضای سبز دارد -حدود شش برابر باغ گیاه‌شناسی ملی ایران در تهران که خود در شمار بزرگ‌ترین باغ‌های اکولوژی جهان است- و مکانی برای استراحت و تفرج گردشگران و شهروندان این شهر پرجنب‌وجوش و شلوغ به شمار می‌رود. با این وجود، شماری از خودروسواران از جاده‌های متعدد سنترال پارک برای رسیدن به مقصد خود استفاده می‌کنند.

شهردار نیویورک اضافه می‌کند: «اکنون همه مردم تجربه‌ای دلنشین  و مطمئن از این پارک بدون خودرو خواهند داشت.»

اعلام این تصمیم نقطه اوج یک مبارزه 50 ساله برای ممنوع کردن ورود خودروها به سنترال پارک است.

بیل د بلازیو، از زمان رسیدن به مسند خود به موارد محیطزیستی اولویت داده. او اوایل امسال ازجمله اعلام کرد که از پنج شرکت نفتی بزرگ به دلیل مسئولیت در تغییرات منفی اقلیمی به دادگاه شکایت برده است؛ آن هم در شرایطی که دانالد ترامپ آشکارا خطر جهان‌گرمایی را به سخره گرفته و از منافع کمپانی‌های نفتی دفاع می‌کند. او در سپتامبر ٢٠١٤، نخستین سال شهرداری‌اش برنامه‌هایی برای ٨٠ درصد کاهش انتشار کربن از سطح موجود در سال ٢٠٠٥ تا سال ٢٠٥٠ اعلام کرد.

دبلازیو گفته که «پارک‌ها در این شهر مقدس هستند، زیرا احتمالاً بیش از هر جای دیگری، مکانی برای پناه بردن، برای دورهم جمع شدن و جایی است که کودکان بازی کردن را شاید برای نخستین بار در آن می‌آموزند. شهردار می‌گوید: برای برخی از ما شاید بوستان‌های شهری حتی معناهای عمیق‌تری داشته باشند؛ مثلاً من و همسرم زیر یک درخت در پارک پراسپِکت ازدواج کردیم. این‌ها واحه‌ها و پناهگاه‌هایی هستند که بسیاری تعطیلات تابستانی خود را در آنجا می‌گذرانند، زیرا توانی بیشتر از آن ندارند؛ در پارک به سر بردن برای چنین خانواده‌هایی بسیار مهم است.»

البته به گزارش نیویورک‌تایمز، این ممنوعیت شامل خودروهای اداره پارک، خودروهای اضطراری و پلیس نخواهد شد.

 

خواننده گرامی خبرگزاری ایانا!

آمریکا یک کشور خودرومحور با شهرت جهانی است و داستان شیفتگی مردم این کشور به اتومبیل، زبانزد است. با این وجود، آن‌ها هم آرام‌آرام متوجه این خطای راهبردی شده‌اند که عادت دادن مردم به استفاده روزافزون از خودرو شخصی، نه‌تنها دورنمای کیفیت زیستن در کلان‌شهرها را به مخاطره می‌اندازد، بلکه هزینه‌های سلامتی را نیز به‌شدت افزایش می‌دهد. باشد که شهرداران در تهران، اصفهان، تبریز، مشهد، شیراز، اراک، اهواز، کرج، کرمانشاه و دیگر کلان‌شهرهای ایرانی هم با شتابی درخورتر مقدمات تبدیل مبلمان شهری از خودرومحوری به زیست‌محوری را فراهم کنند.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید